Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-22, 16:15:48
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooterturer
| |-+  Ta en sväng och kanske en fika?
| | |-+  Norge Tur - v27 Juli 2012 (posta om du är intresserad)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 8 Skriv ut
Författare Ämne: Norge Tur - v27 Juli 2012 (posta om du är intresserad)  (läst 101608 gånger)
mule
Gäst
« Svara #30 skrivet: 2012-05-07, 21:05:24 »

Japp, nu är det ifyllt.
Loggat
TMax500
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 229

Kör: Kawasaki J300
Kör2: Triumph Thruxton
Kör3: Triumph Sprint ST
Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #31 skrivet: 2012-06-01, 18:39:11 »

VEM kan tänka sig att ta över som "t f projektledare" för det här när jag nu är på väg att sälja min scooter? Skulle känns märkligt att åka på scootertur utan scooter...

Det är inte så mycket jobb, mest att sätta ned foten och bestämma dagar. Förslag på resrutter kan jag bidra med till om så önskas. Karl har också rätt bra koll på Norge.
Loggat

Float like a butterfly, sting like a bee
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #32 skrivet: 2012-06-02, 12:24:16 »

Trist, men den är väl inte såld än? Wink
Skämt och sido jag hoppas det går fint och blir en bra affär.

Det var så "bekvämt" med dig som reseledare Wink

Vi får väl fundera på saken, jag är i alla fall fortfarande intresserad av turen som sådan.

-Tomas

Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
TMax500

Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #33 skrivet: 2012-06-03, 10:06:23 »

Nej, den är inte såld ännu. Som alltid på Blocket så ringer det folk som-skall-komma-över-ikväll men sedan aldrig dyker upp. Så  jag vill "spara på hojen" (= inte lägga ytterligare mil, inte smutsa ned osv.) så att den är fräsch när köparna flockas! Wink

Men det är rätt enkelt att planera en Norgeresa. Bestäm dagar. Bestäm var alla träffas - på svenska sidan eller halvvägs upp mot fjällen (man kan få tips av mig eller Karl). Ring till någon camping/hytte på den orten och boka en eller två stugor (så att ni har någonstans att sova första natten). Sedan är det bara att rulla på! Förhandsboka boende om man vill, eller improvisera om det känns bättre.

Så, vem bli projektledare? Tomas, du som är 'forum-pappa'? Karl som har koll på Norge? Gilera som var en av initivativtagarna (om jag minns rätt)?
Loggat

Karl

Antal inlägg: 134

Kör: Honda Sh 300 årsm 2012
Hemort: Göteborg

« Svara #34 skrivet: 2012-06-04, 13:10:18 »

Det skema som Ulf "t-max" lagt upp med trollstigen som vändpunkt med dagsturer på 50 mil per dag är nog lite optimistiskt. Det är en cirka 9 timmars nonstopkörning från Göteborg Till Fagenes med tanke på att i Norge är det max 80 på de flesta vägar efter Oslo. Det bör läggas in fotopausar med bensträckare o dyl. Samt är omkörning av bussar lastbilar Husvagnar och liknande inte så enkelt på dom krokiga Norgevägarna. Så skall vi uppleva Trollstigen som jag själv skulle tycka vore resans höjdpunkt får vi nog räkna med mer än tre- fyra dar. Min erfarenhet av att hyra hytte är att det inte är någon större svårighet om man kommer före 18,00 cirka. Så någon förbokning lär vi nog inte behöva. Men däremot tror jag vi får räkna med minst 5 dar annars blir det lite väl stressigt. Nån färdledare behöver vi nog inte, det kan vi tura om med. En del av oss har ju GPS och det är ju ett utmärkt hjälpmedel när man har ett mål. Som det ser ut är vi cirka fem man som är intresserade så jag tycker att vi skall mötas redan före Oslo där E 18 och E 6 strålar samman. Lämplig plats kan vi enas om senare. Dom som är vekligt seriösa med sitt intresse kan ju skriva en rad här på tråden. det ser ut som början på Juli är det mest lämpliga för att få med så många som möjligt. Men en förutsättning är ju att vädret blir någorlunda på långtidsprognosen.
mvh Karl.
Loggat
GP800

Antal inlägg: 183

Kör: BMW K1600GT -13
Kör2: Gilera GP839 -11 (Till salu 49k)

Norway - 2012

« Svara #35 skrivet: 2012-06-04, 13:34:02 »

Aldrig åkt hoj i norge, men mycket intresserad.
Så jag är helt inne på att åka i juli vart och hur har jag inte den blekaste om, så att få med fler och även någon som har lite koll på bra ställen är en fin bonus.
Så jag tycker att vi försöker samla ihop ett gäng och spikar några dagar, jag har GPS och annat så kan säkert leda om jag har en adress att gå på.
// Micke
Loggat

Bitcoin is the Internet, applied to Money.
TMax500

« Svara #36 skrivet: 2012-06-04, 19:30:35 »

Ett par kommentarer:
De norska fjällen ligger 50-60 mil bort. Den saken är svår att ändra på. Smiley I så fall får man stanna för natten redan strax norr om Oslo, om dagsetappen bedöms bli för lång.

Det är emellertid inga problem att komma upp till foten av fjällen på en dag från Göteborg. Med start kl 9 - eller redan 8? - är man uppe på kvällen. Fast det blir en lång dag i sadeln, helt klart.  

(Och från Stockholm? Har inte testat!)

Sedan kan man ju korta ned dagsetapperna om de känns långa. Mitt första utkast hade dagsturer på dryga 40 mil, mest för att man skall hinna se - och köra - ett antal godbitar på relativt få dagar. Men inget hindrar att man tar kortare pass om man känner att det är bättre. De 4 dagars turer som jag har varit med på har varit på 170-180 mil totalt, varav dag 1 har inneburit ett "långt kryssben" på 50-60 mil för att nå fjällen/foten av fjällen på en dag.

Då kan man starta dag 2 redan på plats - utan att först ha en transportsträcka.

Likaledes har dag 4 varit en lång resa hem. Ett år körde vi t ex Rjukan-Göteborg på en dag, via färjan Sandefjord-Strömstad. Det innebar start kl 9, färjan från Sandefjord kl 16.30 och hemkomst bortåt kl 21-22. Lång dag det också, även om man hann pausa ett par timmar på båten och äta upp sig på Color Line:s buffé inför sista sträckan! Smiley

De resorna har dock haft fokus på att "konsumera sköna vägar och käka kurvor" snarare än många bensträckare och fotopauser. Inte helt jämförbart med önskemålen inför den här turen, alltså.
Loggat

Karl

« Svara #37 skrivet: 2012-06-04, 23:06:48 »

Har ett förslag till vägval. Vi kan kanske möta upp er som kommer Österifrån i Karlstadstrakten och sedan köra över Arvika in i norge. Sedan kör man Glåmadalen upp till Elverum där man kan svänga av mot Hamar och sedan följa E6 upp till Dombås. Eventuellt kan man fortsätta från Elverum Österdalen upp till Dombås. Glåmadalen och Österdalen är för mig okänd väg, så om någon känner till den vore det bra med ett omdömme. Från Dombås drar vi E36 ner mot Åndalsnäs en verklig höjdare när man kommer ner i romsdalen. Strax före Åndalsnäs tar vi oss ann resans höjdpunkt Trollstigen. Därefter tar vi ner till E39 mot Ålesund som är en av Norges absolut vackraste städer med sina gamla stenhus vars väggar går rakt ner i havet, en underbar stad enligt mig. Sedan E39 söderut där vi får passera lite fjordar med färja och i Skei lämnar vi E39 för väg 5 mot Sogndal där vi får njuta av en glaciär på nära håll. I Sogndal kan man om det är bra väder åka över Jotunheimen där ma passerar Norges två högsta toppar Galdhöpiggen och Glittertind. Det är mycket brant uppför men nerfarten mot Ottadalen är mindre brant. Sedan strax efter Lom svänger vi alternativt mot Fagernäs för fortsatt kurvig naturskön väg E16 ner mot Oslo. Har vi ont om tid kan man fortsätta efter Lom ner till Otta och ta E6 ner mot Oslo. Ett alternativ om vi inte vill åka över jotunheimen är att från Sogndal är att åka ner till E16 och den vägen ner till Fagernäs och Oslo. Övernattning finns hytter och om man inte kommer försent brukar det alltid finnas plats. Så om vi inte bokar behöver man inte i förväg bestämma hur långa dagsetapper man skall ha. Men givetvis kan vi även boka i förväg, det kan ma även göra varje morgon när man startar en etapp.Vet ej hur det är med hytter i början Glåmadalen och Österdalen i övrigt finns det gott om dem. Detta är ett förslag, kom gjärna med synpukter och egna förslag. Ni som är intresserade av attåka med  skriv en rad på denna tråd. Första dagarna i Juli verkar som dom flesta ha lättast för att åka.
mvh Karl-
Loggat
Karl

« Svara #38 skrivet: 2012-06-05, 09:11:57 »

Första veckan i Juli verkar dom flesta kunna komma loss. Beroende på Mule och Tomas är frågan när dom kan komma loss. Lördag 30 jun, Mån 2 juli eller Ons 4 juli är några förslag när kan Tomas och Mule komma loss av dom dagarna. Max 6 dar blir vi borta tycker att vi ser under resans gång hur många dagar mindre vi tar på oss. Kom med synpunkter på alla mina förslag, jag är flexibel till det mesta.
« Senast ändrad: 2012-06-08, 09:03:50 av Karl » Loggat
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #39 skrivet: 2012-06-08, 08:04:25 »

......Ni som är intresserade av attåka med  skriv en rad på denna tråd. Första dagarna i Juli verkar som dom flesta ha lättast för att åka.
mvh Karl-
Intresserad, flexibel med dagar men juli känns mer "attraktivt" för mig.
Flexibel med vägval eftersom jag har noll koll i ämnet Wink

-Tomas
Loggat

Groucho Marx.
Karl

« Svara #40 skrivet: 2012-06-10, 10:49:42 »

Det börjar närma sig Norge och jag undrar om vi skall göra som mr T-max föreslog att köra en lång första dagsetapp upp mot Dombås, eller ta det lite lugnt. Det finns inte så mycket vacker natur upp mot Dombås, ev Mjösa men i övrigt inte så mycket. Men när man kommer ner i Romsdalen blir det en höjdare. Har kollat lite övenattningsmöjligheter i Gloma och Österdalen och det verkar ganska glest. Så från Elverum är nog bäst åka över Hamar och E6 mot Dombås. Det är en del vägarbeten söder on Hamar så det är därför jag föreslår att åka via Arvika in i Norge samt att vi kan träffa killarna öster ifrån redan i Arvika så vi kan åka gemensamt därifrån. Från Stockholm till Arvika är det 38 mil och från göteborg 26 mil. Så att hinna ända upp till Dombås blir nog lite långt från Stockholm på en dag men det får vi se vad ni har för önskemål. Efterlyser lite önskemål från er andra om vilken dag vi skall starta resrutt och ev reservdag samt vilka som verkligen har tänkt sig åka med. Som jag sagt förut jag är flexibel för det mesta.
mvh Karl.
Loggat
GP800

Antal inlägg: 183

Kör: BMW K1600GT -13
Kör2: Gilera GP839 -11 (Till salu 49k)

Norway - 2012

« Svara #41 skrivet: 2012-06-10, 22:49:41 »

Tjipp.
Har semester hela Juli, lång tur upp/ner funkar för mig men är flexibel...  så låter de andra avgöra etapp längden då de har lite längre att åka.
// Micke
Loggat

Bitcoin is the Internet, applied to Money.
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #42 skrivet: 2012-06-11, 11:06:52 »

Som sagt flexibel, och Arvika låter bra och funkar för mig i alla fall.

-Tomas
« Senast ändrad: 2012-06-11, 11:19:02 av tomas » Loggat

Groucho Marx.
Ingemar Anderson
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 23

Kör: Vespa 300 GTS

« Svara #43 skrivet: 2012-06-11, 14:28:10 »

Jag kan inte åka med till Norge. Kör lugnt.
Loggat
Karl

« Svara #44 skrivet: 2012-06-11, 18:48:59 »

Har kollat lite idag och från göteborg till Dombås är det cirka 65 mil via Arvika, från Stockholm blir det 12 mil längre. Det blir för oss Göteborgare cirka 3 mil längre över Arvika men då slipper vi åka genom Oslo och vägarbeten mellan Gardemoen och södra delen av Mjösa så tidsmässigt går det jämt ut. Och så är det ju skoj om vi möter Thomas och co i Arvika redan. Totalt från Göteborg till Trollstigen är det cirka 77 mil frå sthm 12 mil längre. DEt blir nog lite väl tufft för Sthms gänget med 89 mil på en dag. Men från Sthm till Hamar är det 56 mil och efter Hamar finns det gott om hytter så man kan köra tills man ledsnar innan man stannar för natten ev boka i förväg så är man 100 på plats om man kommer lite sent. Från Dombås till Trollstigen är det cirka 10-11 mil och då börjar det roliga. Sedan efter Trollstigen finns det många allternativ av vägval så det kan vi om vi vill bestämma på plats. Ett förslag till er är att gå in på Google earth där kan ni knappa er fram bild för bild i vägperspektiv i stort sett över hela Norge. Har idag följt hela Trollstigen via Google och det ser ganska  häftigt ut. Framför allt när man skall ner mot Valldal där är det under bar utsikt och mycket utför så hoppas bromsarna är ok. Bara cirka tre veckor kvar innan vi drar skall bli görskoj.
mvh Karl.
Loggat
Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 8 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.083 sekunder med 18 databasfrågor.