Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-20, 15:55:21
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  handtagsvärmare
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: handtagsvärmare  (läst 26395 gånger)
hevil
Admin-hevil
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping

« skrivet: 2010-09-19, 21:19:53 »

Då har det kopplats tass-värmare både åt Mig och Bönan.. och det gick bra...  Men viken tiiiid det tog.. Italienarna måste ha mängdrabatt  på skruv.. violent1 det fanns hur många skruv som helst på Draken "Fuocon".  mblah05

Skruv som man inte hittar först men sedan man slagit knut på sig och tittat med spegel till att det finns otal med skruvar som inte har någon praktisk funktion förutom att bara vara där för estetikens skull.
Effektiv arbetstid blev 10 timmar.. men till mitt försvar ska väl sägas att jag är noggrann.. andra skulle säga "petig" -vet inte vad dom menar med det..  Cool

Det blev handtagsvärmare fram från Oxford - modell sport. Och vanliga plattor som man limmar fast på styret.
Eller i detta fall på de rör som passageraren håller sina tassar runt..med en 3-läges strömbrytare "full - off - halv" med ett motstånd för halv effekt där jag bränner 10-20Watt för kråkorna , inte en idealisk lösning men annars hade jag behövt 2 växelrelän ytterligare.

Oxford handtagen har fullt elektronisk justering med 0-förluster. Fick styrningen för handtagen fram på en av skruvarna till vänster backspegel. Styrboxen under näbben nånstans vid instrumentet.  laughing4
Knappen till Bönans värmare hamnade mellan pakethållaren och sadeln. Just där satt det en skruv som hade nada funktion. borrade upp hålet till rätt dimension och filade lite bort grader. borrade hål in till sadelboxen högtupp på varje sida.. Omöjligt att hitta.
Och monterade knappen så att den känns intuitivt rätt,  fullkräm framåt- halvkräm bakåt  off - rakt upp. och en svart gummituta på för vattentäthet och stelthmode.  Cheesy

elen var tänkt att kopplas så att endast kunna sätta på värmarna när halvljuset är tänt. men det blev ett tankefel där.. helljus då..hmm.

Så jag tjuvade styrström från parkeringsljuset, via nummerskyltsbelysningen. Då kan det aldrig dsra ur batteriet om man skulle glömma värmarna på! 

Efter vad jag läst om handtagsvärmare och styren så bestämde jag att pröva öka verkningsgraden för handtagsvärmarna för Bönan då.

Då löpte de grå knölarna amok..  Jag virade först ett varv dubbelhäftande tejp, sedan vanlig aluminiumfolie - "läst att det reflekterar värme" evil1
Sedan isolerings tejp, limmade på plattorna i lämplig vinkelför bäst värme för händer och fingrar, för de räcker inte helt runt. ytterligare ett lager eltejp. Och till sist virade jag sådan linda som är lite soft och man lindar bockstyren till racercyklar med.

Passade på att koppla in positions ljus under de bakre kosmetiska sidogallren när det ändå var öppet där.  Det blev najs!  Cheesy , undrar vad bilprovningen säger om orange sidomarkeringar?Huh?  Sad

Torrkörde värmarna och allt fungerade, Nu är det bara en provtur som behövs för att verifiera effektiviteten oxå.

Som det inte räcker så var vi idag i Gbg och köpte två stycken 125:or till Junior, en körklar Yamma RD och en komplett i molekyler. Så fritidsproblem har man ju inte...   thumbsup

Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010-09-19, 23:29:47 »

Kanon post,  good post

Har haft det själv några år och det är grymt trevligt.

---

"3#¤!#43"! ryggskott, så jädrans trist Sad , kom inte ens iväg och rösta för första gången i mitt liv.
Som tur är var det många år sedan man hade det sist, glömt hur grymt ont det kan göra.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Fredrikl
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 16

Kör: Gilera Fuoco 500
Hemort: Vallentuna

« Svara #2 skrivet: 2010-09-20, 12:02:32 »

Får man en bild på hur det blev?

javascript:replaceText('%20:ok:',%20document.forms.postmodify.message);
Loggat
hevil
Admin-hevil

« Svara #3 skrivet: 2010-09-20, 13:49:20 »

några bilder har jag faktiskt, det tråkiga är att sist jag lade ut bilder var jag tvungen att förminska varje bild för att forumet skulle acceptera den. maxstorlek för bild överskreds direkt. Moderna kameror tar för stora bilder. det skulle finnas en funktion som automatiskt justerar bilden till rätt storlek..

något för moderator att kolla på kanske?

Jag ska se om jag hinner förminska lite bilder ikväll  Cheesy
Loggat

Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010-09-20, 19:18:40 »

Snyggt och sakligt skrivet  Cheesy

Skruvar. det är grymt med skruvar.
Har delvis strippat min fuoco på jakt efter varför den hackade i motorn.
Har tagit bort höger och vänster sida plus fotplattor.

Efter som det är olika längd på skruvarna, så fotograferar jag dom platser som avviker.
Alla snobbskruvar verkar vara torx medan alla andra är philips.
Man snackar ju om vajern som man kan öppna sitsen med. Fast jag har strippat
sidorna så kan jag inte hitta änden på den vajer som inte går till solenoiden. Angry

Jag vet inte hur mycket sport det kommer att bli att sätta tillbaka tankluckans lås Lips Sealed

Nåja, jag har inte hittat något fel men misstänker att något hände med luftfiltret.
Det är inte direkt skitigt men ganska innehållsrikt  Embarrassed

Upptäckte att det är fukt under fotplattorna (dom yttersta av plåt) vilket medför att skruvarna kan ta stryk.  Man bör nog skuva upp torxen där ibland och torka torrt.  

Motorn med omgivning har klarats sig fint från smuts trots 960 mil.  laughing7

Servicen är den 27/9. Jag får se vad dom hittar på då  read2

Hittar jag något som man bör kolla upp, så återkommer jag om det.

Kanske några bilder  Grin
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
hevil
Admin-hevil

« Svara #5 skrivet: 2010-09-20, 20:18:32 »

lite bilder då..  glasses1

på första bilden så börjar man få en uppfattning hur trångt det blir, styrningen sitter monterad där på styret oxå. andra bilden kan man se var jag hittade en bra placering för reläet, verkar vara torrt där, och nära till batteriet, reläet har inbyggd säkring.

Och på näst sista bilden kan man se den andra sidan som blev klar först och hur jag klistrade på plattan på den närmaste sidan, ett lager eltejp och sedan handelbarwrap från cykelaffären.

Glömde ta kort när knappen var på plats men har ringat in placeringen vid toppboxen, notera även hur vit och skarp bagagebelysningen lyser med en fetingdiod. - 

* DSC00732.JPG (144.19 KB, 1024x768 - visat 1380 gånger.)

* DSC00743.JPG (116.21 KB, 1024x768 - visat 1343 gånger.)

* DSC00741.JPG (130.71 KB, 1024x768 - visat 1297 gånger.)

* DSC00729.JPG (115.92 KB, 1024x768 - visat 1347 gånger.)
Loggat

Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2010-09-21, 17:42:37 »

Grin Snyggt, riktigt snyggt! Grin

Nu när jag har strippat moppen, så upptäckte jag små rostfläckar.
Fotograferade dom och lägger upp dom senare plus en del annat
lustigt som dyker upp.

Om jag får ihop allt igen  pottytrain5
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
hevil
Admin-hevil

« Svara #7 skrivet: 2010-09-21, 20:45:28 »

Hej Igen blob9

Nu har det åkts och provats, hörde att de hade REA på MC-överdrag på JULA i Skara. Så dirr efter jobbe hem å byta om,
Bönan var redan redo och Junior varmkörde Draken. Full power på handtagen och iväg. Draken meddelade att det behövs bränsle till eldkastaren, och visade i förbifarten att tempen var moderata 14 plus. Lite V-powerjouice från lokala vattenhålet och iväg..  scooter

Det var helt suveränt med värme i handtagen!!  Även om det drog lite här och där så blev man inte nedkyld för värmen från händerna
värmer hela kroppen! kalas, fick sänka värmen till 50% det räckte gott. och Bönan provade på full power oxå och det räckte till och blev över. hello2
På vägen hem så provdes det det lägre läget i för pasageraren. Det räckte till idag men det är inte 50% snarare 25%av effekten. Det blir till att byta motståndet mot ett med mera Ohm så det går mera ström över handtagen och mindre över resistorn. Förresten kan ju nämnas att det är 20 Wattare för Bönan.  Smiley

Bönan var mer än nöjd med installationen, skönare handtag än naket stål, och samma upplevelse att det värmer hela kroppen, Hon nämnde att vill man ha lite mer värme så kunde man klämma lite hårdare eller för svalare släppa lite.  thumbsup

Sumering Oxford handtagen är helt klart värt pengarna! eftersom det är justerbart i 4 lägen, när vänster handtag blev varmt så gick det att snurra lite på det.. det blir till att limma med det medföljande limmet, svårt att få tejp under för de töjer sig dåligt. tongue3

och att jag upplevde samma effekt i båda handtagen eventuellt att vänster blev lite långsammare varmt, kan vara oxå att det är ju den handen man släpper styret med för att stänga visir å fixa med halsduken å så och det påverkar uppvärmningen.

jo en länk till JULA oxå     http://www.jula.se/mc-overdrag-129982    Cool

köpte även nya ventilhattar röd-eloxerade å granna..
 taskig bild men skyll på webmastern på JULA som måste vara färgblind hehe  sign12

http://www.jula.se/search-result/?q=ventillhatt&all=VENTILHATT

Loggat

tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2010-09-22, 16:26:14 »

Riktigt innovativt med passagerar-värmehandtagen, man blir lite sugen.

-Tomas
Loggat

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2010-09-22, 23:11:30 »

några bilder har jag faktiskt, det tråkiga är att sist jag lade ut bilder var jag tvungen att förminska varje bild för att forumet skulle acceptera den. maxstorlek för bild överskreds direkt. Moderna kameror tar för stora bilder. det skulle finnas en funktion som automatiskt justerar bilden till rätt storlek..

något för moderator att kolla på kanske?

Jag ska se om jag hinner förminska lite bilder ikväll  Cheesy
Glömde,
Det finns en mod som gör detta om jag kommer ihåg rätt, ska lägga på den när "andan" faller på Wink

-Tomas
Loggat

Groucho Marx.
frippegubben
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 46

Kör: Piaggio Velofax!
Kör2: Suzuki T500
Kör3: Honda Shuttle
Kör4: Monarscoot
Kör5: MCB E-Type

« Svara #10 skrivet: 2010-09-23, 15:14:53 »

Det räckte till idag men det är inte 50% snarare 25%av effekten. Det blir till att byta motståndet mot ett med mera Ohm så det går mera ström över handtagen och mindre över resistorn. Förresten kan ju nämnas att det är 20 Wattare för Bönan.

Ehh, nu tänker du nog bakvänt. Eftersom motståndet sitter i serie med värmaren så går det samma ström genom båda. Och vill du ha mer effekt i värmaren så måste du MINSKA motståndet i resistorn.
När du minskar motståndet i resistorn går det mera ström, det blir dessutom högre spänning över värmaren (större delen av 12-volten ligger över värmaren och inte över resistorn).
Du kan lätt (?) räkna ut vilket motstånd du borde ha. Effekt = Ström * Spänning. Motstånd = Spänning / Ström.
Kolla först vilken effekt den ger på full effekt och räkna ut strömmen, dvs Effekten / 12. Räkna sen ut motståndet i värmaren = 12 / Strömmen.
Nu vill du veta önskad ström genom värmaren (och resistorn) och den räknar du ut så här, Ström = roten ur ( Effekt / Motstånd ), där Effekt är halva fulla effekten och Motstånd är värmarens motstånd.
Nu kan du räkna ut totala motståndet i kretsen, Motstånd = Spänning (12 V) / Ström (det du nyss räknade ut).
Och slutligen Resistorns motstånd = totala motståndet - värmarens motstånd!

Det som kan strula till det är om värmarens motsånd inte är konstant utan ändras med strömmen/temperaturen, men det tycker jag vi struntar i...

Plättlätt, eller??? 
Loggat
hevil
Admin-hevil

« Svara #11 skrivet: 2010-09-23, 22:09:11 »

Helt rätt!!!  Blev ett tanke fel där, fel av Mig - Och bara för att ge Dej Cred så tänker jag inte redigera mitt inlägg  Grin  hehe..

Loggat

frippegubben
**

« Svara #12 skrivet: 2010-09-24, 10:45:35 »

Och jag såg inte att du skrivit 20 Watt, trots att jag citerat det och allt.
Då kan man ju räkna ut allt direkt:
Strömmen = 20/12 = 1.67 Ampere
Motståndet i värmaren = 12/1.67 = 7.18 Ohm
Önskad ström = Roten ur 10/7.18 = 1.18 Ampere
Totalt motstånd = 12/1.18 = 10.17 Ohm
Resistorn = 10.17-7.18 = 2.99 Omh

Så köp ett motstånd på 3 Ohm så har du 10 W i handtaget (och drygt 3W i motståndet, så köp ett som klarar mer än så)!

Om det sen känns hälften så varmt är ju en helt annan sak. Och man kan ju göra roligare kopplingar med ström/spänningsbegränsningar, så man kan justera in "perfekt" värme steglöst.
T ex med den här för 29:- på Kjell&Co:http://www.kjell.com/?item=90060&path=239000000,266000000,270010000
Loggat
hevil
Admin-hevil

« Svara #13 skrivet: 2010-09-24, 12:44:18 »

Hello  headbang

Det ser ju kalas ut den där uträkningen,  notworthy om vi räknar på ett handtag på 20Watt, jag kanske var lite otydlig i texten "bönan har 20 Wattare" det som menas är att hon har 2st 20 Wattare vilket blir 20 + 20 = 40W totalt

Och då blir det ju 40/12 = 3,33 Ampere

Motståndet i värmarna 12/3,33 =3,60 Ohm

Önskad ström = Roten ur 20/3,6 = 2,35 Ampere

Totalt motstånd 12/ 2,35 = 5,10 Ohm

Resistorn 5,10 - 3,60 = 1,41 Ohm

Det som jag inte är klar med är vilken effekt motståndet ska vara på.. merror

Jag måste kolla vilket motstånd det är idag för då kan jag kontrollera vilket värde tillverkaren har räknat med och återkomma  hello2

Loggat

frippegubben
**

« Svara #14 skrivet: 2010-09-24, 15:45:26 »

Då gissar jag att de sitter så här:

|---W---|
+12V-------|       |----O--- -12V
           |---W---|

Där W är värmarna och O är resistorn.

Effekten på motståndet blir ström*ström*motstånd = 2.35*2.35*1.41 = 7.8 W, så en 10 Wattare borde duga, fast det blir nog rätt varmt så sätt den där den inte kan orsaka nån skada.

Loggat
Sidor: [1] 2 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.177 sekunder med 21 databasfrågor.