Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-07-28, 00:21:40
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooterturer
| |-+  Utflyktstips/Rutttips/Resetips/Reseskildringar
| | |-+  Bara en liten kvällstur
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Bara en liten kvällstur  (läst 10889 gånger)
Jonas
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 134

Kör: Piaggio Mp3 400

Hemsida
« skrivet: 2009-06-27, 23:25:20 »

Jag är värmekänslig. Vill helst att det ska vara 20 grader varmt med en fläktande bris. Således är det för varmt för att jag ska må bäst nu med nästan 30 grader. Att kränga på sig hela stället, som om man skulle ut och köra störtlopp i 20 graders kyla, är inte ens tänkbart. Så hojen har fått vila ganska mycket. Jag har endast gett mig ut på kortare svängar när värmen gått ned något på kvällen. Dvs efter sex-sju på kvällen.

Då fungerar det uthärdligt, men utan separat ryggskydd, stövlar och allvädersbyxor. Även idag tänkte jag låta hojen stå, men samtidigt bubblar det inom mig med lust att köra hoj på fina sommarvägar, så jag stack iväg vid 17-tiden. Jag tog det lugnt ut mot Örby där jag är uppväxt och cruisade lugnt omkring bland förorterna Bandhagen, Högdalen, Rågsved, Farsta och plötsligt var jag på väg mot Nynäshamn. Nej, men hallå, dit hade jag inte tänkt åka, så jag svängde av från Nynäsvägen mot Huddinge och hamnade på Lissmavägen.

Det var en lyckoträff. Inga bilar ivägen och utsikten med kossor och ängar gillade jag. Så nära Stockholms innerstad, men ändå mitt ute på vischan. Efter en skön tur styrde jag hem mot Södermalm igen. Hojen går fantastiskt bra. Den beter sig behagligt i kurvor och är mjuk och fin över gropar och gupp. Bara att gasa och sitta som en kung på sitsen. En utförligare recension kommer när jag kört 100 mil. Hittills har jag bara avverkat futtiga 50 mil.
« Senast ändrad: 2009-08-09, 13:29:17 av Jonas » Loggat

Jonas

Piaggio Mp3 400
Blogg: http://mcliv.wordpress.com/
Chivas

Antal inlägg: 123

Kör: Burgman 650 -08

« Svara #1 skrivet: 2009-06-29, 00:12:20 »

Jag är snarare tvärtom, nu börjar jag tycka det är skönt. Möjligtvis att kanske blir lite varmt när man går in i en affär med alla hojkläder på. Men man får ta det snabbt. Men jag tummar aldrig på att använda riktiga hojkläder oavsett värme, har man sett vilka skador det kan bli när man går omkull utan hojkläder så står man ut med lite svettiga kläder.

Gör som jag - när det börjar bli lite varmt tänk på vintern hur kallt och jävligt det kan vara, funkar för mig!

Daniel
Loggat
Jonas

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2009-06-29, 08:49:27 »

Gör som jag - när det börjar bli lite varmt tänk på vintern hur kallt och jävligt det kan vara, funkar för mig!

Daniel

Jag har alltid varit varmblodig. Fryser aldrig på vintern, men jag kokar i ådrorna när det är över 25 grader. Och då går jag ändå i shorts. Att då dra på sig stället går bara inte. Jag får nog helt enkelt vänta med mina längre turer till dess det blir lite svalare ute.  Smiley
« Senast ändrad: 2009-06-29, 08:57:08 av Jonas » Loggat

Jonas

Piaggio Mp3 400
Jonas

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009-06-30, 19:34:01 »

I eftermiddags bestämde jag mig för att våldgästa mig på en kopp kaffe hos en vän som har hus i Grisslinge på Värmdö. Jag stack iväg redan vid 16-tiden och det var ganska varmt, men väl i Grisslinge parkerade jag vid badet och slängde av mig jackan och mina tjocka handskar. Puh. Lyfte mobilen och ringde min vän, men han var inte hemma. Han hade stuckit ut med båten. Såklart. Jag fortsatte turen ut mot Saltarö, där jag är uppväxt om somrarna som liten knodd. Men jag kände hur hungern smög sig på och kom underfund med att jag inte ätit sedan frukost, så jag bestämde mig för att styra kosan hemåt. Uj, vad varmt det blev.  sunny Jag hade solen i ansiktet hela vägen hem och när jag parkerade i garaget nu vid 19-tiden rann svetten utmed ryggen. Nej, jag är nog ingen vidare hojåkare när det är värmebölja. Föredrar att ligga i gräset i skuggan med en kall öl och läsa Allt om MC...  laughing7

Hoppas ni har haft en bra dag!
Loggat

Jonas

Piaggio Mp3 400
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2009-06-30, 22:37:40 »

Du brädade mig med med ett par längder med vettigt göra Smiley

Var iofs och hämtade mina packväskor som efter långt och väldigt länge hade kommit, men ingen ork att labba med att sätta på dom, blir nog när det är dags att använda dom.

Åkte på jour, som jag inte räknat med så lite låst till stan några dagar även om jag inte behöver vara på jobbet

Just nu ska jag köra lite mer pang pang spel på datorn ett par timmar så att man inte "rostar ihop" Smiley

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Jonas

Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009-07-01, 21:09:56 »

Idag blev det bara en "pyttetur" till Nacka Strand för en slät kopp kaffe och sjöutsikt. På vägen hem stannade jag för rödljus innan Stadsgården för att svänga upp mot Folkungagatan. Ett muller tornade upp sig och två strippade Harleys gled upp jämte mig i samma fil. Eller jämte och jämte, de ställde sig demonstrativt en halvmeter före. Då slog reptilhjärnan till och när det blev grönt hade jag rullen i botten och vid nästa rödljus var HD-killarna tio meter bakom mig. Nu ställde de sig bakom mig, Såja. Respekt. Nu är jag hemma och längtar till på lördag då värmen ska sjunka till ca 20 grader. Helt perfekt i min värld!  Smiley
Loggat

Jonas

Piaggio Mp3 400
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2009-07-02, 00:56:33 »

Idag blev det bara en "pyttetur" till Nacka Strand för en slät kopp kaffe och sjöutsikt. På vägen hem stannade jag för rödljus innan Stadsgården för att svänga upp mot Folkungagatan. Ett muller tornade upp sig och två strippade Harleys gled upp jämte mig i samma fil. Eller jämte och jämte, de ställde sig demonstrativt en halvmeter före. Då slog reptilhjärnan till och när det blev grönt hade jag rullen i botten och vid nästa rödljus var HD-killarna tio meter bakom mig. Nu ställde de sig bakom mig, Såja. Respekt. Nu är jag hemma och längtar till på lördag då värmen ska sjunka till ca 20 grader. Helt perfekt i min värld!  Smiley

Lät trevligt.
När det gäller rödljusen, är inte dessa signaler för max acceleration?   Wink
Händer inte ofta men det har hänt Wink

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Jonas

Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2009-07-12, 20:47:02 »

Nu är det idealiskt väder för hojturer. I alla fall om jag får välja och det får jag. Ikväll tog jag en runda på tio mil. Åkte först ut till Lidingö där jag aldrig tidigare satt min fot. Efter att ha cruisat omkring i 30 minuter och tittat på monstervillor och vräkiga bilar fick jag nog och drog in mot stan. Tänkte ta en glass ute på Djurgården, men ångrade mig vid Nybroplan och styrde istället ut mot Ekerö där jag tog en sväng ut till Sånga-Säby. Skönt var det och inte så mycket trafik. Många hojåkare dock. Inga som åkte i grupp. De flesta verkar köra ensamma med endast frihetskänslan och sina tankar som sällskap. Fungerar som meditation för mig. Nu ska det smaka gott med den kycklingfilé som jag påpassligt lade i marinad innan jag gav mig iväg för tre timmar sedan. Yummie! Hoppas vädret håller i sig till på tisdag, då vi förhoppningsvis kommer iväg på en tur på Södertörn. Berätta gärna också var ni tar era spontana kvällsturer. Smiley

Hoppas ni har det bra alla scooterister!
Loggat

Jonas

Piaggio Mp3 400
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.106 sekunder med 21 databasfrågor.