Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-21, 16:35:59
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Meka/Tillbehör/Extrautrustning
| | |-+  Missljud från motorn
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Missljud från motorn  (läst 10921 gånger)
Bengan
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 65

Kör: T-Max 500 -02
Kör2: Vespa Sprint -67
Kör3: VW Sharan -03

« skrivet: 2011-07-09, 17:49:00 »

Första dan på semestern vilket känns jätteskönt! Jag tog en tur på T-maxen och efter ett tag börjar det låta ur motorn. Det är svårt att beskriva ljud, men det låter ungefär som en pump som går torr eller plast som gnids intensivt mot plast eller plast som ligger mot något som snurrar. Det är inget metalliskt ljud. Jag stannar och kollar men hittar inget. Alla vätskor är som de ska, ingen varningslampa lyser, den går inte varm, det luktar inget och det händer inget med gången när ljudet dyker upp. Det låter inte hela tiden, kanske 50% av tiden. Det låter både när jag kör sakta (50 km/h) och fort.

Variatorremmen ska bytas varje 2000 mil och jag har 150 mil dit så kanske är det den som låter? Den är inte bytt sen MC:n var ny 2002.

Jag tar gärna emot tips på vad jag kan kolla. Jag misstänker att det kommer att ta tid att få in den på verkstan.
Loggat
Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö

« Svara #1 skrivet: 2011-07-09, 21:16:49 »

Förändras ljudet med motorns varv eller vaiatorns?
Vad gäller remmen så har den säkert en minsta bredd innan den är utsliten - känner du till var den gränsen är så är det kanske enkelt för dig att kontrollmäta.

Peter Björkdahl
Loggat

Bengan

« Svara #2 skrivet: 2011-07-09, 22:06:59 »

Nä, jag tror inte ljudet ändras med varv på motorn. Först trodde jag det kom från framhjulet eller nånstans fram på MC:n men jag vet inte. Det kan lika gärna vara något som ligger mot nåt som snurrar, ett enkelt fel med enkel lösning. Det är vad jag hoppas på i alla fall! Jag kommer inte att börja skruva upp motorn själv.

Kan det ha åkt in något i fläkten eller framskärmen som ligger och gnager kanske? Får nog kolla lite noggrannare i morgon.
Loggat
Peter Björkdahl

« Svara #3 skrivet: 2011-07-10, 16:11:47 »

Framhjulslager?

//Peter Björkdahl
Loggat

Bengan

« Svara #4 skrivet: 2011-07-10, 19:16:00 »

Ca 10 sekunder in i filmen kommer ljudet:

Missljud T-maxDQ

Har varit ute och testat lite. Ljudet verkar inte dyka upp i lägre hastigheter än 40-50 km/tim. Det känns som det är säkrare att ljudet dyker upp när jag kör snabbare. Det låter likadant om jag gasar eller slår av på gasen. Ljudet kommer oavsett om motorn är kall eller varm.
Loggat
Peter Björkdahl

« Svara #5 skrivet: 2011-07-10, 20:48:03 »

Jag kan bara gissa, vattenpump?

//Peter Björkdahl
Loggat

Bengan

« Svara #6 skrivet: 2011-07-15, 14:07:55 »

Uppdatering av läget. Som kanske skymtat fram är jag ingen mekare direkt men jag har turen att ha en bror som är utbildad bilmekaniker. Han kom förbi idag och vi började felsöka. Arbetsfördelningen ser ut så att att han skruvar och hummar och jag står bredvid och tittar på.

Vi började med att kolla bromsar och lager i framhjul. Felet låg inte där. Sen jobbade han sig in mot variatorremmen. Vi stötte på ett filter som var kraftigt igensatt. En sten låg fastkilad mot svingen men vi hittade inga direkta fel eller förklaring till missljudet. Vi monterade tillbaks allt och ljudet var borta. Jag vet inte om jag vågar ropa hej än, men det känns sjukt skönt i alla fall! Hoppas det håller i sig!
Loggat
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011-07-17, 14:31:58 »

Trevligt att det löste sig, snälla bröder är bra att ha.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Bengan

« Svara #8 skrivet: 2011-07-17, 22:20:40 »

Så sant! Både trevligt att ha när det ska mekas och när det ska ut och åkas!

Fortsättning på strulet: Jag hade ju ett uppdämt behov att köra så jag tog en lite längre tur, det blev Umeå tur och retur. Ljudet hade inte alls försvunnit utan dök upp igen rätt snart. Inte lika intensivt men ändå. Jag kände mig lite lugnare ändå då ljudet troligen inte är något som är trasigt i själva motorn så jag fortsatte köra. På väg hem upphörde dock ljudet och har inte dykt upp igen. Hoppas det fortsätter så. Nu är planen att boka in en 2000-milaservice till hösten oavsett om det otrevliga ljudet återkommer eller inte. Till dess tänker jag köra om det inte börjar låta riktigt illa.
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.064 sekunder med 22 databasfrågor.