Jag har en X-Max och kan komma med lite åsikter. Jag har skrivit en recension
här bland annat.
Jag har kört ca 370 mil med den nu och har väl fått lite erfarenheter från den. Mellan 4-600 mil ryckte den en del i transmissionen när man skulle köra iväg från helt stillastående och var riktigt försiktig på gasen, om den var helt kall och man inte kört något alls. Ryckandet försvann efter några minuters körning. Nu har den gått drygt 700 mil och ryckandet är helt borta.
Den är väldigt smidig i stadstrafik. Känns mer som en stabil moped än en motorcykel. Den känns lätt men stadig. På landsväg känns den mer som en motorcykel. Den är väldigt stabil där också. Har haft uppe min i 140 vid ett par tillfällen, men oftast stannar det vid 130 eller strax över. Runt 80 är den en dröm. Man hör inte ens motorn, man bara glider fram. Man behöver inte dra mycket alls på gasen för att dra ifrån alla bilister vid ett rödljus heller.
Det stora lastutrymmet under sadeln är en stor fördel. 2 integralhjälmar får lätt plats. Mellan dem finns det gott om plats för handskar eller annat. Inte nog med att utrymmet är djupt och långt, det är brett också, framförallt den övre/bakre halvan.
Ställbara dubbla stötdämpare bak gör den stabil, även med två fullvuxna på.
Den är riktigt rolig att köra. En smidig och lättmanövererad moped i stan men samtidigt en lugn och stabil motorcykel på landsvägen. Om du ska ha den i stan för det mesta men vill kunna ta en sväng på landet och njuta så rekommenderar jag den här. Jag var inne på att köpa en 400 innan jag köpte den här, och jag är nog glad att det inte blev en 400 faktiskt.
Den drar ca 0,3 liter/mil i stan. Vet inte vad en 100-150kubikare drar, men det är väl inte mycket mindre? Då kanske det är värt de extra hästkrafterna med en 250 istället?