Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-05-31, 01:51:12
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Ej MC-klassade Scooters
| | |-+  Honda NPS50 Zoomer
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Honda NPS50 Zoomer  (läst 30298 gånger)
V Saarela
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 130

Kör: Honda ANF 125 Innova
Kör2: Piaggio 250 MP3
Kör3: Honda NPS 50 Zoomer
Kör4: Div andra hojar

Hemsida
« skrivet: 2009-08-07, 18:42:31 »

Hade hem en Zoomer moped för några dagar sen, mest för att se hur man kan packa den för touring.

Moppen är inte som alla andra mopeder, åtminstone vad gäller hastighet. 45 knyck på mätaren gjorde den på halvgas. Man fick t o m släppa lite på gasen för att slippa ryckningarna i strypningen. Dom andra mopparna jag prövat har gjort ca 50-57 på mätaren.

Nåja, packa gick den då. Ser liten ut, men sväljer hur mycket packning som helst.

Nu har jag köpt en sådan moppe, 07:a i gul kulör......och om allt går som det ska så blir det en "rejäl" sväng med den  Smiley 
Loggat

tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009-08-08, 23:13:46 »

Ser kul ut, skriv gärna och berätta vad det blir för tur med nya åket.
Själv ska jag försöka åka till åtminstone en bit in i Norge i slutet av augusti och helst upp till Nordkap om inget oförutsett dyker upp.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
V Saarela

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2009-08-09, 07:02:40 »

-Tomas

Planen är i stort färdig redan. Det var ju enkelt eftersom moppen står i Kungsbacka  Wink

Håller på att packa lite grejor för att skicka ner större delen av packningen i förskott. Flyger eller åker tåg 17/8(måste boka idag, innan det blir för dyrt).
Lutar mot tåg, då kan man sitta och dricka öl och roa sig med att  plita in i GPS:en färdigt vägarna hemåt. Gissar att det blir lite omvägar för att undvika motorvägar?

Från Kungsbacka var det tänkt till Helsingborg, färja till Danmark. Blivit nu lite tveksam för det verkar som man kan inte sen ta Öresundsbron med moped. Nån som vet hur det ligger till med detta? Cyklar måste man ta på tåget. Är det en motorväg, så förstår jag att man då heller inte får köra moppe där.

Därifrån till Stockholm. Om jag inte hittar vettiga båtbiljetter till Estland, så blir det Kapellskär-Åland. Åland småfärjorna till Finland och sen raka spåret hem genom Finland.    
« Senast ändrad: 2009-08-09, 07:27:56 av V Saarela » Loggat

V Saarela

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009-08-09, 07:15:15 »

Själv ska jag försöka åka till åtminstone en bit in i Norge i slutet av augusti och helst upp till Nordkap om inget oförutsett dyker upp.

-Tomas

Nja, Nordkap i slutet av augusti avråder jag. Vädret kastar väldigt mycket och det kastar om ibland fort.....väldigt fort. Kan vara varmt, men troligast är att det är minusgrader på natten och ev snö på dagen. Halkvarning på morgonen iallafall.

Brukar själv sova varje år sista helgen i augusti i tält i Uleåborgområdet i Finland.(ungefär i jämnhöjd med Boden)
Det har varit år när det har varit varmt. Nu sista åren har nattemperaturen varit vid nollstrecket. Ett år var det minus två också......och nu snackar vi alltså typ hundra mil söder om Nordkap.
Till Norkap bör du packa och fara nu när du öppnar ögona....jala jala  Smiley

Nordkap är annars värt ett besök. Hör av dig när det blir dags, så kan jag tipsa vägval. Fast.....det är enkelt. Finland upp(via Rovaniemi) och E6(Norge) ner. Det är i allafall min favoritväg. Skippa myten om treriksröset. Var och kikade en gång där vid båtplatsen. Fattar inte ens ännu idag vad det handlade om   Smiley

Nordkapön med Innova

« Senast ändrad: 2009-08-09, 07:29:17 av V Saarela » Loggat

tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2009-08-10, 10:12:49 »

-Tomas

Planen är i stort färdig redan. Det var ju enkelt eftersom moppen står i Kungsbacka  Wink

Håller på att packa lite grejor för att skicka ner större delen av packningen i förskott. Flyger eller åker tåg 17/8(måste boka idag, innan det blir för dyrt).
Lutar mot tåg, då kan man sitta och dricka öl och roa sig med att  plita in i GPS:en färdigt vägarna hemåt. Gissar att det blir lite omvägar för att undvika motorvägar?

Från Kungsbacka var det tänkt till Helsingborg, färja till Danmark. Blivit nu lite tveksam för det verkar som man kan inte sen ta Öresundsbron med moped. Nån som vet hur det ligger till med detta? Cyklar måste man ta på tåget. Är det en motorväg, så förstår jag att man då heller inte får köra moppe där.

Därifrån till Stockholm. Om jag inte hittar vettiga båtbiljetter till Estland, så blir det Kapellskär-Åland. Åland småfärjorna till Finland och sen raka spåret hem genom Finland.   

Låter som en hyfsad tur, har tyvärr ingen aning om hur det ser ut med bron.

-Tomas

Nja, Nordkap i slutet av augusti avråder jag. Vädret kastar väldigt mycket och det kastar om ibland fort.....väldigt fort. Kan vara varmt, men troligast är att det är minusgrader på natten och ev snö på dagen. Halkvarning på morgonen iallafall.

Brukar själv sova varje år sista helgen i augusti i tält i Uleåborgområdet i Finland.(ungefär i jämnhöjd med Boden)
Det har varit år när det har varit varmt. Nu sista åren har nattemperaturen varit vid nollstrecket. Ett år var det minus två också......och nu snackar vi alltså typ hundra mil söder om Nordkap.
Till Norkap bör du packa och fara nu när du öppnar ögona....jala jala  Smiley

Nordkap är annars värt ett besök. Hör av dig när det blir dags, så kan jag tipsa vägval. Fast.....det är enkelt. Finland upp(via Rovaniemi) och E6(Norge) ner. Det är i allafall min favoritväg. Skippa myten om treriksröset. Var och kikade en gång där vid båtplatsen. Fattar inte ens ännu idag vad det handlade om   Smiley

Nordkapön med Innova

Fin bild.

Ett parad exempel på "nollkoll" av mig Smiley, tack för infon.
Jag får justera resmålet lite söderut då.

-Tomas
« Senast ändrad: 2009-08-10, 10:18:01 av tomas » Loggat

Groucho Marx.
V Saarela

Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009-09-03, 07:57:34 »

Det blev en fin lite tur i makliga 42 km/timmen.
Det var så jäkla kul det här att jag nästa år, när det är lite varmare och alla campingar är öppna, gör nog en ännu längre tur med moppen  Smiley

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild09/090825/090825-1.html

Loggat

tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2009-09-03, 14:33:04 »

Det blev en fin lite tur i makliga 42 km/timmen.
Det var så jäkla kul det här att jag nästa år, när det är lite varmare och alla campingar är öppna, gör nog en ännu längre tur med moppen  Smiley

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild09/090825/090825-1.html
Det var en riktigt trevlig reseskildring, hade mycket nöje när jag läste den  good post

-Tomas
Loggat

Groucho Marx.
Återfallet
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 90

Kör: Yamaha X-Max 250 -07
Kör2: Så länge det går

Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2009-09-07, 17:37:19 »

Läste i något nummer av Hondabladet att något postföretag typ Citymail använder sig av de här i Stockholm, just för att det går att lasta dem rejält samtidigt som de fortfarande är smidiga och stabila.

Synd att du inte hojtade till när du kom till Borås. Hade kunnat bespara dig en natt på campingen. Härlig berättelse!
« Senast ändrad: 2009-09-07, 18:19:53 av Återfallet » Loggat
helgestahill
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 19

Kör: Yamaha X-Max -09
Kör2: Skoda Yeti 4x4 170 TDI

Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2009-09-07, 22:54:49 »

Läste i något nummer av Hondabladet att något postföretag typ Citymail använder sig av de här i Stockholm, just för att det går att lasta dem rejält samtidigt som de fortfarande är smidiga och stabila.
berättelse!

Citymail kör med Zoomer i Eskilstuna
Loggat
V Saarela

Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2009-09-08, 06:09:19 »

Tack, det var snällt återfallet  Smiley

Citymailmopparna har jag haft chansen att studera, tyvärr i ett halvmörkt rum. Tog givetvis chansen att studera dom lite grann i mörkret

Noterade extra såsom stora packlådor fram och bak, box under sadeln, sidostöd samt vinterhjul(alltså på fälg)

Loggat

Återfallet
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 90

Kör: Yamaha X-Max 250 -07
Kör2: Så länge det går

Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2009-09-10, 18:13:04 »

berättelse!

Citymail kör med Zoomer i Eskilstuna
Ah, ok.
Loggat
V Saarela

Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2010-05-09, 06:24:23 »

Nu har jag sålt den gula moppen och i garaget är den ersatt med en likadan, fast röd.
Samma årsmodell, men med mindre mil. Inte för att mätarställningen på den gula spelade roll, men den här röda hade en mer passande mätarställning, nästa service passar in bättre på denna. Nu är jag inte styrd till att köra nästa hundra mil i sverige.

Ja, osså var den ju lite pimpad också  Smiley

Loggat

Sven

Antal inlägg: 345

« Svara #12 skrivet: 2010-05-11, 07:28:46 »

thumbsup
Loggat
V Saarela

Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2011-02-22, 07:07:18 »

Z var lite på bild- och filmvisning i samband med en bowlingkväll:

Loggat

tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2011-02-22, 21:08:41 »

thumbsup
Ja det var ingen dålig resa du gjorde.

-Tomas
Loggat

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.255 sekunder med 22 databasfrågor.