Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-16, 08:14:21
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Piaggio MP3 400 - registrerad som MC, får men ändå köra den med B-körkort?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Piaggio MP3 400 - registrerad som MC, får men ändå köra den med B-körkort?  (läst 16538 gånger)
timheule
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 2

« skrivet: 2010-06-16, 20:22:22 »

scooter8 Jag har köpt en Piaggio MP3 400 Lt. Enligt all information jag som har fått får man köra den med B-körkort, inget behöver anpassas. I min registreringsbevis står det registrerad som MC. Är någon som vet om man är tvunga att ändra detta på något sätt till personbil?
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010-06-18, 00:31:50 »

Hej timheule och Välkommen till ScooterForum! 
Och gratulerar till inköpet  wav

---

När det gäller din fråga så undrar jag över det också, svar någon? Wink

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010-06-20, 13:21:45 »

Hej!

Jag börjar med lite historia.
Piaggio mp3 fick fart på försäljningen i Sverige 2007. Då importerades 125cc och 250cc.
Jag köpte en mp3 250cc våren 2007. Då var inte mp3 ombyggda utan såldes som dom var från fabriken.
framåt sommaren kom det ett brev från vägverket. En paragrafryttare hade med lupp läst allt om trehjuliga fordon och kommit fram till att hjulen fram inte överensstämde med lagen. Ej heller avståndet mellan bakre blinkers.
Den lagen var för framförandet av trehjuligt fordon. En lag som hängde med sedan efterkrigstiden då man bland annat
i Tyskland pga matrialbrist byggde små bilar på tre hjul. Dessa fick framföras med ett körkort för bil.

Jag fick lämna in min mp3 för ombyggnad. Detta betalades av Piaggio men var omständigt.
Från och med 2008 levererar piaggio fabriksbyggda mp3 avsedda för B körkort.
Saken var den att flera länder har samma lagar som i Sverige när det gäller framförandet av fordon
Gilera fuoco som såldes under 2008 var färdigbyggda för B körkort.
Naturligtvis fanns och finns det både fuoco och mp3 för A körkort utan ombyggnad.
Gilera fuoco importeras dock ej mera.

Jag förmodar at du köpte din MP3 400 avsedd för B körkort.
Det står tung MC i registreringshandlingarna efter som det är precis vad det är men på tre hjul.

Du framför alltså en trehjulig tung MC (efter som den är över 125cc) ombyggd efter gamla lagar på
ett B körkort. Allt är i sin ordning Smiley

Kjelle
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
timheule
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 2

« Svara #3 skrivet: 2010-07-06, 09:26:31 »

hello2 Tack för svaret! (Hoppas poliserna känner till det här...)
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010-07-06, 12:05:34 »

Troligt vis inte Smiley

Det är ganska ovanligt att polisen stoppar en scooter om du kör med laglig hastighet.
Jag har ganska goda kontakter med MC kubbar i Stockholm via brorsan som kört MC i över 30 år.
Han snackade med killarna på en del klubbar och fick till svar att dom aldrig hade stoppats av polisen.

Dom sa också att det är känsligt för en polis som inte är påläst att stoppa en MP3 scooter eller en fuoco.
Det kan vara pinsamt om dom inte är pålästa.
Om dom av en händelse är kunniga gällande våra trehjuliga fordon, så finns det ingen anledning att stoppa oss om vi är lagliga.
Jag råkade köra i 80 på en 50 gata i Örebro. Där stod polisen med en laserpistol.
Dom bara gjorde tecknet för "sänk hastigheten" med handen.
Jag kollade aldrig hastighetsmätaren mellan två rödljussignaler.
En sak är säker, jag tog lärdom av dom poliserna Smiley

Kjelle
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011-11-13, 13:56:35 »

Ja, den lärdommen kan bli viktig nu när körkorts reglerna snart ska ändras.
Mister man sitt B-kort och inte tar om det före 2013, så mister man även rättigheten att köra trike på det och måste då ta ett A-kort.
Så håll hårt i ditt B-kort, rättigheten finns kvar efter 2013 om du har ditt gamla B-kort kvar!

Absolut!

Så sant!!
Loggat

Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.053 sekunder med 22 databasfrågor.