Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-23, 03:36:47
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Övrigt
| |-+  Snackoteket
| | |-+  Trafikförsäkringsföreningen
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Trafikförsäkringsföreningen  (läst 5373 gånger)
frippegubben
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 46

Kör: Piaggio Velofax!
Kör2: Suzuki T500
Kör3: Honda Shuttle
Kör4: Monarscoot
Kör5: MCB E-Type

« skrivet: 2010-05-31, 21:31:50 »

angry1  angry2  angry3  angry4  angry5  angry6  angry7  angry8

Jävla förbannade skit (fyll på med alla jävla kraftuttryck du kan).

Fick ett brev från denna "förening" idag där det visat sig att det blivit lite fel när jag köpte min Scooter. Skrev på pappren om överlåtelsen på kvällen 12:e maj, dan efter var kristihimmelfärd, dvs helgdag. Vi hade kommit överrens att säljaren skulle skicka in pappren då han sett att pengarna kom in på kontot, dvs 14:e, en fredag och att jag åkte vidare på hans försäkring tills affären var klar. På måndagen (17:e) skaffade jag egen försäkring.
Men, i registret är affären registrerad som den 12:e, och följdaktligen är jag skyldig för fem dagar 12:e-16:e. Inte så farligt kan man tro, men se det är det. Nästan 1400:- ska de ha för fem dar!!!
Det visar sig att de räknar med 10% över högsta försäkring för fordonets typ, dvs i min fall med en 400:a Burgman motsvarar det en trafikförsäkring för tung mc i Stockholm för en 18:åring utan bonus för en superdupersporthoj (läs 200hk, 100kg) med årspremie strax över 90000:-.
Helvetes jävla ockrare. Att jag är 45 år, full bonus, bor på landsbygden och kör en skoter på 32hk/200kg är tydligen ointressant.
Vad fan är det fråga om??? Jämställer de även en Citroën 2CV med en Königsegg???

Och inte gick det att förlänga säljarens försäkring en vecka till, eller tidigarelägga min. Sista chansen står väl till att ringa registret och hävda att de registrerat fel datum...

Nån som har nåt bättre tips?
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010-06-01, 16:52:25 »

Låter verkligen inte kul.
Men det är väl inget tvång att den måste vara försäkrad eller, jag menar om du inte använde scootern under dessa 5 dagar?

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
frippegubben
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 46

Kör: Piaggio Velofax!
Kör2: Suzuki T500
Kör3: Honda Shuttle
Kör4: Monarscoot
Kör5: MCB E-Type

« Svara #2 skrivet: 2010-06-10, 08:44:02 »

Jo, det måste den. De gör ingen skillnad på om den används eller ej, bara på om den avställd eller påställd...

Men, den goda nyheten är att jag har lyckats få myndigheterna att ändra registrerat datum för ägarbytet! Jag skrev ett brev och förklararde att det blivivt fel datum registrerat och sen skrev både jag och säljaren under och skickade in. Så i förrgår fick jag ett brev där de bekräftade att de ändrat datumet och jag fick ett nytt registreringsbevis!

Så Trafikförsäkringsföreningen: bootyshake
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010-06-10, 10:21:52 »

Aha,
Trevligt att det löste sig.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.041 sekunder med 20 databasfrågor.