Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-22, 16:17:35
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooterturer
| |-+  Ta en sväng och kanske en fika?
| | |-+  Norge Tur - v27 Juli 2012 (posta om du är intresserad)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 3 ... 8 Skriv ut
Författare Ämne: Norge Tur - v27 Juli 2012 (posta om du är intresserad)  (läst 101612 gånger)
GP800
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 183

Kör: BMW K1600GT -13
Kör2: Gilera GP839 -11 (Till salu 49k)
Hemort: Göteborg

Norway - 2012

« skrivet: 2011-11-15, 00:30:07 »

Hej alla scooter vänner..  

Uppdatering 2012-06-17:
Vi kommer att åka v27, nedan vill med hittils.
---------------------------------------------------------
Michael (GP)
Karl
Tomas
Erik
Mieri                (Om scooter innan vi åker)
Alingsåsar´n   (Ingen status ännu)

(saknar alla 3 hjulingar ingen som vill med?)

Nu när mörkret och hösten smyger sig på börjar man redan drömma om nästa sommar.
På mina scooter äventyr under sommaren har det pratats mycket om en tripp upp till Norge, och efter lite forskande tror jag mig hittat "nirvana" med 100+ km av krokiga scootervägar..
Trollstigen - Geijranger Väg 63, jag har själv aldrig åkt den så jag tänkte att jag startar tråden för att kolla intresse samt om det finns någon som har tips på vart man övernattar samt hittar kaffe och mat längs vägen..

http://www.bike.se/user/4/trip/50930

Om det finns stort intresse och många som vill hänga med skulle man kunna spika en rutt med stop längs vägen så alla kan hålla sitt tempo, stanna och fota/filma etc. Sedan samlas på gemensamma stop för kaffe, mat eller övernattning.

Hoppas på en lång tråd med ideèr, tankar samt intresse...
// Micke   thumbsup
« Senast ändrad: 2012-06-17, 17:41:39 av GileraGP800 » Loggat

Bitcoin is the Internet, applied to Money.
TMax500

Antal inlägg: 229

Kör: Kawasaki J300
Kör2: Triumph Thruxton
Kör3: Triumph Sprint ST
Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #1 skrivet: 2011-11-15, 10:03:10 »

Den vägen har jag kört! Värd en resa. Hela Norge (nästan) är värt en resa, hojmässigt. Bara man kommer ifrån de tätbefolkade kustområdena runt Oslofjorden med samhällen och 50-vägar så börjar Hoj Heaven... Smiley

Så Norge är kalas att köra hoj, om man står ut med dyr och trist vägmat och med priserna på öl. Och att det kan regna och vara svinkallt mitt i sommaren. Men när solen skiner, då är (nästan) allt förlåtet.

Jag har flera 4-dagars rutter sparade för den som vill läsa. Se mer på http://www.mcforfun.se/sida1.html

EDIT: Karl, jag tänker då på sådana där halvtrista ställen med halvtrist mat för NOK 150 som man stöter på... Eller den Sibylla-liknande burgare jag åt för NOK 115. NOK 115 för en svettig burgare på en mack. Plus dricka. Eller NOK 180 för en pizza, plus dricka. 

Ett sätt att få i sig något på vägen är att gå in på Shell Select eller Statoil. Man skall ju ändå tanka. Hyfsad snabbmat för en hyfsad peng. Mestadels kolhydrater, men ändå... Smiley
« Senast ändrad: 2011-11-15, 11:24:34 av TMax500 » Loggat

Float like a butterfly, sting like a bee
Karl

Antal inlägg: 134

Kör: Honda Sh 300 årsm 2012

« Svara #2 skrivet: 2011-11-15, 10:46:19 »

Jag körde en hel del lastbil i Norge dom senaste åren och jag tykte inte vägmaten var så dyr. Men däremot var det glest mellan matställen. Övernattning är inga problem hytter finns överallt till skapliga priser. Vi får hoppas vintern blir kort så vi kommer igång med planeringen på allvar. Jag tror vi blir ett bra gäng. Det är bara 5 veckor kvar tills det vänder så vi kan snart räkna ner. Ha det gött alla scooterister.
mvh Karl.
Loggat
ljs-s
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall

« Svara #3 skrivet: 2011-11-15, 13:30:42 »

Bra initiativ!  Cheesy
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011-11-21, 17:55:03 »

Låter som ett bra initativ tycker jag  icon_thumleft
Om det ligger rätt i tiden och funkar så är jag klart intresserad.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
V Saarela

Antal inlägg: 130

Kör: Honda ANF 125 Innova
Kör2: Piaggio 250 MP3
Kör3: Honda NPS 50 Zoomer
Kör4: Div andra hojar

Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011-12-06, 16:07:56 »

Inte för att jag käkar ute(fixar käket själv) och inte heller sover i stuga(om det inte är grisigt väder).
Dock så har jag ju ändå noterat några saker längst med den länkade(Bike)vägsträckan efter att ha lyckats med konsstycket att passera Trollstigen tjugiofyra(24) gånger  Smiley

Byn Lom,  startpunkten från länken: Bra ställe att övernatta på om man vill ha stuga.(finns en stugcamping mitt i centrum). Byn är ett litet vägskäl om man ska mot Trollstigen, österut mot Sverige eller syd mot Hvardanger osv. Är det rätt månad och dag så kan man bara sitta på en bänk vid rondellen med en bärs i handen och bara kolla in hojarna som passerar. Restauranger finns det gott om, även så affärer.

Mellan Lom och avtagsvägen 63 finns det också en del campingar med stugor.

Från avtagsvägen 63 till Geiranger finns inga övernattningar att nämna. Däremot bör man stanna vid Dalsnibba och ta sig ända upp dit om vädret är fint(kostar en liten slant) Finns även en restaurang vid insläppet upp till Dalsnibba.
Innan man kör ner till Geiranger bör man också stanna till vid utsiktsplatsen där man kan kika ner till fjorden och själva Geiranger.

Favoristället för övernattning är annars Geiranger centrum. Mat, hojar som passerar osv osv. Dock så är det tält som gäller(om man inte vill bo på hotell) Finns stugor och även stugcamping en bit bort från centrumet, men alldeles för jobbigt att gå in till centrum och kika. Måste man ändå sova i Geiranger och stuga så rekommenderar jag campingen några kilometer norr om Geiranger.(alldeles vid Geirangerfjorden)
Stannar man i Geiranger så rekommenderar jag också att ta sightseeingbåt på Geirangerfjorden.

Närm man klättrar uppför den norra delen, så bör man också stanna till nästan längst upp vid "örnsvingen" och kika på utsikten.

Sen ett par mils körning och man tar en färja mellan Eidsdal och Linge som inte tar många minuter. Efter färjan några kilometers körning och man kommer till byn Sylte med affärer etc etc. Någon camping med stugor har jag inte sett i denna by(bara husvagnscamping) Finns annars en del campingar med stugor efter färjan och till att man passerat Trollstigen.  Är det bra väder, så kör man över Trollstigen och sover efter passage. Annars sover man innan och hoppas att vädret är bra dagen efter.

Bensin tankar man i Lom, Geiranger eller i Sylte.(I google heter den Sylte, men varför minns jag att den heter nåt annat...typ Dahle, eller nåt sånt)

Ska man bo i stuga och åka vid högsäsong i det området, så måste man vara i god tid och boka. Stugpriserna tycker jag har också annars dragit iväg ganska rejält i Norge och det brukar definitivt inte vara billigare efter turiststråk såsom väg 63. Dock så behöver det ju inte bli värst dyrt om man är några som delar på kostnaden.

Att vägen är kurvig och en rolig körväg spelar nog ingen större roll. Man har ändå inte tid med aktiv och rolig körning. Fullt upp istället med att kika på vyerna.
Klart bästa vypartiet är från Dalsnibba ner till Geiranger. Det fina med att åka på två hjul jämfört med fyra är att man sitter högre upp och ser mer, samt man kan stanna nästan var som helst och bara kika på vyerna.
Loggat

tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011-12-06, 21:47:51 »

good post
En massa bra info.

-Tomas
Loggat

Groucho Marx.
GP800

Norway - 2012

« Svara #7 skrivet: 2011-12-07, 20:42:20 »

Stort tack för all information alla...

Ett litet julklapps tips till er alla:
http://udreplicas.com/index.php?option=com_content&view=article&id=61

Loggat

tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011-12-13, 15:44:57 »

Stort tack för all information alla...

Ett litet julklapps tips till er alla:
http://udreplicas.com/index.php?option=com_content&view=article&id=61

Cheesy
Torde få några att vända på huvudet.

-Tomas
Loggat

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2012-03-26, 11:18:41 »

@GileraGP800,
Haft några mer funderingar i ämnet? (ingen stress)

-Tomas
(kandidat om det passar tidsmässigt)
« Senast ändrad: 2012-03-26, 11:33:52 av tomas » Loggat

Groucho Marx.
Karl

« Svara #10 skrivet: 2012-03-27, 09:39:52 »

Kanske dags att börja planera lite för Norge. När kan och vill folk åka, Vart vill man åka, Hur många dagar vill man vara borta, Hur vill man bo m.m. Bra om man skriver ner lite önskemål på detta forum så man har något att utgå ifrån. Och vem vill vara planerare och driva projektet. Bra om nån som hojat tidigare och har erfarenhet av Norge vill hålla i det hela.
mvh Karl.
Loggat
GP800

Norway - 2012

« Svara #11 skrivet: 2012-03-27, 18:45:48 »

Tjipp...

Är hyfsat flexibel tidsmässigt om vi spikar datum närmaste veckorna..

Kikade lite i kalendern.....

Påsk
April 6,7,8,9
Elmia Jönköping på fredag 6 alt. måndag 9 beroende på väder.

Valborg
April/Maj 28,29,30,01
kanske en tripp till taberg eller liknande (ulf/gunnar dags och sparka igång oss)

Midsommar
Maj 22,23,24

Semester veckor (hyfsat flexibelt ett tag till)
v.29,30,31,32
14 Juli - 12 Augusti

Min tanke var att hinna se samt fota lite och inte behöva stressa igenom trippen, bomässigt funkar både stuga o tält (någon natt)
Har själv aldrig kört trollstigen så har ingen aning om vi behöver 3 eller 5 dagar..

Men det hade varigt super om vi fick ihop ett gäng som håller samma stop för mat o övernattning.

Så skriv ner era tankar och önskemål..
// Micke
Loggat

Karl

« Svara #12 skrivet: 2012-03-27, 21:20:30 »

Vecka 30 och 31 är jag i norrland på släktträff så för min del ser jag helst att det blir innan dess.
Loggat
TMax500

Antal inlägg: 229

Kör: Kawasaki J300
Kör2: Triumph Thruxton
Kör3: Triumph Sprint ST
Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #13 skrivet: 2012-03-28, 08:47:48 »

Jag har varit i Norge och kört några gånger och har lite input när det gäller trevliga vägar. Fast eftersom jag också varit "reiseleiter" några turer (Norge, Danmark, Tyskland) skulle det av det skälet vara skönt att vila sig från den uppgiften och bara glida med...

Spontant föredrar jag hytter, inte tält. Tält = massa extra packning, väl spartanskt för min smak. Norska hytter är hyggligt prisvärda och kör man inte i absoluta högsäsong så går det bra att hitta något på vägen. Förboka är förstås ännu säkrare, om vi bestämmer ungefärlig rutt i förväg.

Inte åka för tidigt på säsongen - vissa vägar är knappt öppna i maj p g a snö. Och inte för sent i juli augusti. Då är det fullt av tyska husbilar säger de som provat (det blir så mycket omkörningar då! :-)) Låter alltså som juni eller tidigt i juli. För min del är juni rätt tjock (skall bl a köra trajjan i Norge! :-)), och min röst faller då på andra eller tredje helgen i juli.

De turer jag har varit med om har gått torsdag-söndag. En dag dit, två dagar "där", och en dag hem har visat sig funka. Fyra dagar kan man klämma in i kalendern utan alltför mycket ansträngning. Talar man en hel vecka så är det mera fix med semester, familj, jobb och sådant. Och kör man kortare än fyra dagar så blir det lite hattigt. Det tar ju en dag att åka till fjällen vare sig man kör från västkusten eller östkusten (Sthlm-Oslo 50 mil, Gbg-Oslo 30 mil). Så ditresa och hemresa får ske ganska effektivt, om man skall hinna fram innan dagen är slut. Dessa två resdagar blir därför lite småtuffa för den som inte har bra sittfläsk! Smiley

Väl i Norge finns det massor av alternativ. Trollstigen är spektakulär, Geiranger väldigt vackert, Lysebotn. Det finns massor! Svårigheten är att välja, och att komponera en rutt där man maximerar upplevelser-per-körtimma. Men det löser man med hjälp av en bra karta, google och ett stort köksbord.
Loggat

Float like a butterfly, sting like a bee
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2012-03-28, 21:53:25 »

Midsommar går väl bort för oss alla antar jag, annars ser det hyggligt flexibelt ut just nu för min del, juli innebär dock mer "förhandling" Wink (har en del byggfix som ska göras i sommar, så vi blir mestadels hemma/landet)

Tror också på kanske något i juni? men är öppen för alla förslag.

När det gäller dagar så är det ett litet projekt att packa ihop och som jag funderar just nu i alla fall så tar jag gärna mer än 4 dagar, men som jag ser det så är det ju inget som hindrar att vi åker gemensamt typ x dagar så kan de som vill (om någon) hänga kvar och åka lite till på slutet, så borde man tidsmässigt kunna få alla glada och ändå göra det mesta gemensamt, en fundering.

När det gäller sova så är jag lite inne på TMax500's ide då man numera är bekvämare/äldre? men är öppen för alla förslag även här.

-Tomas
« Senast ändrad: 2012-03-28, 22:09:49 av tomas » Loggat

Groucho Marx.
Sidor: [1] 2 3 ... 8 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.146 sekunder med 21 databasfrågor.