Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-20, 21:36:37
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  bensinslukare???
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: bensinslukare???  (läst 11928 gånger)
Glenn
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 1

« skrivet: 2010-10-01, 11:49:13 »

Har haft en yamaha majesty 250 tidigare 98 årsmodell bra bensinsnål scooter.
Men mycke vill ha mer, sålde den köpte en T-max500 2001 uttagen 03 kanonfin750 mil har den gått men den drar 0,5 liter milen jämfört med 250    0,3 är skilnaden så stor?
 Någon annan som har en T-max och vad ska den dra, det kanske stämmer?

Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010-10-01, 15:27:43 »

Hej Glenn och Välkommen till ScooterForum! 

---

Jag har själv en 650 scooter och trevlig som den är så kan man dock inte ens med god vilja kalla den "bensinsnål" snarare tvärtom faktiskt,  ~0,5l kanske strax under kostar nöjet att åka med den, den 250 jag hade innan typ samma som du hade låg runt din förbrukning om jag kommer ihåg rätt.

I ditt fall så är nog TMax500 rätt person att svara på frågan om din T-Max500 Wink

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
mieri

Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen

« Svara #2 skrivet: 2010-10-06, 10:26:31 »

Hej Glenn & alla andra members!

Micke heter jag & är medlem i det här forumet sedan några månader . Detta är mitt första inlägg. . Jag har åkt hoj sedan 1982 (är född -66) och har åkt landsväg,offroad & faktiskt scooter tidigare i mitt liv också , en Suzuki cs125 (färdtjänstbussarna här i Åkersberga drog ifrån mig vid rödljusen..) . Sålde min Honda Varadero för några år sen när det blev båtsuget som tog över & sen när det försvann så blev det Blocket som gällde ett tag - för att marknadsundersöka Scooterläget. Var bl a jättesugen på Majesty-250 ett tag. Men det blev till  och börja med en Yamaha Cygnus-125 ett par månader i våras. Men upptäckte efter ett alldeles för kort tag att långskånkar som är ca 1,88cm som jag helst inte ska ha en sån för lite längre turer.. Trots att jag skar ur limpan lite grann så blev det aldrig riktigt bra. Sålde den till lillebror - har inte fått betalt än..
Det blev nog en sorts gammal dröm som slog in = T-Max ! blev det. En 01- från Hägerstensåsen - Sthlm. Jag är "skitnöjd" med nästan allt. Jag säger bara : jäkla turbulens! Det blev lite bättre med det låga Yamaha tillbehörskåpglaset men bra blir det nog inte förräns jag kapar den längs med "fotknölen"  Men annars är det nog som jag brukar säga till alla som jag pratar 2-hjuling / scooter med, förmodligen den roligaste "motorcykel" jag ägt! Då har jag ändå haft en Yamaha RD350-83 i 4 år! Så är det!
Lite långrandigt blev det här men kunde bara inte hålla mig från att lägga mig i det här inlägget när det handlade om T-max .
Rätt & slätt om soppaförbrukningen: beroende på körsätt mellan 0,45 - 0,55 är jätterealistisk soppaförbrukning. Det går säkert att köra snålare men då får man ta i lte grann. OBS min är original men funderar starkt på slip-on , variatoruppgradering och så.

Hälsningar  //  Mieri

Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010-10-06, 12:13:23 »

Hej och Välkommen till Scooterforum Mieri!  

---

Trevligt att du delar med dig med lite personlig info  thumbsup
Nudge nudge, hint,
http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,54.0.html

-Tomas
« Senast ändrad: 2010-10-06, 14:15:40 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
mieri

« Svara #4 skrivet: 2010-10-06, 15:43:37 »

Ooops,

D där med den stora presentationstråden hamnade då lite fel..
Men kan väl medans jag ändå håller på här & skriver nämna
 att jag har fru & 2 barn. 45,16,14 bast. Frun och jag driver ett företag tillsammans.
Försäljning av "resetillbehör" i grossistledet.                       

Mieri
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
TMax500
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 229

Kör: Kawasaki J300
Kör2: Triumph Thruxton
Kör3: Triumph Sprint ST
Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #5 skrivet: 2010-10-06, 21:36:50 »

Mitt "nick" gör väl att jag måste skriva ett inlägg i den här frågan... Smiley

Jo, runt 0,5 är normalt även för min 02:a. Ibland över (hård körning, eller snabbt på motorväg), någon gång lite under (stillsam körning i jämn fart). Eventuellt är senare årsmodeller med insprutning snålare. Har läst på utländska forum att det skulle vara så, men har inte träffat någon härhemma som har nyare TMax.

Tillbehörssystem finns ju, har sett bl a GPR, Acrapovic, Leo Vince. Själv valde jag Leo Vince, det gick (då) på runt 4 000 och Acrapovic kostade runt 7 000. Acra' är kanske lite coolare, men Leo Vince är inte tokigt heller! Smiley Ger lite bättre vrid på mellanvarv och uppåt, och den varvar ut snabbare. Tycker jag, den är inte bänkad eller så. Lite coolare ljud, men inte så värst mycket ljudligare.

Yamahacenter säger att man inte skall (behöver) göra några förändringar i samband med bytet. Men frågar du mig så har den en del avgasknallar efter byte av system. Troligen skall den ha lite fetare blandning med det mer öppna systemet. Tror jag, är egentligen inte så duktig på sådant...

Slutligen, vindbruset och turbulensen. Ja, den saken är inte bra löst av Yamaha. Jag körde en TMax med utbytesruta från Givi - mycket bättre än originalrutan. Själv köpte jag en liten spoiler/vindavvisare - blev en hel del bättre men inte helt bra. Se http://shop.heroblobs.co.uk/ Produkten heter Aero-Trim och kostade £ 51 inklusive frakt.

// TMax *med 2400 mil på mätaren hittills*
« Senast ändrad: 2010-10-06, 22:32:05 av TMax500 » Loggat

Float like a butterfly, sting like a bee
mieri

« Svara #6 skrivet: 2010-10-07, 11:28:49 »

Hej (T-max)

Jo det kanske blir en sån där liten spoiler nästa år. Får bli nästa års upptäckt på vilket av mina 2 olika kåpglas som den kommer att fungera bäst på?
Apropå att Yamaha Inte har lyckats med kåpglasets utformning , åtminstone för oss lite längre så kan jag med erfarenhet från tidigare nämnda Honda Varadero & även Transalp , Africa Twin så kan jag säga att det var samma elände med dom tre Hondorna! Man blev ju galen emellanåt. Provade med olika kåpglasalternativ på alla 3. Det blev nästan alldeles tyst i hjälmen varje gång man ställde sig upp på fotpinnarna och åkte så. Då tänker ev ni som läser det här att varför skaffar jag mig inte ett högre kåpglas då? Nä,  bara för att jag inte vill det..
Så det är ändå mkt som lutar åt fotknölsalternativet nästa år + "väss"
ca 4000kr alternativet verkar duga åt mig.

Mieri
Loggat

Bengan
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 65

Kör: T-Max 500 -02
Kör2: Vespa Sprint -67
Kör3: VW Sharan -03

« Svara #7 skrivet: 2011-05-04, 22:47:24 »

Tillbehörssystem finns ju, har sett bl a GPR, Acrapovic, Leo Vince. Själv valde jag Leo Vince, det gick (då) på runt 4 000 och Acrapovic kostade runt 7 000. Acra' är kanske lite coolare, men Leo Vince är inte tokigt heller! Smiley Ger lite bättre vrid på mellanvarv och uppåt, och den varvar ut snabbare. Tycker jag, den är inte bänkad eller så. Lite coolare ljud, men inte så värst mycket ljudligare.

Yamahacenter säger att man inte skall (behöver) göra några förändringar i samband med bytet. Men frågar du mig så har den en del avgasknallar efter byte av system. Troligen skall den ha lite fetare blandning med det mer öppna systemet. Tror jag, är egentligen inte så duktig på sådant...

Jag har precis köpt en t-max -02 och är lite sugen på ett effektsystem, mest för att det ska låta lite coolare. Är du fortfarande nöjd med ditt eller skulle du valt ett annat om du köpte idag? Vilket ger bäst ljud för pengarna? Funkar det bra med passagerarnas fötter på fotpinnarna? Var handlar man systemen? Kronan är ju stark nu, finns det några försäljare från tex tyskland som kan rekommenderas?
Loggat
Helixtompa
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 40

Kör: Honda Foresight Fes250 370 mil
Kör2: Honda Helix cn 250 --97 1300 mil
Kör3: Honda Helix CN 250 -97 4500 mil just såld!!!
Kör4: SÅLD Honda Spacy CH 125 93 800 mil
Kör5: yamaha beluga 125 3500 mil såld 2005
Hemort: Tyresö

« Svara #8 skrivet: 2011-05-05, 13:03:08 »

Det kan nog var riktigt, jag har en honda cn 250 Helix, som drar knappt 0,4, och en honda spacy 125 som drar prick 0,3. Det kostar att ligga på topp. Vill man komma riktigt billigt undan är det väl hondas Thaimodeller anf 125 innova, som kan köras på knappt 0,2... Eller den nya PCX 125, bekvämare men drar 2,2...
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.102 sekunder med 21 databasfrågor.