Hej.
Jag tackar ödmjukt för svaren och videos. Så, alltså inget vinterfordon och skall köras med försiktighet på blöta vägar. Det är bara att konstatera att jag bor i fel land.
Men av ren nyfikenhet. När ställs trehjulingarna in på garaget på hösten och när plockas de fram på våren?
Hej guldfisken (och alla andra på forumet)!
Jag är också ny i mp3-världen, så pass ny att det här är min första post här. Har dock kikat på detta forum samt
http://modernvespa.com/forum/forum13 i ett par veckor nu.
Även för mig är det B-kort som gäller, erfarenheten av 2-hjulingar är begränsad till ett par kortare utflykter med lätta motorcyklar (125cc) som man får köra på B-kort i södra europa.
Blev intresserad av MP3:an i våras när jag fick provsitta en sådan i Skokloster (italienska bil & mc-träffen). För ett par veckor sedan började jag kolla runt på riktigt och gjorde en ordentlig (ca en timme) provkörning hos MC-shoppen i Sollentuna (en begagnad 250cc, en av de första som dök upp på marknaden - framhjulen hade spacers).
Jag kan starkt rekommendera att du gör en sådan provkörning innan du bestämmer dig. Själv började jag med att rulla till en tom parkeringsplats och känna hur skotern beter sig vid sväng/inbromsning/låsning av framhjulen. Mycket viktigt för oss som bilar runt för det mesta. Sedan begav jag mig ut i lugn trafik på små gator runt Norrviken, för att till slut ta mig ut på E4:an en kortare sträcka.
Skotern kändes enkel att hantera trots att den var betydligt tyngre än det mesta jag suttit på tidigare, motorn på 250cc kändes inte alls som "klent". Låsning av framhjulen (så att skotern håller sig upprätt) ska man ta med en nypa salt i början, här behövs det träning. Bäst att ignorera den här funktionen helt och använda fötterna när man stannar tills man får ordentligt med erfarenhet. Det svåra är att vänja sig vid dess tyngd och instabilitet i låga hastigheter (den var minst dubbelt så tung som de 125:orna som jag kört med tidigare). När man väl kommer över ca 10 km/h så känns MP3:an betydligt stabilare.
Hur som, det gäller att inse att det inte är bara att slå till och hoppa upp på en MP3:a och bege sig ut på Essingeleden i morgonrusningen (för oss B-kortare i alla fall). Bestämmer jag mig för att slå till på denna skoter så kommer jag spendera mycket tid på en stor och tom parkeringsplats och träna, träna, träna. Någon vinterkörning är inte att tänka på, det är bara att glömma för mig som är nybörjare, tror jag kommer även hålla mig borta från blöta vägar i början.
Lycka till och ta det försiktigt ute på vägarna!
Nej något vinterfordon är det inte. Inte i alla fall under dom rådande vintrarna som är på 99% av Sveriges yta.
Det här är och räknas som tung MC från 250cc.
Det blir garaget över vintern.
Man skall veta att en mp3 uppträder som en MC. Den går att motstyra, lägga omkull i över 40 grader. Den snabbaste av dom alla, Gilera fuoco
är inte i närheten av en tung MC när det gäller acceleration men tar dom flesta standardbilarna som finns ganska enkelt.
Jag köpte 2006 en av dom första Piaggio mp3 som importerades. Den kostade då 78000:- vilken var en smäll man fick ta om man inte vill sitta
och läsa trafikregler för att få ett A-kort.
Jag körde som en kratta. Hellkass på att ta kurvor etc.
Efter flera lektioner av min bror som har kört tung MC i närmare 35 år, så blev det enklare.
Han lärde mig blandannat motstyrning.
http://sv.wikipedia.org/wiki/MotstyrningEfter hans lektioner, så blev jag säkrare för andra och för mig själv.
Alla mp3 är tunga. Omkring 250 Kg. (en yourban väger cirka 50 Kg mindre)
Som Yoss skriver, övning är nästan en förutsättning.
Jag vet inte hur många där ute som tog körkort med ett A kort på köpet.
Men dom är som nybörjare naturligtvis lika farliga som en som bara har ett B-kort.
Att ta sig genom Stockholm med bil eller med kommunalt färdmedel tar betydligt längre tid än med en scooter.
Om man sedan bryter mot en del lagar och gör som alla andra MC'n, fixar en egen fil, ja då går det riktigt fort.
Att inte låsa framhjulen utan i stället sätta ner fötterna är en bra lösning. När man har satt ner fötterna och fått balans, då kan man ju låsa framhjulen. Att komma iväg vid tex rödljus med låsta framhjul är inga problem om man litar på scootern. Den släpper ju hjulen i princip direkt man gasar till.
Blöta vägar och grusvägar fungerar riktigt bra.
När det gäller blöta vägar, så är det inga problem alls.
Grusvägar kan vara knepiga i över 60 Km/t men är det oljegrus, så kan man köra omkring 70 - 80 utan vidare.
Jag vill predika för den här typen av scooter. Av någon anledning så har den stött på patrull i Sverige. Jag förstår inte varför.
Om den vore vanligare, så skull man kanske någon gång möta en trehjuling. Det har bara hänt mig en gång.
Jag såg en fuoco i motsatt körfällt på motorvägen utanför Kungsängen i norra Stockholm.