Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2018-09-20, 08:24:10
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Anti Tilt funktionen på Metropolis o i allmänhet
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Anti Tilt funktionen på Metropolis o i allmänhet  (läst 572 gånger)
Truckis
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 1

Kör: Peugeot Metropolis RXR 400 I. 2017
Hemort: Göteborg

« skrivet: 2017-06-18, 14:16:27 »

Hej
införskaffade för en vecka sedan en Peugeot Metropolis RXR 2017 och har nu kört en 30 mil. Ett argument som man säljer dessa trehjulingar med är möjligheten att låsa framvagnen när man stannar vid rödljus exempelvis o slippa sätta ner fötterna. Men min erfarenhet så här långt är att det är risky buisness. Hastighet är mycket låg och balansen därmed sämre när man kan aktivera anti tilt, så att det är stor risk att man får för kraftig lutning o risk att lägga scootern på sidan. Nä det blir fötterna som får användas för o stabilisera och sedan låsa när man står still. Men hur använder ni andra denna funktion på Era trehjulingar ? I övrigt kan jag bara säga att det är en underbar maskin att köra och designen är klart snygg.
« Senast ändrad: 2017-06-18, 14:27:19 av Truckis » Loggat
Impulze
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 19

« Svara #1 skrivet: 2017-06-18, 19:50:28 »

På min Quadro sätter jag alltid ner foten vid stopp, känns helt naturligt att göra så.

//Matte
Loggat
Praske
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 17

« Svara #2 skrivet: 2017-06-18, 20:53:43 »

Har en Metropolis 2014 som har nu har gått 1400 mil och lika roligt fortfarande, från början upplevde jag samma sak som dig dvs att man känner att man skall tippa vid rödljusen men allteftersom milen har gått så vet man precis när man skall låsa tilten/hjulen.

Samma sak med nerläggen. Från början var man orolig att det skall gå åt h-vete i nån kurva, nu rastar man till och med MC. Tre hjul bättre än 2. Kolla in ny Yamahan Smiley

RXR:en är grymt snygg på bild antar att den är ännu snyggare live Cheesy

Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 1223

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #3 skrivet: 2017-06-19, 09:37:24 »

Hej och välkommen Truckis! Grattis till nyförvärvet, Peugeot är en härlig hoj, har kört den ett par gånger - dock inte RX-R.

Det är sant att det är risky business att försöka stanna hojen utan att ta ner fötterna, speciellt om man inte är van med den. Känns onödigt att vissa företag gör reklam för det...

Efter att ha ägt MP3:an ett tag så tränade jag in att att stanna utan att ställa ner fötterna på marken. Tog ett tag att få till det, t.ex. de sista metrarna använde jag endast bakbromsen för bättre stabilitet. Men jag märkte att det ändå kunde bli fel, i synnerhet när jag var stressad i innerstadstrafiken. Så jag stannar "konventionellt" numera men låser framvagnen efter det vid behov (sidovind, medpassagerare). Oftast så låser jag inte alls om det handlar om korta stopp som trafikljus...

När jag tänker efter så har jag inte något egentligt behov av att ha fötterna kvar på fotstödet vid stopp, det är faktiskt skönt att kunna sträcka på benen.

Ut å kör å njut av hojen!

scooter8
Loggat

Motorburen Ungdom
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.082 sekunder med 21 databasfrågor.