Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-19, 04:58:58
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Du! Varför finns det så få MP3:or i Sverige?
0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: Du! Varför finns det så få MP3:or i Sverige?  (läst 18147 gånger)
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« skrivet: 2010-09-04, 14:35:43 »

Jag har grunnat på en sak, varför blir inte MP3 poppis i Sverige?  la

Snackade med återförsäljaren här om dagen om just denna tröghet för MP3.
Han hade ingen förklaring. Vi stötte och blötte en del saker så som kort sommar, taskigt väder. Vi kom fram till att om så vore fallet skulle det inte finnas någon
Mc eller scooter i det här landet över huvudtaget.
När det gäller väder, så klarar sig en MP3:a bättre än vilket tvåhjuligt fordon som helst. En Mp:3a fixar lätt en grusväg, ösregn, svåra sidovindar. En MP:3a kan man motstyra så centralstödet tar i.

Medborgare, kan det vara så att den inte uppbär status i Sverige? laughing7
Den är inte tillräckligt cool, saknar krom och en stor ball tank. sad11
Nu finns det ju en del hojar så som BMW tex som har tanken under sadeln och
för utseendets skull kör med fake tank.
Det kan knappast vara för att man inte ser motorn, en del road hojar har så mycket kåpor så man bara ser bakhjulet. happy3

Kan det vara gubbigt? Dom flesta tunga hojarna man ser med lite kusar i spisen
körs av en ”gubbe”. Han har nämligen råd att ha den typen av hoj. police

USA, föregångslandet enligt många. I alla fall förr i tiden, för cirka 20 år sedan eller vad man kan skrivsäga, där finns en jäkla massa MP3:or. thumbsup
I Europa så är dom vanliga på kontinenten sägs det. Jag har en polare som stack till Italien med sin fru (eller om det var tvärt om). Han kör en Yamaha scooter men gillar vespa. Han berätta att han såg inte en enda MP3:a i Italien.
Märkligt va? Nej nej, han har vanliga solglasögon inte svetsglasögon!
Japan, Som spottar ut MC'n, scootrar och andra tvåhjuliga fordon på löpande band,
dom ha flest MP3:or i världen. Nästan 100 000?Huh?  Vad tillägger man va?

Ok, jag har inget svar, har du? BangHead

Kan du skriva några rader typ:

Kan bero på XXX och XXX därför har det gått trögt i Sverige för MP3.

Kom igen nu och skriv!
Kan vara plojigt eller allvarligt.

Kjelle

.
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
TMax500
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 229

Kör: Kawasaki J300
Kör2: Triumph Thruxton
Kör3: Triumph Sprint ST
Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #1 skrivet: 2010-09-04, 21:03:42 »

Jag tror det kan vara så här:
Om man kör MP3 så sticker man ut. Man får förklara vad det är för något, varför den har 3 hjul, varför man inte kör en "riktig" scooter, varför man inte kör en "riktig" motorcykel, varför man då inte köpte en Vespa - för de är ju såå fina, och en del mer.

Och många (de flesta?) vill inte, eller törs inte, sticka ut. Det tror jag är en del av svaret.

Sedan så kostar de för mycket för att vara riktigt konkurrenskraftiga. Du får ju småbil för nästan samma pengar. Bil=tak och värme. Scooter=inget tak (normalt), ingen värme! :-) Med ett pris som låg klart lägre hade en del kunnat ta avigsidan av att "sticka ut" - man kunde skylla på att det är så ekonomiskt att köra trehjuling.

Har själv försökt få hustrun att titta på en MP3. Hon har B-kort och moppevana. Men med de höga priserna är scootern chanslös i hennes ögon - dyr, dåligt väderskydd.

Synd på en bra grej! Jag gillar MP3, det är en kul scooter! Jag har i och för sig inga problem med att sticka ut... Vilket kanske framgår av min fordonspark :-)

[TMaxen får man förklara (nä, det är ingen vespa, det är en scooter av märket Yamaha, ja  det är är en fyrtaktare, jo, på 500 cc). Trajjan får alltid uppmärksamhet (ååh en sån hade min kompis på 60-talet!) Så det är inga hojar för folk med sociala fobier! :-) ]
« Senast ändrad: 2010-09-04, 21:10:05 av TMax500 » Loggat

Float like a butterfly, sting like a bee
Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010-09-04, 21:47:59 »

Du har massor med poäng där!
Den saken är klar.

Jag är villig att hålla med dig fullkomligt.
En fuoco (dom tillverkas fortfarande) kostar 10-15ooo Kr mindre i USA.
Där törs man också sticka ut.

Tack för svaret Smiley

Kjelle
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
hevil
Admin-hevil

Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping

« Svara #3 skrivet: 2010-09-05, 00:28:45 »

Har man mc-kort så får man fett mycke mer hoj för stålarna.
Har man inte mc-kort så är väl dom flesta sålda till såna som vill slippa trängselskatt i huvudstaden.
Eller till en sådan som jag. Har problem med att växla eftersom jag är amputerad på vänster underben efter en mc-olycka i yngre dar, Och vill inte bygga om och joxa för att det ska fungera. Vill absolut ha något som lutar i kurvorna. Har haft vanlig trike, värdelös lutar åt fel håll i kurvorna,  :sleepy4:senast en fyrhjuling med gatdäck breddad, sänkt, semiautomat  ombyggd till handväxel, lutar inte i kurvorna och man var bara i vägen på landsväg. MEN sedan så blev jag upplyst!! idea1 sålde fyrhjulingen och  blev med "draken" .. supernice !! beställt variator från italien på E-bay nu.. He-he-he...  headbang
Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010-09-05, 06:51:36 »

Så sant, man får grymt mycket för pengarna om man har MC-kort.
Jag tog körkort 1983, då fick man inget A kort på köpet. Den lyxen försvann väl i mitten av 1970 talet tror jag. Att ta ett MC kort kostar ju en del.
I mitt fall måste jag åka till Örebro för att ta lektioner. Jag har 4 mil till Örebro  sad5
Som ett annat lock på grytan jobbar jag 5 skift och har inte mycket tid över för ett MC-kort.
Sporrad av brorsan som har haft MC i 30 år, så blev det en trehjuling.
Nu 57 bast gammal, så får det vara med ett MC kort.
Kanske lika bra att jag har den inställningen efter som jag kör som en, ja ni vet  thefinger

Fick förra året köra en Subaru impreza  icon_clown
Hade jag ägt en sådan bil, ja då hade jag antigen kört ihjäl mig eller torskat för fortkörning
tills jag fick skaka galler.  Som sagt, samma sak hade säkert hänt med en MC. icon_porc

Kul hevil att du kan åka igen trots allt  Cheesy

Kjelle
Loggat

hevil
Admin-hevil

« Svara #5 skrivet: 2010-09-05, 12:04:16 »

He He Hade jag kunnat vinkla benen som en krystande groda så hade jag haft en Gixxer1100, R1 eller en Buell 1125. notworthy . med livet som insats förstås. Så det känns helt ok att ha en 500 idag. Och bönan trivs alldeles utmärkt med att åka med.
 Vi åkte upp på Högkullen på Kinnekulle i Lördags (Igår) Satt i slalombacken på en filt i solen, medhavd fikakorg smakade smaskens i solen!  glasses1

Som en parentes kan jag säga att jag har haft andra motorintressen genom åren men MC´n går inte att släppa, hade stans högsta bil ett tag.
En höjd Blazer med 38" hjul.. motorhuven var 1,60 hög . haft Suzuki jeepar, Nivor och kört Offroad i klubb. Hade stan lägsta bil ett tag oxå Porsche 944 banracing kittad som jag tävalade i biljud, när det begav sig. Ett gäng turbobilar har det hunnits med oxå, Senaste familjebilen var en Chrysler300, men idag så har vi bara en pimpad Peugeot 107á och "Draken".  headbang
« Senast ändrad: 2010-09-05, 13:27:20 av hevil » Loggat

Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2010-09-05, 14:08:05 »

1, 60 hög, Ha ha! Fan va coolt  blob7

Jag får inte med min tant på pallen. Hon testade en gång men sedan var det kört.
Jag får lätt med mig sönernas sambon, inga problem. laughing9
Dom tycker väl att svärgubben är en riktig höjdare laughing7
Skämt åt sido, det är alltid kul när någon hänger med. Eller att man åker tillsammans med en annan scooter eller MC
Min dotter har lånat fuocon några gånger. Hon är den ende som får låna den.
Dotter är ju dotter  love10

Här sticker hon iväg:

http://www.flickr.com/photos/swedpix/3633173788/#
Loggat

hevil
Admin-hevil

« Svara #7 skrivet: 2010-09-05, 20:34:13 »

en bild från kullen..  Och där har jag fått på hand skydden oxå.. funkade rätt bra faktiskt. från Acerbis - Dual road.. E-bay

* DSC006931.JPG (159.62 KB, 1024x768 - visat 1208 gånger.)
Loggat

tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2010-09-05, 20:40:30 »

Såg soligt och fint ut.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2010-09-06, 15:19:24 »

Läckert!  icon_thumleft
Loggat

hevil
Admin-hevil

« Svara #10 skrivet: 2010-09-11, 19:49:38 »

till Kjelle - en tanke är att montera topp-box och prova med tanten på igen. Bönan min har den som ryggstöd och tycker att det är bekvämt och tryggt, men kör jag själv så åker jag utan.  headbang  har en plan att ev byta box nästa säsong till en mer tilltalande. Om man nu ska ha box så får den ju se lite ok ut hehe..lite extra LED å så kanske..  tweety
Loggat

Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2010-09-12, 14:29:31 »

Hevil, jag har en toppbox.
Till och med en Gilera original som kostade så jävla mycket pengar att det skulle vara en ära för frugan att få sitta och luta sig mot den. (5 lökar med monteringssatsen)

Jag har kört nu flera år utan hörselpuggar.  Undecided
När jag tog av mig hjälmen här om dagen, så la vänster öra av Sad
Jag har inte fått ordning på det ännu. Det känns som hela värdlen snurrar, He he!
Trumpeten sa företagshälsan, du har fel tryck i trumpeten. Oh fan! Jag testade dotterns trumpet en gång i tiden och nog var det fel tryck alltid. Det skämtet gick inte hem.
Jag fick en blick som antyde att jag borde söka vård även för dom grå. Angry
2 - 3 månader och du är återställd. Jag fick nöja mig med det samt att jag skulle tryckutgämna 20 gånger om dagen. Jag ser ut som en solnedgång i anssiktet efter all tryckutgämning. Nu blir det pluggar i fortsättningen Smiley

Kul att du köra vidare med att bygga lite på moppen.
Jenkarna kör med fotpinnar som är byggda att passa en scooter. Skulle passa mig som får så rackans ont i häcken efter bara cirka 15 mil. då kanske man kunde ändra ställning.
Jag tog upp det på "modern vespa" hör och häpna, alla fick ont i häcken  Grin
Jag trode jag var unik  laughing7

Kjelle
Loggat

hevil
Admin-hevil

« Svara #12 skrivet: 2010-09-12, 21:01:25 »

Nu e jag lite kort i rocken så jag sitter bra på Draken.. Eller rättare sagt jag är stor som en Italienare  laughing11 bred i af.

Jag har funderingar på att ta bort puckeln under sadeln som man har sadelskyddet i för att få en tum lägre sadelhöjd. det är det som saknas under vänster fot för att få kontakt med moder jord.. Eftersom jag inta kan sträcka på tårna på den foten, protes foten är ju fixerad i ca 90 grader för att jag ska kunna knata normalt med vanliga skor.  icon_thumleft

Det skulle göra att jag skulle känna Mig säkrare vid stopp, nu blir det att man alltid planerar så att man sätter i högerfoten. Jobbigt när det "tilltar" åt vänster. Blir en hård isättning då som är mindre angenäm. sign16
Loggat

Balvin
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 19

Kör: Fuoco 500
Kör2: Skoda (bil?)
Hemort: Hässleholm

nya framdäck!

« Svara #13 skrivet: 2010-10-14, 21:24:46 »

Hej Hevil.

Har samma problem som dig, med min Fuoco, fast kortare (156) och protes på höger ben. Har dökit i backen ett antal gånger när jag stannat med högerfoten nere istället. Skulle behövt komma ner ca  fem till sju cm för att stanna helt tryggt. Normalt när jag stannar sätter jag ner vänster fot men får sträcka på den så jag stöttar med tårna. Cykeln är ju inte lätt heller och när den lutar lite för mycket blir den duktigt tung med en gång. Bortsett från detta problem är den härlig att köra och ger en riktig? motorcykelkänsla då den normalt beter sig som en sådan. För mig har det blivit över 800 mil sedan köpet den första Maj i år.

scooter Bosse
Loggat
hevil
Admin-hevil

« Svara #14 skrivet: 2010-10-15, 14:23:23 »

Hej!

Jag har tagit  bort puckeln under/i Sadeln där regnskyddet förvaras. plockade bort märlorna med mejsel/tång och sen var det en lätt mach att kroka av puckeln, gav nog 25mm i framkant på sadeln. sköt tillbaka med häftpistol, men den var i klenaste laget, skulle varit en elektrisk industripistol eller nått, Och inget konstigt med sätesgivaren. nästa projekt är att sänka fästena för stötdämparna i bak. sänker man där 20 mm så får man 10mm på mitten. Jag har kört mest med bönan på i bak så jag har ställt dämparna i hårdaste läget. och då blir det något kortare fjädringsväg, antar jag. kommer även att räkna lite på profilhöjd på däcken när det blir dax för skifte. det är visserligen den höjden som påverkar nedläggningsvinkeln så det återstår att se hur det blir med det.

Sedan om man har rätt stövel så knåpar protesverkstan( eller som dom själva vill -  Ortopedtekniska) dit en liiite högre sula/klack utan kostnad 10mm är inga problem - fick jag fixat till ett par andra mc-stövlar närdet begav sig.
Nu har jag ett par lågdosor med en rundad sula som är bekväm att gå i och det är jobbigt att komma ner i långskaftade mc-stövlar, http://www.handelsboden.com/default.aspx   art nr 5021-37  och på den passar inte en högre sula estetiskt - tyvärr.

Men har ju sett på "modern vespa" att jänkarna kör med 2" höjda boots.. synd att det inte är inne med platå-boots hehe  walk
« Senast ändrad: 2010-10-15, 15:23:03 av hevil » Loggat

Sidor: [1] 2 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.086 sekunder med 18 databasfrågor.