Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-23, 04:44:36
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Sportljuddämpare
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Sportljuddämpare  (läst 13931 gånger)
hevil
Admin-hevil
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping

« skrivet: 2011-04-17, 20:23:17 »

Då har jag monterat effektljudämpare!. evil6 . inte för effekten men för ljudet!
Och naturligtvis för viktbesparingen - Yoshimura 3,7 kg - Original 8,5. minus 4,7kg! 

Köpte en Yoshimura till en Gixxer 750/1100 i höstas på blocket, praktisk taget kosta gratis.

50mm inerdiameter
Originalkröken är 38mm
I veckan köpte jag en rostfri stegmuff, finns tex här-
http://tillbehor.bildelskatalogen.se/%28S%281iqfuy55ev1zpdvl0eg0ddrk%29%29/Default.aspx?cID=653

Och rostfri slangklämma på metervara.http://www.jula.se/search-result/?q=SLANGKL%C3%84MSET

Polerade upp muffen, (Det där lät illa, hehe) Fick fila upp smala ändan på muffen lite
och fila ner den grova ändan så att dämparen gled på.
Rent improvisationssnickeri i den högre skolan.  icon_thumleft
Jag vill prova innan jag investerar i en modellanpassad dyrgrip. Som man kanske inte uppskattar sedan.

yxade till ett fäste i mitten och fick borra lite i svingen för att kunna föra igenom slangklämman. mellanlägget mellan ljuddämpare och klämma  är bara en bit cykelslang.  sitter som berget.

Men såhär blev det!
Bara lite finlir kvar så att det ser symmetrisk och estetiskt bra ut.
Och ljudet, Det låter Gött! speciellt på avdrag.  Men lite för mycket, Ska jobba lite på att se om det går att sänka det några decibel.  Tips emottages om dämpning. eftersom det är ju bara är ett helt rakt rör.

* DSC00950-1.jpg (45.57 KB, 448x336 - visat 1096 gånger.)

* DSC00952-1.jpg (47.87 KB, 448x336 - visat 1084 gånger.)

* DSC00951-1.jpg (46.79 KB, 448x336 - visat 1062 gånger.)

* DSC00954-1.jpg (45.05 KB, 448x336 - visat 1059 gånger.)

* DSC00956-1.jpg (50.95 KB, 448x336 - visat 1094 gånger.)

* DSC00957-1.jpg (46.31 KB, 448x336 - visat 1051 gånger.)
Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011-04-17, 21:42:34 »

Ser bra ut

---

......Fick fila upp smala ändan på muffen lite
och fila ner den grova ändan så att dämparen gled på.......
Japp andra hälften lät mycket bättre Wink

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011-04-18, 15:47:17 »

hevil, du är ju så jä... grym på att hitta på, hitta saker samt så kreativ hello2

Helt grymt att se hur du gör Smiley

Hur blev ljudet? Inget smygande nu mera antar jag  Grin
Lite mera, här kommer hevil  Cheesy

Riktigt ballt faktiskt och fyndigt  blob8

Kjelle
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
hevil
Admin-hevil

« Svara #3 skrivet: 2011-04-18, 23:24:25 »

Hej på er!! sunny

Kul att mitt knåpande i snickarboa uppskattas, hehe.  hello2

Nu hitta jag ett fyndigt sätt att fästa ljuddämparen!!.

En ny ljuddämpare någon på "ModernVespa" hittat i England.

kolla in http://www.crd-international.co.uk/contents/en-uk/d177.html

Och sedan har jag forskat lite i ljuddämpningens magiska värld, ..DB-killers är det som gäller.

http://www.google.se/search?q=db-killers&hl=sv&client=firefox-a&hs=w9G&rls=org.mozilla:sv-SE:official&prmd=ivns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=TaesTfivLcPMswbrufD7CQ&ved=0CCoQsAQ&biw=751&bih=644

Jag tror att jag ska hitta en rostfri rörbit som går att fixa till och knöka in i dämparen så att det sänker ljudet lite, några DB räcker   laughing7 -

Sedan upptäckte jag att det inte går att "växla upp" och åka tystare som med en konventionellt växlad mc tex i tätort. Utan att man kör med lite drag eller lite avdrag avdrag.
Encylindriga är tydligen inte så lätta att tysta heller har jag förstått.  Originaldämparna till encylindriga är tydligen en katastrof ur flödessynpunkt för att vara tysta - tard    men vad vet jag, hehe är ju inte raketforskare heller.. 
Loggat

hevil
Admin-hevil

« Svara #4 skrivet: 2011-04-19, 22:14:48 »

Yxade till denna pryl idag efter att studerat bilder på nätet  idea1

Det är ett kasserat rör till en dammsugare - rostfritt såklart. lite skulptering med vinkelslipen,  och vips så har jag en Db-killer att installera och fästa med en skruv på slutröret. det går att skära mer vinklar, bocka, bända osv, väldigt enkelt för materialet är tunt.

Det här ska bli intressant... 

* DSC00969-1.jpg (34.99 KB, 448x336 - visat 1083 gånger.)

* DSC00971-1.jpg (35.4 KB, 448x336 - visat 1045 gånger.)
Loggat

hevil
Admin-hevil

« Svara #5 skrivet: 2011-04-20, 22:15:37 »

Då var det klart!!  hello2

tryckte dit den hemma tillverkade DB-killern och det blev perfekt avvägt ljud!

Ett dovt muller.  headbang

Och den nya upphängningen blev oxå perffa! bara byta ut två muttrar mot ett par rostfria så är det fullbordat!

och ett par bilder för att kröna det hela. 

* DSC00974-1.jpg (43.78 KB, 448x336 - visat 1088 gånger.)

* DSC00977-1.jpg (46.67 KB, 448x336 - visat 1076 gånger.)
Loggat

tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011-04-20, 22:46:14 »

Ser riktigt bra ut, något ljudklipp kanske om du har tid vid tillfälle?   Smiley

-Tomas
« Senast ändrad: 2011-04-20, 22:54:48 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Piaggio MP3 400
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 23

« Svara #7 skrivet: 2011-04-25, 18:28:31 »

Ser riktigt bra ut, något ljudklipp kanske om du har tid vid tillfälle?   Smiley

-Tomas

Ser riktigt bar ut det där...Har du märkt ´någon skillnad på toppfart?
Loggat

Piaggio MP3 400
hevil
Admin-hevil

« Svara #8 skrivet: 2011-04-25, 22:30:44 »

Hej på er.

Idag (måndag)  var vi på Elmia. scooter Har kört ca 30 mil med uppsättningen under helgen. Men ca tio mil hemifrån idag så förändras ljudet, dax för fika iaf. kamraten som ligger efter frågar om jag slängde/tappa nått när vi svängde av till tappen. Och som av en slump så hade M8 gäng-stången som användes till staget som fäster/stöder ljuddämparen smält rakt av
(- inköpt på Granngården billigt för länge sedan, misströstade kvalitén redan då. mjukt som tenn)
 Och alla delar hittades på infarten till tappen, Statoil Habo. Spännband inhandlades. - vilket brann upp efter 1km.

Körde ner sista biten till Jönköping med försiktighet.. hoppades att det skulle hålla, hängde bara i fjädrarna.. parkerar utan för lokala Mekonomen.
Och den Mac Gyver man är så köper man en gäng-stång  rostfritt denna gång!. En bågfil, skruvmejsel och 13 nyckel, (kan aldrig få för många 13 nycklar).

Använde medhavd multiverktyg för att skruva ur sista biten gäng-stång. sågade till en ny bit. skruvade tillbaka alltihop. Och på väg igen. hello2
 - Men får hålla uppsikt på det där.. får se om det går att gänga för ett M10 istället.

Och svar på frågan:
Man upplever att det går rappare, men tror att det är en placeboeffekt.  laughing11   för tex ett Acropovic som ska vara värst, ger max 1,5 hk. och jag tror att det motsvarar viktminskningen HEHE..

http://www.akrapovic.com/typo3conf/ext/user_products/mod1/uploads/products/fuoco_500_slip_on_street_legal/gi_fuoco500_so_sl_2007_2011.pdf

Lite sugen på ett sånt, men fasligt mycket pengar för lite buller.. 

Loggat

Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011-04-26, 16:07:01 »

Ha ha!  Grin
Makalöst, men va fan gör man Smiley

Du hevil, har inte du en J Costa? icon_scratch
Jag har snart gått igenom allt som går att läsa på forum om J Costa  computer

Många har strul med slitage och slitna remmar.
En del ångrar sig medan andra tycker det är en höjdare.
Den finns många som tycker att massan blir för stor och är rädda att något skall paja för den skull.

Acropovic, grymt läcker och som du skriver, mycket pengar för ljudet Grin
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
hevil
Admin-hevil

« Svara #10 skrivet: 2011-04-26, 16:47:42 »

Hej  wave

Jo det ligger en J-Costa och väntar, körde precis över 900 mils strecket.

Och det har ju blivit 60 mil denna helgen så det blir ju snart dax att byta rem- 1000 mil. Ska bli intressant att se om bältesvarnaren tänds, haha.
 Och en rem köptes samtidigt i höstas.
 Blir till att klämma dit trimvariatorn, och hoppas att lågfartsvibrationerna försvinner och det blir ett bättre acc.  sunny

Tipsar fortfarande att det är billigt från England nu när pundet är lågt.

Senast kap är en skinnjacka Ritcha Vintage - mjukt skinn, avtagbart foder, alla skydd. Bra passform. Provade jackan i Sverige först för rätt storlek och passform.

http://www.duells.se/katalog/catalogue.aspx?nid=559489#params:nid=559473&p=1&t=Info

Och från England

http://www.topgearsuperstore.com/advanced_search_result.php?keywords=vintage&categories_id=&manufacturers_id=&inc_subcat=1

1777:- inklusive frakt!! 10 dagar tog det.  

Dax att inskaffa lite gängverktyg..  finns en amatörsats på Jula såg jag nu.. kan vara rena dinky-toys, men räcker gott åt en annan som behöver den 3ggr om året,  headbang
http://www.jula.se/gangverktygssats-40-delar-125129
Loggat

hevil
Admin-hevil

« Svara #11 skrivet: 2011-05-01, 20:46:40 »

Hej på er.

Idag (måndag)  var vi på Elmia. scooter Har kört ca 30 mil med uppsättningen under helgen. Men ca tio mil hemifrån idag så förändras ljudet, dax för fika iaf. kamraten som ligger efter frågar om jag slängde/tappa nått när vi svängde av till tappen. Och som av en slump så hade M8 gäng-stången som användes till staget som fäster/stöder ljuddämparen smält rakt av
(- inköpt på Granngården billigt för länge sedan, misströstade kvalitén redan då. mjukt som tenn)
 Och alla delar hittades på infarten till tappen, Statoil Habo. Spännband inhandlades. - vilket brann upp efter 1km.

Körde ner sista biten till Jönköping med försiktighet.. hoppades att det skulle hålla, hängde bara i fjädrarna.. parkerar utan för lokala Mekonomen.
Och den Mac Gyver man är så köper man en gäng-stång  rostfritt denna gång!. En bågfil, skruvmejsel och 13 nyckel, (kan aldrig få för många 13 nycklar).

Använde medhavd multiverktyg för att skruva ur sista biten gäng-stång. sågade till en ny bit. skruvade tillbaka alltihop. Och på väg igen. hello2
 - Men får hålla uppsikt på det där.. får se om det går att gänga för ett M10 istället.

Och svar på frågan:
Man upplever att det går rappare, men tror att det är en placeboeffekt.  laughing11   för tex ett Acropovic som ska vara värst, ger max 1,5 hk. och jag tror att det motsvarar viktminskningen HEHE..

http://www.akrapovic.com/typo3conf/ext/user_products/mod1/uploads/products/fuoco_500_slip_on_street_legal/gi_fuoco500_so_sl_2007_2011.pdf

Lite sugen på ett sånt, men fasligt mycket pengar för lite buller.. 

Då har jag bytt ut M8 jängan mot ett rostfritt M10. Känns mera tryggt så, det blir så mycket mera massa på en M10 jämfört med en M8. Så nu slipper man tänka på det  hello2
Loggat

Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.198 sekunder med 21 databasfrågor.