Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-03-28, 10:58:14
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Egna erfarenheter/Recensioner
| | |-+  Nu 300 mil på elskoter
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: Nu 300 mil på elskoter  (läst 32481 gånger)
bmw
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 2




« skrivet: 2012-01-19, 23:53:48 »

Hej

Varje dag i ur och skur, susar jag tyst fram 3 mil, till och från jobbet.
Var egentligen sugen på en Segway men den var lite dyr...

Köpte istället den här elskotern till en bråkdel av kostnaden http://mibike.se/31-sc800.html. Valde att köpa där för jag har kompisar som tipsade att de sätter i bättre batterier och monterar lysen mm direkt från fabrik.
Har nu kört nästan 100 mil för ca 20kr ( varav hälften betalas av jobbet när den laddas under dagen...)!!!
Eftersom den klassas som vanlig cykel kan även barnen köra! I somras hade jag den med mig i båten. När bilen lämnas in på service fäller jag ihop den och hystar in den i bagaget och susar därifrån utan dyr hyrbil. Hittar fler och fler användningsområden hela tiden.

Frisk luft och nästan gratis. Kan knappt bli bättre.
Loggat
ljs-s
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall



« Svara #1 skrivet: 2012-01-20, 09:50:23 »

Kung Cheesy

Saktar den ner mycket i uppförsbackarna eller märks dom knappt av?
Hade en snik modell på 100 watt som jag hade tidigare på jobbet pga långa avstånd i byggnaden.
Den funkade kung på ett lent sten golv, toppade nog runt 15+ km/h men utomhus på asfalt gjorde den inte mer än kanske 4 km/h pga rull-motsåndet.
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
bmw
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 2




« Svara #2 skrivet: 2012-01-20, 10:42:27 »

>ls-s

Min SC800 klättrar utan problem i rejäla motlut. Jag väger ca 80kg. Mibike rekommenderade mig 500W men jag tog ändå den större för att vara säker. 800W motsvarar 1,1hk och den går runt 20km/h, så den är rejält stark. En del av detta tror jag beror på att Mibikes DZM batterier klarar att leverera mycket ström till motorn när det behövs. Har sett att flera som snålat med just batterierna och använder samma typ som sitter i larm mm.
Nu på vintern har jag satt på terrängdäck, de är lite mer mönster i men jag skulla gärna ha dubbade däck men det har jag inte hittat.

Klipper in den rekommendationstabell (källa http://mibike.se/content/14-faq) som jag tittade på innan jag valde motorstorlek.

Citat
Varför säljer ni inte mindre motorstarka modeller?
Initialt inriktar vi oss på elfordon som kombinerar nöje med praktisk nytta för alla. Enligt våra egna tester har inte modeller med mindre motorer än 500W varit funktionella ens för lätta vuxna. Kanske börjar vi sälja dessa i framtiden om vi känner ett sug från marknaden för mer renodlade nöjesfordon.
Vår uppfattning om vad som är praktiskt max förarvikt med bra prestanda för olika motoreffekter:
100W - 20kg
200W - 30kg
300W - 50kg
500W - 90kg
800W - 120kg
Detta ska naturligtvis ses som rekommendationer. Många parametrar påverkar skalan såsom transmission, batterityp, däck och inte minst terräng och väglag.
Loggat
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #3 skrivet: 2012-01-20, 12:53:07 »

Fasen vad sugen jag blev nu faktiskt..

Men jag är väldigt sugen på en "Fixie" oxå Huh?
Där fick ni ngt att tänka på, förvisso ingen scooter men ändå.


TMax Mieri-01
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012-01-23, 11:30:50 »

Hej bmw och Välkommen till ScooterForum!  

---

Kul pryl, men jag antar att den inte kan framföras lagligt/försäkras eller?

De senaste reglerna för el-grejor som jag känner till är dessa,
(om det inte är regelrätt moped i någon form)
http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,523.0.html

Eller finns det något nytt i ämnet el-fordon?


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
JagBa
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 3


« Svara #5 skrivet: 2012-02-28, 21:47:27 »

Hej
Lagen ändrades oktober 2010.
Det nya är att begreppet cykel har fått en vidare innebörd. De behöver inte längre ha trampor som tidigare var ett lagkrav.
Har cykeln trampor får den ha hjälpmotor på max 250W.
Utan trampor (elskotern ovan) får den i princip ha hur stor motor som helst men måste vara begränsad till en maxfart på 20km/h.

Jag har en Mibike SC500 - det var den enda elskotern jag kunde hitta som var helt laglig med begränsad fart, lysen, reflexer mm. Har kört hela förra sommaren utan problem och den är suverän att ha med i husvagnen för både långa och korta ärenden och inte minst för att se lite av omgivningen.
Mina ungar på 8 och 10år kör nog lika mycket som jag. Först var jag lite orolig men insåg att de kan köra ännu snabbare på en vanlig cykel... de älskar det.

Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012-03-07, 23:04:10 »

Hej JagBa och Välkommen till ScooterForum! 

---

Det låter ju kul, men jag är ändå lite "misstänksam" då transportstyrelsen som jag ser det har en vana att hålla vägarna "tråkiga" säkra? Wink
Men ska slå dom en signal för jag har en grabb som nog skulle tycka det vara lite kul, har en gammal men den går fortare än 20km.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
JagBa
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 3


« Svara #7 skrivet: 2012-03-08, 01:59:04 »

Hej Tomas och tack så mycket.

Jag tänkte precis som dig innan jag köpte så jag ringde transportstyrelsen i Borlänge. Kontentan blev att den är laglig men det tog ett tag innan vi kom fram till den tolkningen. Först sa de att motorn får vara på max 250W sedan insåg de att det var i kombination med trampor vilket elskotern inte har. Till sist konstaterade de att motorn kan vara hur stor som helst bara skotern inte går fortare än 20km/h. Ytterligare krav var kraftiga bromsar, lysen, reflexer, maxmått mm mm. Man kan nog säga att transportstyrelsen inte riktigt hade koll på lagändringen riktigt ännu...
Lagändringen är kanske inte så konstig. Nu vill man uppmana folk att använda alternativa transportmetoder till bilen. Lätta elmaskiner spar en hel del utsläpp vilket är ett mål för lagstiftarna.

Posta gärna resultatet om du pratar med transportstyrelsen.
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2012-03-08, 15:33:07 »

........Posta gärna resultatet om du pratar med transportstyrelsen.
Absolut,
Resultatet enligt nedan, dvs ungefär lika samma som du hört.

Först,
Upp till var och en att själv verifiera att uppgifterna nedan är korrekta, och inte bara "lita" på mig Wink innan ni ger er ut.


---

Pratade med en mycket vänlig Hans Cassepirre på Transportstyrelsen idag eftersom jag är nyfiken på dessa regler själv.

Under tiden jag satt i telefonkö så hittade jag lite mer info om detta:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Vissa-eldrivna-fordon-klassas-som-cykel/
Och detaljreglerna som är de intressanta TSFS 2010:144 - Kapitel 3,
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS_svenska/TSFS_2010-144.pdf

Den springande punkten här är att krävs någon oberoende instans för att godkänna dessa fordon, och enligt Hans så är svaret nej.
Dock är det den som framför fordonet som är ansvarig för att det uppfyller alla reglerna nedan, dvs du är skyldig att se till att så är fallet, så det räcker inte med att säljaren "lovade" att alla krav är uppfyllda.

Så väldigt o-Svenskt får man säga och rätt roligt som jag ser det, visst kan man hävda att man kan göra sig illa men om jag ser till mina ungar och deras sparkstöttingar med knapp broms och med minimala hjul i utförsbacke så tror jag faktiskt att man har bättre säkerhet med ett bra bromsat fordon som kanske ställs ned till gångfart för mindre.
Jag menar ett barn på cykel kan göra sig lika illa som på en el-scooter som jag ser det.

Trevligt är också att det öppnar upp för närtransport till tåg/tunnelbana för de som har sämre ork eller inte vill cykla sig svettiga innan arbetet.
Som sagt, positivt förvånad över något så o-Svenskt i regel Sverige  


TSFS 2010:144 - Kapitel 3,
Utkom från trycket den 15 september 2010.
Citat

3 kap.
Cykel utan tramp- eller vevanordning


Tillämpning

1 § Cykel utan tramp- eller vevanordning ska vid färd uppfylla kraven i detta kapitel. (TSFS 2010:144)

Manövrering

2 § Fordonet ska vara utrustat med en styrinrättning som ska vara konstruerad så att risken för skador eller driftsstörningar är liten. De ingående komponenterna ska vara konstruerade på ett ur säkerhetssynpunkt tillfredsställande sätt.
Styrinrättningen ska ge fordonet god kursstabilitet samt mjuk och väl kontrollerbar styrning. (TSFS 2010:144)

3 § Fordonet ska vara inrättat och utrustat så att föraren kan föra fordonet med betryggande säkerhet. Förarplatsen ska medge en lämplig körställning och en god uppsikt över omgivningen. (TSFS 2010:144)

4 § Fordonet ska vara lätt att manövrera. Anordningar som är avsedda för manövrering av fordonet eller i övrigt för att användas av föraren under färd ska vara:
1. inrättade och placerade så att förväxling undviks och föraren lätt kan komma åt dem utan att trafiksäkerheten åsidosätts,
2. konstruerade så att fordonet kan manövreras säkert, utan tveksamhet eller risk för missförstånd,
3. klart synliga och identifierbara, samt
4. konstruerade så att anordningens rörelse överensstämmer med dess verkan. (TSFS 2010:144)

5 § Fordonet ska kunna startas endast genom avsiktlig påverkan på för detta ändamål särskild avsedd anordning. Avbrott, återställning efter avbrott eller variationer i kraftförsörjningen får inte leda till riskfyllda situationer. (TSFS 2010:144)

Hållfasthet

6 § Fordonets olika delar och deras förbindningar ska ha sådan hållfasthet att fordonet kan motstå den påfrestning det utsätts för när det används. (TSFS 2010:144)

Utformning och konstruktion

7 § Fordonet ska vara utformat så att användaren och andra trafikanter skyddas mot risker på grund av vassa kanter, skarpa vinklar, utstickande delar och ojämna ytor som kan orsaka skada. Rörliga delar ska vara utförda så att risk för kontakt som kan leda till olyckor undanröjs eller, i de fall då risker ändå finns, vara försedda med skyddsanordningar. Åtkomliga delar får inte uppnå skadliga temperaturer vid normal användning. Risker som kan uppstå i samband med att fordonet kombineras med andra produkter ska även beaktas. (TSFS 2010:144)

8 § Elektriska och elektroniska system ska vara konstruerade så att deras tillförlitlighet och prestanda säkerställs. Vid ett första fel i systemen ska detta förhindra eller minimera ytterligare risker. Användaren ska skyddas mot elektriska chocker, brandrisker och toxicitet vid normal användning och vid ett första fel. Batterier ska kunna laddas under säkra förhållanden och de ska vara skyddade mot läckage. (TSFS 2010:144)

Dimensioner

9 § Fordonet får ha en längd av högst 1,6 m och en bredd av högst 0,75 m.
Fordon som framförs av en person med funktionshinder får dock ha den längd eller bredd som behövs på grund av funktionshindret. (TSFS 2010:144)

Bromsutrustning

10 § Fordonet ska vara utrustat med ett bromssystem som ska vara konstruerat så att risken för skador eller driftsstörningar är liten. De ingående komponenterna ska vara utformade på ett ur säkerhetssynpunkt tillfredsställande sätt.
Bromssystemet ska vara funktionssäkert under normala driftsförhållanden. (TSFS 2010:144)

11 § Bromssystemet ska kunna ge fordonet en retardation av minst 3 m/s2.
För en eldriven rullstol som uppfyller kraven på bromsförmåga enligt standarden SS- EN 12184 (Eldrivna rullstolar och skotrar samt batteriladdare till dessa - Krav och provningsmetoder)2 ska kravet på retardation anses uppfyllt. (TSFS 2010:144)

12 § Om manöverorganet för reglering av fordonets hastighet släpps ska fordonet automatiskt bromsas enligt kraven i 11 §. (TSFS 2010:144)

13 § Fordon med tre eller flera hjul ska ha parkeringsbroms som kan hålla fordonet kvar vid en lutning av 15°, i såväl med- som motlut, även om föraren lämnat fordonet eller fordonet är strömlöst. (TSFS 2010:144)

Belysning och reflexanordningar

14 § Fordonet ska vid färd i mörker ha lykta baktill som kan visa rött ljus bakåt (baklykta) och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Fordonet ska vid färd i mörker även ha
1. strålkastare framtill som kan avge vitt eller gult ljus framåt av sådan ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på betryggande sätt, eller
2 Utgåva 3, fastställelsedatum 2009-10-12
2. lykta framtill som kan visa vitt eller gult ljus framåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter.
Baklykta på cykel får avge blinkande ljus om blinkfrekvensen är minst 200 blinkningar/minut.
Har strålkastaren bländande ljus ska den snabbt kunna bländas av. (TSFS 2010:144)

15 § Fordonet ska vid färd i mörker ha
1. reflexanordning baktill som vid belysning återkastar rött ljus bakåt,
2. reflexanordning framtill som vid belysning återkastar vitt ljus framåt, och
3. reflexanordning på sidan som vid belysning återkastar orangegult eller vitt ljus åt sidan.
Reflexanordningar ska vara typgodkända enligt ECE-reglemente 3, klass IVA, eller vara typgodkända av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket enligt Vägverkets föreskrifter (VVFS 1993:18) om nationella typgodkännanden. (TSFS 2010:144)

Ljudsignalanordning

16 § Fordonet ska ha ringklocka eller annan ljudsignalanordning som kan avge varningssignal. (TSFS 2010:144)



-Tomas
« Senast ändrad: 2012-03-09, 14:01:22 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2012-03-09, 13:26:28 »

Försökte kika lite på vad som finns färdigt som "kvalar" in på reglerna ovan, hittade denna bland annat när jag googlade runt som jag tyckte har lite kul utseende, (hade mamma varit i livet så vem vet)
http://www.blocket.se/jonkoping/Elskoter__Ritar_RBS__far_koras_som_cykel__ny_37791481.htm?ca=17&w=1&last=1


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
JagBa
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 3


« Svara #10 skrivet: 2012-03-09, 19:48:41 »

Tack för din utredning Tomas! Det glädjande att även du fick samma svar då känner jag mig trygg i att det faktiskt är helt lagligt.
Varför inte kolla på samma modell som jag har? Den är rätt utrustad vid leverans och något mer ungdomlig... Smiley
http://mibike.se/27-sc500.html
Loggat
frippegubben
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 4
Antal inlägg: 46

Kör: Piaggio Velofax!
Kör2: Suzuki T500
Kör3: Honda Shuttle
Kör4: Monarscoot
Kör5: MCB E-Type



« Svara #11 skrivet: 2012-05-07, 10:42:32 »

Jag hoppas detta är sant, men jag skulle nog ta det som HC på transportstyrelsen säger med en nypa salt, tyvärr.
Samme man uttalade sig på förfrågan angående (gamla) påhängsmotorer till mopeder/cyklar och hävdade bestämt att de var olagliga (att framföra i trafik) om de inte hade haft en obruten trafikförsäkring från 1961 och fram till idag. Bara en dag utan giltig trafikförsäkring sedan dess skulle göra den olaglig.
Det uttalandet kändes ganska konstigt och jag har svårt att tro att det finns någon laglig grund i det.
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2012-05-07, 13:41:23 »

Jag hoppas detta är sant, men jag skulle nog ta det som HC på transportstyrelsen säger med en nypa salt, tyvärr.
Samme man uttalade sig på förfrågan angående (gamla) påhängsmotorer till mopeder/cyklar och hävdade bestämt att de var olagliga (att framföra i trafik) om de inte hade haft en obruten trafikförsäkring från 1961 och fram till idag. Bara en dag utan giltig trafikförsäkring sedan dess skulle göra den olaglig.
Det uttalandet kändes ganska konstigt och jag har svårt att tro att det finns någon laglig grund i det.
Ja dom är luriga dom däringa byråkraterna som sagt, man hoppas och det ser "rätt" ut men som sagt det är så grymt o-Svenskt.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #13 skrivet: 2012-05-07, 14:10:00 »

Fasen vad sugen jag blev nu faktiskt..

Men jag är väldigt sugen på en "Fixie" oxå Huh?
Där fick ni ngt att tänka på, förvisso ingen scooter men ändå.


TMax Mieri-01


Blir ingen "Fixie" i år i alla fall..  Det är så himla mkt nu ändå.

Mieri
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Stig45
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 10
Antal inlägg: 151

Kör: Yamaha Beluga -92
Kör2: Vespa Touring -60 (fn i småbitar..)
Kör3: ..och en massa annat 50-1200cc
Hemort: Småland



« Svara #14 skrivet: 2012-05-13, 15:09:38 »


Eller finns det något nytt i ämnet el-fordon?
Blev för ett par år sen väldigt intresserad av en elscooter då jag hittade ett demoex på Blocket som såldes av en privatperson.
Tyckte det verkade vara en kul pryl...
Jag ringde till gen agenten och ställde två frågor.
"Vad kostar en ny uppsättning batterier och hur länge (och långt) håller de?"
Han hade  "inte tid att svara" - och jag hade plötsligt "ingen tid att köpa en elmoppe heller"...
Köpte däremot en Yamaha Beluga 125cc nyligen..
Hur den funkar? Ingen aning, ska försöka få igång den imorgon...
Loggat
Sidor: [1] 2 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.305 sekunder med 22 databasfrågor.