Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-14, 11:27:20
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Bränsleförbrukning ?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Bränsleförbrukning ?  (läst 14940 gånger)
Flyger!
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 40

Kör: Piaggio Mp3-250
Kör2: Racerbilar.
Hemort: Stockholm

« skrivet: 2011-05-18, 09:26:22 »

Hej alla

Så har jag då kunnat konstatera att jag har kört 170 mil med min Mp3a i år. Färden har varit full av en massa kul upplevelser och har gått till största delen på 50 och 70 väg med ett par långturer på 20-30 mil vid några tillfällen. Då jag redan från början var nyfiken på den lilla 250 motorn så loggade jag alla tankningar i mobilen med antal liter och körd sträcka.

Jag har nu räknat ut min snittförbrukning.

Den drar 0,34 liter per mil !!!

En härlig siffra och dessutom inte kantad av vägtullar och annat otyg. Då jag tidigare räknade på 250 mil per år men nu gått upp till 300 och dessutom har en billig försäkring så kostar min Skootran 10,40kr/mil att köra. Jag fick min så billigt så jag räknar ingen avskrivning då jag kan sälja den med vinst vilken sekund som helst. Jag använder den i tjänsten en hel del och spar massor med tid i Stockholmstrafiken plus att firman betalar mig 19 kr/mil så den är rena spargrisen ( inte minst för miljön,en Volvo mindre som bara står och blurpar i sig bensin i köerna)

Hur mycket har ni mätt att era drar med de olika motoralternativen???

Mvh

TL
Loggat
ChriG
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 53

Kör: Suzuki Burgman 400 K8
Kör2: KTM 950 SM (SÅLD - får se vad det blir här näst..)
Hemort: Huddinge

« Svara #1 skrivet: 2011-06-20, 18:37:32 »

Som jämförelse så drar min Nexus (ett hjul fram, men ändå, d e ju "master engine" som i Fuoco/Mp3/4-500 Smiley ) ca 0,45l/mil. Då är det blandat stadskörning och snabbare (ca 100-110) på de större lederna som t.ex. Huddingevägen. Jag ligger inte och puttrar utan gasar på rätt friskt när jag kan.

Detta är dock enligt färddatorn och Nexusen är inte inkörd ännu. Ska dubbelkolla färddatorn nån dag hur exakt den stämmer.

// Christian
Loggat

Kungen av Sthlms bilköer!
hevil
Admin-hevil
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping

« Svara #2 skrivet: 2011-06-20, 19:46:24 »

Jag har kört 95% med skjuts och legat på ca 0,50-0,53L. Aldrig under 0,5. Men sen bytte vi till Iridium stift.  icon_thumleft

Senaste tre tankningar så har jag tankat 0,45L. Alla gångerna. - visserligen efter färdatormil.

Eftersom skillnaden är så stor så reagerade jag på det.  Shocked

Och ja. alla tre tankarna med skjuts. Mest med bönan på, men tio mil med grabben på oxå, 80+kläder å en annan drar 90 pannor utan skinnkläder. så det har varit full last och bra machfart. och tankade 4,5 liter precis efter 101 km. Den gången.

Ny lite högre kåpa på nu, får se om det påverkar oxå. 

Maskinen precis 1000mil, så den har väl blivit precis inkörd känns det som..  wave
Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011-07-10, 09:25:11 »

Hej!

Nu har jag kört från väster om Gyttorp i Västmanland till Vallentuna norr om Stockholm och
tillbaka hem igen = 2x22,5 mil. Genomsnittet var cirka 100 Km/t. Som högst 120 Km/t.  Grin
Körde om ganska många långtradare och då kunde farten på motorväg vara 140 Km/t en kort sträcka.  Embarrassed
Man får ju ofta en stressad bil i häcken  Angry vilket gör att i alla fall jag vill köra om så fort som möjligt.  sign17

Efter att ha pusslat med två tankningar och avståndet fram och tillbaka, så fick jag fram att fuocon hade slukat
0,62 med ett överslag på närmare 0,63.  Observera att jag var så gott som aldrig under 100 Km/t utom i Vallentuna.

Jag köper att den var lite törstig. Jag tycker bakdäckslitaget är värre Angry
Grymt varm dag  sunny och bara motorväg gör väl att baksulan blir varm och får stryk  sad1

Något som är lite smått jobbigt, det är när det blir enfiligt, vajerräcke och 22 BMW'n som ligger i häcken och flåsar  bootyshake

Lite senare blir det tvåfiligt igen och alla kör om! Sedan nytt vajerräcke och en fil plus två långtradare längst fram, då är jag ifatt alla BMW'n igen. Cool  Ok inte bara BMW. Väldigt blandat faktiskt.  Inte en ända Skoter eller MC på 45 mil!

Trevlig sommar på er!
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.068 sekunder med 20 databasfrågor.