Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-21, 12:27:28
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Meka/Tillbehör/Extrautrustning
| | |-+  Hjullager
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Hjullager  (läst 5828 gånger)
V Saarela
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 130

Kör: Honda ANF 125 Innova
Kör2: Piaggio 250 MP3
Kör3: Honda NPS 50 Zoomer
Kör4: Div andra hojar

Hemsida
« skrivet: 2011-07-24, 06:45:18 »

Oj, inte varit värst aktiv här i sommar, fast....jag är inne och läser i stort sett varje dag  Smiley

Varit mycket så jag har inte hunnit köra värst mycket scooter, MP3:an såldes i april, zoomern har bara rullat det jag nu knuffat runt i garaget. Innovan har fått gå några gånger mellan Boden Luleå.

Nåja, sommaren är inte slut än.....och lite funderingar på en Zoomertur upp till Nordkap finns(om tiden räcker till)

Jo, slutsvamlat och till ämnet: Innovan har gått ca 1500 mil och på vägen till Luleå rök ett drevlager(efter kontroll så visade sig vara det). Lite märkligt, men allt kan tydligen gå sönder, även det som är nytt!

Det står inte alltid på lagren vad dom heter, så man kan då ringa till återförsäljaren (oavsett märke) där man då får(om dom är sjysta) oftast även en siffra omvandlat till SKF.
Sen knallar man in till närmaste firma som säljer lager, tex momentum. Prislappen brukar vara halva/nästan halva priset och dom har dom också hemma.

Till Innovan(oavsett årsm) heter dom såhär iallafall:
Lager till bakhjulet
Höger hjullager: 6301u
Vänster hjullager: 6201u
Drevlager: 6203u

Lager till framhjulet
Höger och vänster hjullager: 6201u

Loggat

ljs-s
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall

« Svara #1 skrivet: 2011-07-24, 10:27:45 »

Bra tips när det gäller lager  Smiley

Är Zommern orginal?
Åkte nyss runt halva gottland på en otrimmad kymco av okänd modell, gick en smula för segt för min smak Smiley
Men jag hade en små trimmad kina scooter moped som jag och en polare åkte till norge med, var rätt kul ändå, mer avslappnat när det inte går så fort Smiley
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
V Saarela
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 130

Kör: Honda ANF 125 Innova
Kör2: Piaggio 250 MP3
Kör3: Honda NPS 50 Zoomer
Kör4: Div andra hojar

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011-07-31, 22:24:52 »

hehe, jo moppeturer är gött!

Nejdå, Zoomern är strypt och så får det börbli.....annars kan jag ta rundorna med Innovan lika gärna. Den gör 42 knyck topfart på GPS:en

Sitter faktiskt just nu med zoomern i Muonio, en by i norra Finland vid gränsen till Sverige. är på väg hemåt efter en tur bl a till ett dimmigt Nordkap.
Loggat

tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011-08-09, 21:13:57 »

@V Saarela,
 good post

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.071 sekunder med 21 databasfrågor.