Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-21, 13:41:07
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  GDS/DIY Burgman 400 -99
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: GDS/DIY Burgman 400 -99  (läst 11736 gånger)
frippegubben
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 46

Kör: Piaggio Velofax!
Kör2: Suzuki T500
Kör3: Honda Shuttle
Kör4: Monarscoot
Kör5: MCB E-Type

« skrivet: 2010-07-27, 21:47:23 »

Ohoj alla ute i sommar-sverige!

Idag blev det tid för lite mekande och jag fortsatte att utrusta min Burgman med lite tillbehör som jag tror kan göra åkandet lite trevligare eller roligare. Lagom låg budget också för den delen, med prylar inköpta på Biltema. Några kanske minns gashjälpsflärpen jag installerade för ett tag sedan. Efter det följde lås för bromsskivan och påminnelsesnodd, också från Biltema.
Men nu till dagens bravader som krävde lite större insats (arbetsmässigt)...

1. Först ut en dryckeshållare. Monterades utan större problem vid fästet för vänster backspegel. Kanske inte nåt helt nödvändigt tillbehör, men när man svänger förbi McD för att hämta med en påse mat så kan det vara bra att kunna ställa drickan i nåt, påsen kan man ju alltid ta mellan benen.

2. Sedan monterade jag ett 12V-uttag. Tänkte att det kunde vara bra att få fram lite ström nån gång, om man vill ladda mobilen eller köra med GPS. Biltema hade ett bra med vattentätt lock. Jag borrade ett lagom hål i plasten på högra sidan ovanför prylfacket (efter att ha kollat att det inte var nåt därunder). Sladdar pillade jag ut direkt till batteriet och anslöt direkt på polerna, fast med en säkring på pluspolen. Jag använde inte den fyrkantiga täckbiten som syns på bilden.

Nu återstår bara att hitta ett bra ställe att fixa till fäste för hållaren till min PDA/GPS och sen är man redo för lite utflykter! Kanske går det att sätta i plasten runt styret, på nedre delen där det är en blank fyrkantig yta, eller på det lilla platta utrymmet nere mellan handbromsen och tändningslåset. Men det får bli senare, först måste jag fixa ett fäste för hållaren.
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010-07-27, 22:54:23 »

icon_thumleft

När det gäller fästen så har jag själv detta lock för att få kul fästet, finns för 400an också,
http://www.motorcyclelarry.com/index.php?main_page=index&cPath=65&zenid=c12f777f5f6d04fe4bade56f9d7694b2

Från tråden,
http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,57.0.html

Sedan har Ram mounts lite prylar, klicka runt lite här för exempel, och kolla på olika typer av grejor som palm/gps osv,
http://www.touratech.com/shops/009/index.php?cPath=14_105_580&osCsid=77a8fd794980d6374a17e967f6713a7f

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
frippegubben
**

« Svara #2 skrivet: 2010-07-28, 15:46:47 »

Det visar sig att det blanka fyrkantiga fältet nere på styret verkar vara som gjort för att fästa en hållare med sugproppsfäste (är det kanske det det är tänkt till???), så jag kanske inte behöver göra nåt eget eller köpa nåt. Bara smacka fast bilens hållare där och sen på med GPS:en och i med sladden!
Jag ska försöka ta några bilder på hur allt blev.
Loggat
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010-07-30, 10:44:22 »

Låter som en lösning, GPS är kul att ha.
Kanske ha en liten tamp runt foten någonstans för säkerhetsskull utifall att?

Posta gärna som sagt en bild på lösningen.

-Tomas
Loggat

Groucho Marx.
frippegubben
**

« Svara #4 skrivet: 2010-07-30, 12:15:29 »

Här är de utlovade fotona!

Så här ser det ut med allt monterat och klart:

En närbild på burkhållaren (bara en demonstartion, jag dricker inte öl medan jag kör):

Så här sitter GPS:en:

GPS:en är en HP IPAQ med inbyggd GPS. Förutom att köra TOMTOM-programvara finns en hel del GPS-program som funkar med Windows Mobile. T ex GPS Skinner som är igång på bilden. Det är ett kul program där man själv kan skapa olika "skins" till GPS:en och på så vis designa sin egen GPS-programvara. Allt sker mha en textfil där man definierar upp vilka funktioner man vill ha på en viss sida och hur de ska visas. Kan verkligen rekommenderas för den som har en liknande telefon med GPS.

Och så här blev spänningsuttaget:

Det är Biltemas uttag som är vattenskyddat, ser nästan fabriksmonterat ut där det sitter!

Loggat
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010-08-01, 21:55:39 »

icon_thumleft
Tack för bilderna på dina modifikationer, elutaget ser verkligen original ut.

-Tomas
Loggat

Groucho Marx.
frippegubben
**

« Svara #6 skrivet: 2010-08-04, 21:24:13 »

Tipset med tamp runt foten var verkligen bra. Efter en lite längre utflykt idag med GPS:en på plats så trillade den loss den sista kilometern, så det blir nog att göra ett riktigt fäste trots allt.

Och sen har jag gjort försök med vindruteförlängning modell Laminar Lip. Intressant att försöka värma och forma plast. Dock blev inte resultatet särskilt lyckat, så antingen får jag göra en form som den varma plasten kan forma sig efter, eller så får jag ta fram plånboken och köpa nåt färdigt...
Loggat
BosseDalmas
**

Antal inlägg: 26

Kör: Honda Helix (CN 250)-97
Kör2: Golf Cab
Hemort: Falun

« Svara #7 skrivet: 2010-12-18, 23:55:28 »

mm, det blev ju bra..
Bosse
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.076 sekunder med 22 databasfrågor.