........Posta gärna resultatet om du pratar med transportstyrelsen.
Absolut,
Resultatet enligt nedan, dvs ungefär lika samma som du hört.
Först,
Upp till var och en att själv verifiera att uppgifterna nedan är korrekta, och inte bara "lita" på mig innan ni ger er ut.---
Pratade med en mycket vänlig Hans Cassepirre på Transportstyrelsen idag eftersom jag är nyfiken på dessa regler själv.
Under tiden jag satt i telefonkö så hittade jag lite mer info om detta:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Vissa-eldrivna-fordon-klassas-som-cykel/Och detaljreglerna som är de intressanta TSFS 2010:144 - Kapitel 3,
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS_svenska/TSFS_2010-144.pdfDen springande punkten här är att krävs någon oberoende instans för att godkänna dessa fordon, och enligt Hans så är svaret nej.
Dock är det den som framför fordonet som är ansvarig för att det uppfyller alla reglerna nedan, dvs du är skyldig att se till att så är fallet, så det räcker inte med att säljaren "lovade" att alla krav är uppfyllda.Så väldigt o-Svenskt får man säga och rätt roligt som jag ser det, visst kan man hävda att man kan göra sig illa men om jag ser till mina ungar och deras sparkstöttingar med knapp broms och med minimala hjul i utförsbacke så tror jag faktiskt att man har bättre säkerhet med ett bra bromsat fordon som kanske ställs ned till gångfart för mindre.
Jag menar ett barn på cykel kan göra sig lika illa som på en el-scooter som jag ser det.
Trevligt är också att det öppnar upp för närtransport till tåg/tunnelbana för de som har sämre ork eller inte vill cykla sig svettiga innan arbetet.
Som sagt, positivt förvånad över något så o-Svenskt i regel Sverige
TSFS 2010:144 - Kapitel 3,Utkom från trycket den 15 september 2010.
3 kap.
Cykel utan tramp- eller vevanordning
Tillämpning
1 § Cykel utan tramp- eller vevanordning ska vid färd uppfylla kraven i detta kapitel. (TSFS 2010:144)
Manövrering
2 § Fordonet ska vara utrustat med en styrinrättning som ska vara konstruerad så att risken för skador eller driftsstörningar är liten. De ingående komponenterna ska vara konstruerade på ett ur säkerhetssynpunkt tillfredsställande sätt.
Styrinrättningen ska ge fordonet god kursstabilitet samt mjuk och väl kontrollerbar styrning. (TSFS 2010:144)
3 § Fordonet ska vara inrättat och utrustat så att föraren kan föra fordonet med betryggande säkerhet. Förarplatsen ska medge en lämplig körställning och en god uppsikt över omgivningen. (TSFS 2010:144)
4 § Fordonet ska vara lätt att manövrera. Anordningar som är avsedda för manövrering av fordonet eller i övrigt för att användas av föraren under färd ska vara:
1. inrättade och placerade så att förväxling undviks och föraren lätt kan komma åt dem utan att trafiksäkerheten åsidosätts,
2. konstruerade så att fordonet kan manövreras säkert, utan tveksamhet eller risk för missförstånd,
3. klart synliga och identifierbara, samt
4. konstruerade så att anordningens rörelse överensstämmer med dess verkan. (TSFS 2010:144)
5 § Fordonet ska kunna startas endast genom avsiktlig påverkan på för detta ändamål särskild avsedd anordning. Avbrott, återställning efter avbrott eller variationer i kraftförsörjningen får inte leda till riskfyllda situationer. (TSFS 2010:144)
Hållfasthet
6 § Fordonets olika delar och deras förbindningar ska ha sådan hållfasthet att fordonet kan motstå den påfrestning det utsätts för när det används. (TSFS 2010:144)
Utformning och konstruktion
7 § Fordonet ska vara utformat så att användaren och andra trafikanter skyddas mot risker på grund av vassa kanter, skarpa vinklar, utstickande delar och ojämna ytor som kan orsaka skada. Rörliga delar ska vara utförda så att risk för kontakt som kan leda till olyckor undanröjs eller, i de fall då risker ändå finns, vara försedda med skyddsanordningar. Åtkomliga delar får inte uppnå skadliga temperaturer vid normal användning. Risker som kan uppstå i samband med att fordonet kombineras med andra produkter ska även beaktas. (TSFS 2010:144)
8 § Elektriska och elektroniska system ska vara konstruerade så att deras tillförlitlighet och prestanda säkerställs. Vid ett första fel i systemen ska detta förhindra eller minimera ytterligare risker. Användaren ska skyddas mot elektriska chocker, brandrisker och toxicitet vid normal användning och vid ett första fel. Batterier ska kunna laddas under säkra förhållanden och de ska vara skyddade mot läckage. (TSFS 2010:144)
Dimensioner
9 § Fordonet får ha en längd av högst 1,6 m och en bredd av högst 0,75 m.
Fordon som framförs av en person med funktionshinder får dock ha den längd eller bredd som behövs på grund av funktionshindret. (TSFS 2010:144)
Bromsutrustning
10 § Fordonet ska vara utrustat med ett bromssystem som ska vara konstruerat så att risken för skador eller driftsstörningar är liten. De ingående komponenterna ska vara utformade på ett ur säkerhetssynpunkt tillfredsställande sätt.
Bromssystemet ska vara funktionssäkert under normala driftsförhållanden. (TSFS 2010:144)
11 § Bromssystemet ska kunna ge fordonet en retardation av minst 3 m/s2.
För en eldriven rullstol som uppfyller kraven på bromsförmåga enligt standarden SS- EN 12184 (Eldrivna rullstolar och skotrar samt batteriladdare till dessa - Krav och provningsmetoder)2 ska kravet på retardation anses uppfyllt. (TSFS 2010:144)
12 § Om manöverorganet för reglering av fordonets hastighet släpps ska fordonet automatiskt bromsas enligt kraven i 11 §. (TSFS 2010:144)
13 § Fordon med tre eller flera hjul ska ha parkeringsbroms som kan hålla fordonet kvar vid en lutning av 15°, i såväl med- som motlut, även om föraren lämnat fordonet eller fordonet är strömlöst. (TSFS 2010:144)
Belysning och reflexanordningar
14 § Fordonet ska vid färd i mörker ha lykta baktill som kan visa rött ljus bakåt (baklykta) och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Fordonet ska vid färd i mörker även ha
1. strålkastare framtill som kan avge vitt eller gult ljus framåt av sådan ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på betryggande sätt, eller
2 Utgåva 3, fastställelsedatum 2009-10-12
2. lykta framtill som kan visa vitt eller gult ljus framåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter.
Baklykta på cykel får avge blinkande ljus om blinkfrekvensen är minst 200 blinkningar/minut.
Har strålkastaren bländande ljus ska den snabbt kunna bländas av. (TSFS 2010:144)
15 § Fordonet ska vid färd i mörker ha
1. reflexanordning baktill som vid belysning återkastar rött ljus bakåt,
2. reflexanordning framtill som vid belysning återkastar vitt ljus framåt, och
3. reflexanordning på sidan som vid belysning återkastar orangegult eller vitt ljus åt sidan.
Reflexanordningar ska vara typgodkända enligt ECE-reglemente 3, klass IVA, eller vara typgodkända av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket enligt Vägverkets föreskrifter (VVFS 1993:18) om nationella typgodkännanden. (TSFS 2010:144)
Ljudsignalanordning
16 § Fordonet ska ha ringklocka eller annan ljudsignalanordning som kan avge varningssignal. (TSFS 2010:144)
-Tomas