Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-18, 17:32:28
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Justerbara bromshandtag.
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Justerbara bromshandtag.  (läst 14641 gånger)
hevil
Admin-hevil
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping

« skrivet: 2011-03-06, 20:24:36 »

Jag har kommit till insikt att jag skulle vilja ha justerbara bromshandtag till min 3-hjuling.

För jag saknar några fingertoppar på höger tass, och  då "fattar man lite dåligt" med små händer- långa grepp och tjocka handskar tex.  icon_geek

Vi tog en liten tur till Borås förra lördagen 27/02 på MC-mässa och där hade en utställare monterat Titax handtag på en demomaskin. - Så man fick känna på grejerna!

Titax hemsida - http://www.titax.com/products/brake-and-clutch-levers

Sidan visar att Boove är deras svenska distributör. - http://www.boove.se/

Och på Boove.se kan man se var min närmaste Åf finns. Jag valde samma ÅF som levererade bakskärmen till fuocon. Biscaja i Alingsås. 

I produktlistan från titax ser vi artiklarna jag söker under Piaggio-  http://www.titax.com/userfiles/file/10025abs-titax_levers_cat-2.pdf

färgkoder längst ner på Pdf.

finns även korta handtag att beställa - mera rejsigt men det behöver inte jag.

Så två svarta handtag är beställda och leveranstid skulle vara ca 4 veckor - cirkus 1000pix styck.
 Men vad gör man inte för att kunna få stopp på sitt ekipage på ett säkert sätt! headbang

Kommer med ytterligare inlägg när leverans/montering sker. icon_thumleft och då hoppas vi att det är vår på riktigt.
Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011-03-07, 00:57:36 »

Fan så coolt Grin
Du måste snart ha Sveriges grymmaste fuoco.
Snart dax för lite bilder min käre watson  headbang

Det där med bakskärmen hade jag glömt, kan man få tag på en sådan fortfarande?

Kjelle
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
hevil
Admin-hevil

« Svara #2 skrivet: 2011-03-07, 13:05:36 »

absolut ska det till bilder .. men nu sover draken under sin silverfilt.. har en batteriladdare som nalle att krama  tweety  

kan tillägga att det gjordes ett inköp precis - ett par mjuka sadelväskor som fanns lokalt på blocket.. säljare levererade till jobbet t.o.m.

http://www.mchuset.se/product_info.php?products_id=1474

ska provmonteras när värmen kommer - med bilder givetvis  

och det går nog att beställa hugger - bakskärm med hjälp av artikelnumret jag har skrivit i bakskärmstråden.
« Senast ändrad: 2011-03-07, 16:45:47 av hevil » Loggat

tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011-03-07, 13:55:28 »

icon_thumleft
Verkar bli en riktigt bra lösning.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011-03-08, 19:39:17 »

och det går nog att beställa hugger - bakskärm med hjälp av artikelnumret jag har skrivit i bakskärmstråden.

Jag skall kolla det med Eriksson i Frövi, dom fanns med på återförsäljarlistan.
Jag förstår inte var du hittar alla prylar  Smiley

Helt otroligt vilket jobb du lägger ner på detektivjobb  downtown computer

Dom är duktiga på att ta betalt, så jag får antagligen ett morrande från hustrun  angry5

He he!
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
hevil
Admin-hevil

« Svara #5 skrivet: 2011-03-08, 20:47:13 »

He-he Google är din vän, toothy2 det får man inte glömma, jag använder "översättaren" och "bilder" mycket, thumbsup och det finns många fler intressanta funktioner, skriv tex "50 gånger 127" precis som det låter i Google-rutan så får du svaret direkt.    - den som söker finner,

Något jag börjar bli sugen på är "pulserande" bromsljus har funnit en typ som sitter inbyggd lampsockeln som blickar fort i början och strax övergår till fast sken.   http://www.customdynamics.com/kisan_trailblazer_deceleration.htm   fast blir dyrt med två.

hittade denna magnifika pryl precis på en svensk sida - perfekt att det går att stänga av den vid tex besiktning, och det räcker med en.  kolla in!!     http://www.nccr.se/html/motogadget_m-flash.html

Loggat

Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011-03-09, 00:21:34 »

Oj vad den var liten!
Verkar vara en godsak  Grin

Man skulle kanske börja lagra alla dina länkar på en HD 

Om man kopierar dom och skickar dom till sig själv, så får man dom i HTML  Smiley
Loggat

Balvin
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 19

Kör: Fuoco 500
Kör2: Skoda (bil?)
Hemort: Hässleholm

nya framdäck!

« Svara #7 skrivet: 2011-03-26, 19:43:22 »

Hej hevil å alla andra på denna sidan.

Är mycket tacksam för alla tips och länkar som ni hittar och lägger ut här på sidan. Jag själv har en egen hemsida med adressen:  http://www.isendahl.se/mc1.htm och där lägger jag ut länkar som jag tycker är av intresse för mig och andra mc-entusiaster, titta gärna in på sidan och hittar ni något mc-relaterat så gå gärna in i gästboken och skicka den till mig. Jag själv är åxå i behov av modifieringar (inte jag, min fuoco) då jag är kort i rocken (154cm) och har svårt att nå ner till marken, det fick jag hjälp med här.

Var hos Oves Motor igår, en tur på 16 mil, det räckte mer än väl då det inte var mer än åtta grader varmt och småfuktigt i luften, men ändå skönt att ut å köra lite.  wav
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011-03-27, 08:37:44 »

Tjena Balvin!

Alltid kul när någon skriver på forumet. Det brukar vara ett fåtal personer vilket är synd.
Man kan ju skriva om vad som helst. I motsvarande forum i USA (Modernsvespa),
så berättar dom när anhöriga avlider tex. Så vill dom att alla skall be till gud . Men så
långt kanske man inte skall gå här  Grin Annars skriver dom mycket om händelser, det kan vara att någon bilist inte har haft koll på sin bil och kommit för nära deras skoter.

Många skriver också om sin längd. En del är tradje generationens invandrare från Mexico.
En kille hade gjort sin fuoco höj och sänkbar i fjädringen. En del kör med boots som har långa klackar osv.  Smiley Jag inbillar mig att du får lite bättre acceleration än en sådan som mig
som väger 90 Kg  happy3

En tur på 16 mil, det var inte dåligt! Själv har jag fortfarande snövall framför garaget. I skogen är et minst 40 cm. Vallarna har inte smält undan från väggrenen  Sad Men all is och snö håller på att försvinna så sakteliga  icon_sunny

Nu skall jag kolla på din sida  Smiley
Loggat

hevil
Admin-hevil

« Svara #9 skrivet: 2011-03-28, 13:40:38 »

Hej hevil å alla andra på denna sidan.

Är mycket tacksam för alla tips och länkar som ni hittar och lägger ut här på sidan. Jag själv har en egen hemsida med adressen:  http://www.isendahl.se/mc1.htm och där lägger jag ut länkar som jag tycker är av intresse för mig och andra mc-entusiaster, titta gärna in på sidan och hittar ni något mc-relaterat så gå gärna in i gästboken och skicka den till mig. Jag själv är åxå i behov av modifieringar (inte jag, min fuoco) då jag är kort i rocken (154cm) och har svårt att nå ner till marken, det fick jag hjälp med här.

Var hos Oves Motor igår, en tur på 16 mil, det räckte mer än väl då det inte var mer än åtta grader varmt och småfuktigt i luften, men ändå skönt att ut å köra lite.  wav

Jag fick ortopedtekniska på min ort att höja sulan med 8 millimeter  walk varje mm är bra att ha..  sedan jobbar jag på modifiera bakre dämparfästet.. några mm ska det bli där också, och sist ska jag byta däck till ett bredare med lägre profil, det ger 4 mm oxå, och jag har tagit bort puckeln under sadeln där regnskyddet för sadeln ligger. det gav nog 25mm i framkant på sadeln. det finns nämnt i en annan tråd   Cheesy

« Senast ändrad: 2011-03-28, 16:19:03 av hevil » Loggat

hevil
Admin-hevil

« Svara #10 skrivet: 2011-12-22, 15:02:02 »

Hej
Tänkte lyfta tråden bara. Och uppdatera.
Har fått besked att Titax INTE kan leverera justerbara handtag.

Men jag har inte gett upp, jag kollar om det skulle kunna sitta ett likadan mastercylinder på någon annan maskin för brembo har original justerbara handtag på vissa modeller, tänkte om ett sådan skulle passa. Brembo stter ju på massa Italienska maskiner.

Även kollat på lite olika storlek på mastercylinder. original är 12 mm diameter om jag inte minns fel. skulle man gå upp till tex 13-14 mm så skulle det bli kortare rörelse på handtaget och det skulle kanske passa mig.
Fast då får man något sämre känsla istället har jag förstått. 

blir till att forska på lite olika forum nu under den mörka årstiden.

sitta vid datorn med en glögg och forska.. det blir fint. God Jul på er..  occasion14
Loggat

Atheos
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 83

Kör: PIAGGIO MP3 400 LT (SÅLD)
Kör2: Yamaha Raptor 700R SE
Hemort: Hälsingland

« Svara #11 skrivet: 2011-12-22, 17:15:57 »

sitta vid datorn med en glögg och forska.. det blir fint. God Jul på er..  occasion14

God Jul på dig med Hevil Smiley
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2011-12-23, 23:47:46 »

Hej
Tänkte lyfta tråden bara. Och uppdatera.
Har fått besked att Titax INTE kan leverera justerbara handtag.

Men jag har inte gett upp, jag kollar om det skulle kunna sitta ett likadan mastercylinder på någon annan maskin för brembo har original justerbara handtag på vissa modeller, tänkte om ett sådan skulle passa. Brembo stter ju på massa Italienska maskiner.

Även kollat på lite olika storlek på mastercylinder. original är 12 mm diameter om jag inte minns fel. skulle man gå upp till tex 13-14 mm så skulle det bli kortare rörelse på handtaget och det skulle kanske passa mig.
Fast då får man något sämre känsla istället har jag förstått. 

blir till att forska på lite olika forum nu under den mörka årstiden.

Hevil din rackans klippa här på forumet!

En riktigt God Jul på dig och ett Gott nytt 2012!
     wav
Loggat

tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2011-12-26, 13:44:53 »

God Fortsättning på er!

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.175 sekunder med 21 databasfrågor.