Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-21, 22:45:23
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Meka/Tillbehör/Extrautrustning
| | |-+  tgb död änu
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: tgb död änu  (läst 6321 gånger)
tgb r50x
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 2

« skrivet: 2011-04-03, 01:22:09 »

a igen nu har jag kollat allt igen kablar jag har bytt det mesta och hojen startar inte vad i helv***e ska jag göra jag ska kolla om redventilen funkar om bdet kan vara den för när jag drar runt motorn och gasar fult på hand taget då händer inte mycket en jämn ton imotorn när jag drar tillbaka hantaget halvt så läter det lite anulunda hmm men inget tänder och soppa luktar det som f*** den går inte igång när jag tar bort soppa slangen från förgasaren och håller den i en flaska och gasar fullt då händer det inget i burken men när jag drar gasen bakåt då rinner soppan till typ som det skulle vara bakvänt hmmm jag är grön hårik nu och kommer säkert bli gråhårig snart hehehe jag har alldrig varit med om ett sådant problem när man bara bytt cylinder och kolv ...arisal 41mm och inte rört något annat HJÄLP MIG jag tänker nog lämmna in den i veckan kan någon ge ett bra förslag på värkstad för en tgb 06-07 scotter r50x .       
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011-04-03, 02:27:25 »

Citat från: gullberg88
Kolla om du har rätt tändstift och varför bytte du om den fungerade bra innan(om det är trim så behöver du inte svara på den frågan)

samt sakt. Kolla så den får luft(rätt med luft) ställ in bensinen och kämpa på. Den skall ju starta om allt sitter som de skall. Kolla också kolven så du inte har satt den åt fel håll(gjorde jag en gång)

Citat från: tomas
Hej tgb r50x  och gullberg88 och Välkommen till ScooterForum!  

---

Med startgas och gnista ska det bara brumma igång i alla fall lite.
Som gullberg88 sa felvänd kolv är en möjlighet beroende på hur det ser ut.

Tänkte också om nya cylindern och kolven är rätt?
Kanske passar på pinbultar men insug/utblås/kanaler kanske är på fel höjd (vestaks längd) eftersom den inte ger liv från sig med gnista och startgas.

Sätt dit gamla cylindern och kolven och se hur den stämmer mot insug/utblås/kanaler  under ett kolvslag och jämför mot nya cylindern/kolven.

I samma veva när du ändå skruvat upp kolla att det går med original grejerna.

Som sagt länge sedan jag meckat moppe men desto mer på den tiden  Smiley

-Tomas

Trist,
tgb r50x  lite enklare om du inte raderar svaren som var gjorda på ditt problem så att man kan se vad som föreslagits, lägger in dom igen på din nya post här ovan.

Går den med det som satt där innan?
Mätte du upp nya kolv/cylinder och jämförde mot det som fungerade och satt där innan?

Som jag skrev tidigare att med gnista och startgas (ingen soppa ansluten så det inte luktar bensin) ska det bara tända om insug/utblås/kanaler ligger på rätt höjd och du har kompression och den inte är sur.

-Tomas
« Senast ändrad: 2011-04-03, 03:36:14 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.058 sekunder med 21 databasfrågor.