Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2020-10-24, 14:18:29
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Egna erfarenheter/Recensioner
| | |-+  Scala Rider Q2 Pro vs Neckmike
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Scala Rider Q2 Pro vs Neckmike  (läst 5032 gånger)
ljs-s
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall

« skrivet: 2011-08-21, 11:20:49 »

Förra året åkte jag till Italien på kawan med några kompisar, och då använde vi oss av Neckmikes.
Och i år köpte jag ett Scala Rider Q2 Pro Multiset till tjejen och mig. Tänkte skriva några rader om dessa.

Neckmike:
+ Bra ljud, högt och tydligt så länge strupmicken sitter på rätt ställe.
+ Bra räckvidd, 500 meter rätt precis.
+ Vanliga batterier, tar det slut är det bara att stanna på en mack att byta.
+ Bra batteritid, batterierna räckte fler dagar även fast vi använde dom många timmar på dagarna.
- Hörlurarna gör fruktansvärt ont att ha på sig när man tar av och på hjälmen några gånger när man har en tajt hjälm.
- Sladdarna, trassel trassel trassel. Man lär sig hur man ska ha dom på ett smidigt sätt. Men dom finns ändå där.
- Efter mycket regn i flera dagar i sträck började 2 av 3 headsets att glappa, dom fungerade inte riktigt som dom skulle längre.
- Ingen duplex....
- Strupmicken kräver lite övning för att man ska få den rätt. Den lilla bågen runt halsen måste ofta spännas åt.

Scala Rider Q2 Pro:
+ Trådlös, sitter smidigt fast på hjälmen och man vet vart man har den.
+ Bra ljudkvalite, upplever den lite bättre än neckmike.
+ Bra räckvidd, ungefär samma som neckmike.
+ Enkel att installera, bra kvalitets intryck.
+ Man har alltid den med sig.
+ Uppladdningsbart batteri, miljövänligare.
+ Länkning till mobil och gps. Därimot så är det inte så lätt att svara med handskar på, krävs lite övning.
+ Inbyggd radio, vågade aldrig pillra på den eftersom jag inte var säker på vilken knapp det var.
+ Duplex!
+- Batteritiden, den är godkänd men inte mer, räckte runt 8 timmar för oss.
- Låg ljudvolym, man hör vad som sägs, men inte lika högt ljud som Neckmike.
- Multifunktionsknappar, alla knappar gör flera olika saker berodende på vilken kombination och hur länge du trycker på dom. Man är alltid rädd att trycka på fel knapp för då kan det sluta fungera, som det gjorde för oss. Men efter ett par minuters svärande så fick vi till det.
- Otydliga pillriga knappar, svårt att hitta på dom med handskar på.
- Uppladdningen, står att det ska ta 3-4 timmar har jag för mig, men jag har laddat mina över hela natten utan att lampan har slocknat...

Slutsats:
Ingen av headseten är dåliga, ingen är klockren. Men personligen gillar jag Scala Rider bäst.

Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011-08-23, 14:29:38 »

@ljs-s,
 good post
Alltid kul att läsa omdömen/recensioner som sagt.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
ljs-s

Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall

« Svara #2 skrivet: 2011-09-04, 12:25:23 »

Lite bilder där man ser hur Scala Rider headsetet sitter på hjälmen:

Som det kanske syns på bilden så är högtalarna väldigt platta, typ 3-4 mm tjocka så man stör sig inte av dom. De har karbore-fäste på baksidan så har man tyg vid öronen så trycker man bara fast dom och så sitter dom bra.
Jag hade ett tomrum där, antar att det var förberett för högtalare så jag fick använda den medföljande klisterlappen med motsvarande karbor-fäste.

Kablarna är enkel att gömma i inredningen, min hjälm tog runt 5 minuter att få till, tjejens var lite bökigare, tog kanske 10 min att få till hennes snyggt.
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.194 sekunder med 21 databasfrågor.