Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-20, 18:47:03
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  Yamaha X-max 250? Köpråd önskas
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Yamaha X-max 250? Köpråd önskas  (läst 17076 gånger)
fredrik_wt
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 59

« skrivet: 2011-05-23, 10:31:54 »

Jag funderar på att köpa en scooter för pendlig till jobbet - jag har ju cykelavstånd, men orka. Scooter är ju lite skoj med. Hade en Kymco ATV för några år sen - grym kvalité, har tittat på Agility 150 men den känns väl mkt moped. och de andra Kymco är ju milt uttryckt inte så snygga...

X-max ser dock helt ok ut, jag har förstått att kom en facelift 2010, hittar dock inga bilder på hur det såg ut innan? alla blocketbilder är från sidan eller bakifrån. Någon som kan lägga upp som jämförelse? Jag har tänkt köpa en beg och de går ju hitta för under 30k nu vilket känns prisvärt.

Jag kommer köra till 95% i stan, det som tilltalar med X-max är design, lagom storlek, gott om plats under sadeln när man ska handla lite osv, billiga ägandekostnader(?).

Fördelar med X-max? Nackdelar? säkert köp? Hjälp mig lite här, har inte sett några direkta vettiga alternativ om man inte vill gå upp i kubik, men en 500cc känns lite onödigt, sen blir de flesta onödigt tunga o stora med då.
Loggat
TMax500
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 229

Kör: Kawasaki J300
Kör2: Triumph Thruxton
Kör3: Triumph Sprint ST
Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #1 skrivet: 2011-05-23, 17:06:29 »

Nu skall jag inte uttala mig om X-Max, det görs bättre av x-max eller Återfallet. Knacka på hos dem!

Tänkte bara kommentera att du har en poäng i att 250 cc räcker gott om du skall köra 95 % i stan. Den duger på landsvägen också, om du inte skall köra alltför långt och fort. Så du behöver inte "släpa på" en 500:a på 200 kg. Säger jag som ofta "släpar på" en 500:a mitt i stan...

250:n är betydligt smidigare i stan. Pigg nog, men ändå inte moppeaktig så som en 125:a kan upplevas.

Tänker du göra långa turer, eller ge dig ut på snabba vägar blir det en annan sak, förstås. 20 mil i ytterfilen i 130 km/t blir jobbigt på en 250. Men det är ju roligare om man undviker de stora, snabba (och ofta tråkiga) vägarna....
« Senast ändrad: 2011-05-23, 23:09:06 av TMax500 » Loggat

Float like a butterfly, sting like a bee
fredrik_wt

« Svara #2 skrivet: 2011-05-23, 20:15:44 »

Ja större vägar kommer inte hända, möjligen i undantagsfall, men då rör det sig om 90 väg i max 1,5 mil... längre utflykter är inte  tanken att det ska bli.  Det är som sagt ett smidigt billigt stadsfordon jag vill ha, man parkerar ju gratis, kan smita emellan i bilköer osv... det som lockar...

Var först inne på en DR650 (offroad) eller dyl, de är lite billigare i försäkring med man skitar ju ner sig mer och hojen i sig är mindre praktisk för mina behov, så en scooter ska jag helt klart satsa på.
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011-05-24, 20:57:05 »

Hej fredrik_wt och Välkommen till ScooterForum!
Finns några som sagt med just den modellen och lite att läsa här också.

-Tomas

Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
fredrik_wt

« Svara #4 skrivet: 2011-05-25, 08:52:00 »

Tack tack! jo jag har läst lite av det jag har hittat, men det kan ju finnas mer, sen är det den där faceliften, om någon anser att det finns en vettig konkurrent osv.
Loggat
fredrik_wt

« Svara #5 skrivet: 2011-05-26, 14:01:00 »

Blev riktigt förvånad när MC Montörerna här i stan hade en som demo, var ute och provkörde en vit snygg sak. RIKTIGT trevlig, lagom smidig och tung, lagom med effekt, mer hade inte gjort nåt men behövs absolut inte - blir lätt att man kör för fort där det är 50 ändå. En riktigt landet-lagom-hoj. Perfekt stadshoj och landsväg.

En hel del turbulens över 80 dock, mer än väntat. Får se hur mkt rabatt man kan få på en sådan som varit demo... Någon som vet hur det är med rabatter generellt? Köper man ny volvo kan man ju i princip alltid dra av 8-10% utan vidare.
Loggat
Bengan

Antal inlägg: 65

Kör: T-Max 500 -02
Kör2: Vespa Sprint -67
Kör3: VW Sharan -03

« Svara #6 skrivet: 2011-05-26, 15:57:23 »

Kul!

Jag är usel att pruta så där kan jag inte bidra. Turbulensen får du troligen bort med ett Givi kåpglas som kostar under en tusing. Finns hos Duells, kolla med butiken om dom kan ta hem åt dig.

Jag tycker x-max inte alls är någon landet-lagom-hoj, den är ju både snygg och cool!
Loggat
fredrik_wt

« Svara #7 skrivet: 2011-05-26, 20:16:35 »

Kul!

Jag är usel att pruta så där kan jag inte bidra. Turbulensen får du troligen bort med ett Givi kåpglas som kostar under en tusing. Finns hos Duells, kolla med butiken om dom kan ta hem åt dig.

Jag tycker x-max inte alls är någon landet-lagom-hoj, den är ju både snygg och cool!

Jo syftade mer på gången och motorn. Håller med om att den är snygg, en av få scooters som ser riktigt bra ut. Nya Kymco 500 xciting är iofs riktigt snygg med.
Loggat
fredrik_wt

« Svara #8 skrivet: 2011-06-06, 20:48:35 »

Ja, aktiviteten flödar inte här direkt... Hur som helst, sitter för tillfället i Barcelona och här är ju inte scooter nåt ovanligt - det flödar av x-Max, t-Max mfl, har nog sett de flesta olika glas, boxar mm. Bara som en parentes så är nya kymco xciting 500 r riktigt snygg, lika så en ganska oblyg kopia av x-Max - SYM citycom 300, dessa verkar dock inte säljas i Sverige vilket är synd för den ser iaf trevlig ut. Kanske räknas till kinaskräpet dock? Sym är dock ganska vanligt här så helt kass bör det inte vara
Loggat
Bengan

Antal inlägg: 65

Kör: T-Max 500 -02
Kör2: Vespa Sprint -67
Kör3: VW Sharan -03

« Svara #9 skrivet: 2011-06-07, 20:54:17 »

Jag ångrar att jag inte köpte ett sånt där lås som sitter på alla scootrar när jag var i Barcelona, jag tycker dom var coola. Som jag minns det var det väldigt mycket scootrar med små motorer typ 125:or där.
Loggat
fredrik_wt

« Svara #10 skrivet: 2011-06-09, 15:55:38 »

ja det stämmer, mkt burgman 125, 200 och 250. Även X max finns som 125 där.
Ja de där låsen ja, dock känns det mest som nåt för de som saknar ett vanligt styrlås, bättre med ett skivbromslås annars tycker nog jag.
Loggat
skorpan
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 3

Kör: T-Max

« Svara #11 skrivet: 2011-06-15, 20:26:29 »

Jag köpte en X-Max förra året, den går kanon. bra kvalite + bra garantier.  thumbsup
jag rekomendera den verkligen.
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.069 sekunder med 22 databasfrågor.