Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-16, 08:22:38
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Öka effekt på MP3 400
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Öka effekt på MP3 400  (läst 14387 gånger)
Jocke
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 2

Kör: Piaggio MP3 400 -09
Kör2: BMW 740IA -99
Kör3: Volvo S40T -01 (regeringens bil)
Kör4: Nissan Qashqai+2 -11
Hemort: Vällingby

« skrivet: 2011-10-05, 09:44:53 »

Hej på er!
Jag är en glad ägare till en MP3 400 som funkar kanon för ändamålet, fast den fortfarande väcker en hel del uppmärksamhet....... laughing7

Min fråga är om man kan få ut lite högre effekt  på den eftersom jag tycker att den upplevs som lite slö.....det är ju bara 34hk på mer än kvarts ton motorcykel?
Loggat

Jocke
hevil
Admin-hevil
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping

« Svara #1 skrivet: 2011-10-05, 10:26:22 »

Jag har letat mycket efter trim till 400-500cc.
Men det finns inget egentligen som fungerar till dessa sugmotorer som är enkelt.

Enklast är att fixa buller å luft. Men om det gör så mycket är tveksamt. någon Hk upp
+ att kasta ljudämparen så tjänar man 8kg
Jag upplever det som att de hästar som finns blir effektivare och mera lättillgängliga och
maskinen svarar mera dirrekt. klart värt arbetet, Men effektdämparna är lite dyra.
Jag snikra ihop en egen variant från en dämpare till en GSX750-1100R och rostrfri
stegmuff från Biltilbehör.

Jag har bytt stiften till Iridium så att maskinen går jämnare och drar något mindre soppa.
Det finns trimmkammar, men har inte hört någon recension om dem. Forskning pågår.

Och till Er 400 så går det att bygga om den till en 500
Med att byta cylinder, stake och kolv har jag set en tråd om på ModernVespa.

En PowerCommander fungerar nog inte för det sitter ju en lambda-sond på våra maskiner
som justerar bränslet så den inte kan gå för Fett/Magert för katalysatorn.
P.C. justerar bränslet så att den
ger maskinen chocke genom att justera värdet för utetemperaturen.
Som jag förstått - kan ha fel! Finns några varianter på det.

En trimmvariator gör susen oxå, maskinen jobbar på något högre varv, men känns inte alls ansträngd.
Det var helt klart den bästa investeringen för min del. J-Costa på E-bay.
Läge är att beställa delar från England för pundet är lågt, drivremmar, oljefilter, variatorverktyg, luftfilter, halva priset mot Sverige.

Hoppas att denna info ger lite ideér till vinterpyssel.  Cheesy
Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011-10-05, 19:23:18 »

En ny ljuddämpare skulle kanske sitta fint ,en dom kostar drygt 4 laxar på ebay om man skall ha en grym.  Angry

Jag som har som yrke att reparera maskiner är en riktig fegis när det gäller ingrepp i moppen.  dontknow  pottytrain5
Har kollat och drägglat över en J Costa men det ser grymt krångligt ut att sätt dit en  Sad
Damen hemma som man böt ring med en gång i tiden ser väldigt härsket på mina drömmar.  kermit stop 
Men å andra sidan, så har hon alltid gjort det. Undecided

Drömmar av silver drömmar av guld........... crybaby2 binkybaby
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
hevil
Admin-hevil

« Svara #3 skrivet: 2011-10-05, 22:14:01 »

@ kjelle

Men reparerar du maskiner så kan du ju hantera skruvmejsel och ett spärrskaft. Då är det ju bara att kasta loss  icon_salut

Så det du behöver är ett variator verktyg -               
http://www.ebay.co.uk/itm/nexus-fuoco-x9-x8-mp3-400-500-variator-locking-tool-/140612604065?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item20bd2a10a1

Har man inte tillgång till tryckluftsmaskiner så klarar man biffen lätt med den elektriska muttesmacken som man bytar till vinterhjulen på bilen med - Det använde jag.  headbang

En momentnyckel är ett måste oxå. Ett enklare från JULA tex duger. Köp en med instruktion på ett begripligt språk bara, om man inte kan läsa hieroglyfer förstås.

Enda joxet var att klämma dit den nya remmen, hade täljt till några träbitar att trycka i mellan skivorna vid kopplingen för att inte skava på dem. lite milt våld och joxande så var det klart, Inget jag tvekar på att göra igen om 1500 mil när det är dax att byta rem igen.

Bara att följa denna instruktion så kan det inte gå fel. Med foton och allt tack till Modern Vespa för det.  hello

http://modernvespa.com/forum/topic47985?highlight=costa+install

Go for it!! 
Loggat

tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011-10-06, 09:02:25 »

Hej Jocke och Välkommen till ScooterForum! 

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011-10-06, 18:08:30 »

@ kjelle

Men reparerar du maskiner så kan du ju hantera skruvmejsel och ett spärrskaft. Då är det ju bara att kasta loss  icon_salut

Så det du behöver är ett variator verktyg -               
http://www.ebay.co.uk/itm/nexus-fuoco-x9-x8-mp3-400-500-variator-locking-tool-/140612604065?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item20bd2a10a1

Har man inte tillgång till tryckluftsmaskiner så klarar man biffen lätt med den elektriska muttesmacken som man bytar till vinterhjulen på bilen med - Det använde jag.  headbang

En momentnyckel är ett måste oxå. Ett enklare från JULA tex duger. Köp en med instruktion på ett begripligt språk bara, om man inte kan läsa hieroglyfer förstås.

Enda joxet var att klämma dit den nya remmen, hade täljt till några träbitar att trycka i mellan skivorna vid kopplingen för att inte skava på dem. lite milt våld och joxande så var det klart, Inget jag tvekar på att göra igen om 1500 mil när det är dax att byta rem igen.

Bara att följa denna instruktion så kan det inte gå fel. Med foton och allt tack till Modern Vespa för det.  hello

http://modernvespa.com/forum/topic47985?highlight=costa+install

Go for it!! 

hevil, jag skall erkänna att jag har väldigt mycket verktyg. Jag lagar det mesta samt har även renoverat trumpetaxlarna på min John Deree
Där bara den 25 cm långa drivaxeln (vikt 8 kg) kostade 5000 spänn. Men det är stora prylar som man inte kan göra fel med.
Det är bara tungt. En trumpet väger lika mycket som en hel fuoco. Bara ett hjul med däck och fälg som måste tas bort,  väger närmare 200 kg.
Lagar även bilar även om jag har dragit ner på det. Dom har blivit så komplicerade.

Men en liten loppa som en fuoco, små M8 till M12 bultar samt ganska avancerad teknologi.
Jag reparerar stora pneumatik drivna maskiner på arbetsplatsen. Där är det inte jag som betalar samt att man vet att det funkar.
Det är här jag har problemet. Hur länge håller en fuoco med en icke original del?
Är den byggd för att hålla för en J-Costa?
Håller remmen?
Är det samma kvalitet?

Om jag sätter dit en annan variator, då vill jag inte hålla på att växla mellan originalet och en J-Costa bara för att få en stämpel i servicehäftet.
Det sliter på gängor varje ingrepp.

Jag kan tänka mig en ljuddämpare men är för feg för att montera en J-Costa  Embarrassed

Mitt stadie när det gäller ingrepp i fuocon =  binkybaby

En sak är säker, det är alltid kul att läsa allt du skriver och berättar om. Du är med säkerhet den som på hela forumet står för flest innovationer.

// Fegis Kjelle  hiding
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
hevil
Admin-hevil

« Svara #6 skrivet: 2011-10-06, 21:34:04 »

@ kjelle

Jag är inte orolig för hållfastheten på prylarna eftersom man inte "trimmar" i ordets rätta bemärkelse utan att man omdisponerar effekten, remmen är den samma i alla lägen, Den jag bytte vid 1000 milsintervallet hade lätt gått 500-1000mil till. thumbsup

Och när garantin gått ut så får man ju en stämpel i boken för man just servat och det kan ju ingen neka dej. Även om du modifierat maskinen.
Dom kanske vill montera J Costa när dom ändå byter remmen åt dej.  Kolla hur dom ställer sig till det.   Cool

Det som jag bekymrar mig är hur elektroniken funkar om några år. Hur fixar jag det, det lär ju bli dyrt att felsöka genom " gissa - byta - spring" principen. Och var ska man lämna in eller kan man köpa nån pryl att koppla till datorn och plugga in och läsa felkoder.  tard

Här har jag en länk till en kille som bor ute på en ö i Atlanten, där finns inte så mycket prylar så han fixar med det han har, det är ingen tre-hjuling men samma Piaggio-mastermotor som på våra maskiner, och han frestar på materialet - körde tex 4000 på remmen å däcken ner till corden, hans lösningar är väl inte riktigt finlir men kul att läsa, han hemsida är oxå ett hemmasnickeri, han är inte så bra på det heller, så den är lite svårnavigerad - bloggstil, men kul att läsa för han är lite MacGyver.

http://malaguti-spidermax.blogspot.com/2009/09/piaggio-master-500-engine-inside-cvt.html 

PS. Kommer du förbi så får du ta en tur på Draken, å så få känna på J Costa. Osså bjuder jag på en fika med. 
Loggat

Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011-10-07, 07:24:49 »

Jag lovar att överväga saken Smiley
En gemensam ekonomi medför en del srtul men har planer på att dela upp den nu när man har 20 år kvar till myllan.

Ingen på modernvespa som har grubblat över elektroniken?
Där jag har köpt moppen samt servat efter boka, så har dom en dator dom kopplar in i det elektroniska systemet.
Det har dom gjort varje service. Var det en sådan sak du funderade över?

Ö- snubben är rätt säker eller också har en en så fläskig plånbok att han har råd med en flopp.
Men jag måste medge att ha verkar vara i allra största grad medveten in  vad han sysslar med.
Jag måste le för mig själv när jag ser att du har hittat en snubbe ute i atlanten Smiley
Du är ju makalös  wav
Loggat

hevil
Admin-hevil

« Svara #8 skrivet: 2011-10-07, 10:17:48 »

Precis! att kunna läsa av felkoder är ju guld värt när någon givare lägger av, om det är höger eller vänster givare i framhjulen eller vad som kommer att strula. icon_scratch

Och många på Modernvespa kör ju i klimat där det är varmt å gött som grabbarna i sydeuropa, inte i vårt kalla sura klimat, det skulle väl vara Holland då med salta vindar men inte kylan. Och maskinerna är inte så gamla än, men mycket elektronik är det. Det inser man ju bara man kollar under instrument kåpan.

Det är ju mera utsatt än på en bil tex. Jag har smörjt in alla kontakter som jag har rört med polfett för att säkerställa funktionen, men man har ju inte varit på alla.... än  hehe.  Cool
Loggat

Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.152 sekunder med 22 databasfrågor.