Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2018-08-20, 10:23:01
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Meka/Tillbehör/Extrautrustning
| | |-+  Reducera vindbrus runt hjälmen,
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Reducera vindbrus runt hjälmen,  (läst 3000 gånger)
Alingsåsar´n
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 62

Kör: Kymco xciting
Kör2: Kymco Grand Dink

Jag har en Kymco Xciting

« skrivet: 2010-09-11, 13:18:13 »

har funderat en heldel på högre vindruta men har också börjat fundera på hjälmens utformning. Har konstaterat o m jag håller handen på ett visst mot sidan på hjälmen så försvinner vindbruset där. Funderar på att försöka "trimma" hjälmen. Nån som prövat?
Loggat
frippegubben
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 45

Kör: Piaggio Velofax!
Kör2: Suzuki T500
Kör3: Honda Shuttle
Kör4: Monarscoot
Kör5: MCB E-Type

« Svara #1 skrivet: 2010-09-11, 13:36:28 »

har funderat en heldel på högre vindruta men har också börjat fundera på hjälmens utformning. Har konstaterat o m jag håller handen på ett visst mot sidan på hjälmen så försvinner vindbruset där. Funderar på att försöka "trimma" hjälmen. Nån som prövat?
Jo absolut. Jag gjorde precis den observationen själv i somras, och klippte sen ut ett par "vingar" av plast som jag sen vek till ett par ben på och satte fast på hjälmen med dubbelhäftande tejp för att styra vinden. Jag inbillar mig att det blev bättre. Jag märker inte skillnaden när jag sätter dit handen längre. Men jag skulle naturligtvis ha satt dit det bara på ena sidan först för att höra skillnaden...
Lite svårt att förklara exakt hur det ser ut utan bilder. Kan försöka lägga ut nån senare.
Om man är seriös borde man först tejpa på en massa "tell tales", dsv små trådar på hjälmen och sen åka ut och köra och låta nån annan filma, då borde man enkelt kunna se var det är turbulens och var vingarna ska sättas!
Loggat
Alingsåsar´n
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 62

Kör: Kymco xciting
Kör2: Kymco Grand Dink

Jag har en Kymco Xciting

« Svara #2 skrivet: 2010-09-13, 20:54:15 »

Jag skall ta mig lite tid framöver och testa själv på det sättet som du beskriver.
Loggat
frippegubben
**

« Svara #3 skrivet: 2010-09-14, 13:22:20 »

Jag hittade denna länk som ungefär visar vad jag gjort, fast på hjälmen:
http://ecomodder.com/forum/showthread.php/air-flow-seperation-question-where-mount-roof-vgs-13571-2.html
Och som sagt, jag vek till mina av plast från nån förpackning och de blev fyrkantiga, inte som hajfenor.
Loggat
frippegubben
**

« Svara #4 skrivet: 2010-09-15, 09:42:15 »

Jag tror jag tar tillbaka det jag skrev ovan, om länken alltså. Det verkar inte alls vara samma sak.  icon_scratch

Det jag var ute efter var att styra upp luftströmmen så den blev linjär och fin runt hjälmen och inte turbulent. Det en sån där Vortex Generator gör är att skapa turbulens som gör att luftsläppet bakom blir bättre. Möjligen skulle man sätta såna på bakre halvan av hjälmen för att få bättre släpp på hjälmens baksida.

Fast utformningen är ganska lik ändå, fast mina är så tunna som möjligt för att skapa minimum av turbulens...
Loggat
Strmbrg
**

Antal inlägg: 36

« Svara #5 skrivet: 2011-04-09, 08:35:57 »

Det absolut enklaste är väl att sätta proppar i öronen.

Men det kanske inte är tillåtet av säkerhetsskäl?
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.09 sekunder med 21 databasfrågor.