Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2018-08-19, 03:50:55
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  Nån här som kör Beverly 350?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Nån här som kör Beverly 350?  (läst 865 gånger)
EVOVII
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 19

Kör: Sportcity 300 Cube -10, bruksmoppen
Kör2: Swift -05, bruksbilen
Kör3: AC Cobra, rekreationsbilen
Kör4: Flyger: Piper PA28/Cessna C172
Kör5: Sea Doo Spark, Yamaha SRX700
Hemort: Järfälla

« skrivet: 2017-05-11, 10:55:14 »

Som rubriken säger, har vi nån här som kör Beverly 350? Skulle vilja ha lite förstahandsinformation om hur den är och gärna hur den är jämfört med t ex. SH300. Det optimala vore om det fanns någon dugligt nära runt sthlm. som skulle kunna tänka sig att släppa iväg mig på en liten provtur under kontrollerade former Grin Dessa växer inte på träd begagnade och inga firmor har några demo som jag hittat. Dyra som fn. är dem nya också vilket kan förklara bristen på begagnat. Motor och drivlina är det som tilltalar mig mest med Beverlyn, riktigt bra med pulver och en koppling i oljebad. Designmässigt så är den helt ok även om jag personligen gillar det mer moderna stuket som t ex. X-Max 300 har.

Jag är i bytartagen och har väl kokat ner mina val till dessa och i denna ordning:

Beverly 350
X-Max 300
SH300

Kör Sportcity 200 idag och vill upp i motoreffekt, ha insprutning, ABS och gärna antispinn och något som gått max ca 1000mil, gärna betydligt mindre. Inte intresserad av större maskiner än dessa. X-Max 300 är ju helt ny så då blir det nyköp men jag har inga problem med begagnat om det är i fint skick.

Jag provkörde nyligen en X-Max 250, den är lite i klenaste laget mot vad jag vill ha men jag gillade den bra annars, 300-modellen som kommer nu blir nog riktigt fin.

Sen provkörde jag en SH300 igår och där var det ju en duglig bit bättre tryck i motorn och den kändes stadig och rejäl att köra. Lite synd på utrymmet under sadeln och designen lämnar väl kanske lite att önska. Utrymmet är väl om möjligt något sämre än på min Sportcity, man får inte in en riktig hjälm i alla fall. Men med en låda bakpå så fungerar det ju bra ändå och designen är kanske inte det viktigaste på ett bruksfordon Wink

X-max 300 kommer gå på 59,900kr vad jag sett och har då både ABS och antispinn och då känns SH300 lite dyr om man tittar på nypriser. Dock finns det ju ett dugligt utbud av begagnade SH300 till betydligt mer humana priser.

Men som sagt en Beverly 350 står, i alla fall teoretiskt, högst på listan, men det gäller att hitta en, helst begagnad då, nypriset svider lite väl även om det "bara" är 7,000kr mer än de andra två Cool

Jag har kollat priserna i Tyskland och det är klart billigare, men det äts upp en hel del av transporten, moms (om man köper nytt), inreggnig osv. och tiden man behöver lägga för att få hem den, så jag vet i fanken om det är värt det i slutändan Undecided

/Thomas
Loggat

/Thomas
Håkan
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 21

Kör: Honda SH300 -12
Hemort: Stockholm

« Svara #1 skrivet: 2017-05-11, 12:11:22 »

Hej, hade tidigare en Sportcity 300 och provkörde Beverly 350 innan jag bestämde mig för SH300. Blev inte alls imponerad av Beverlyn, tyckte den kändes klumpig och inte alls det tryck i maskinen jag hade förväntat mig. Provade sedan SH300 och fick en HELT annan känsla; känns mycket lättare, smidigare och rappare och är fortfarande en scooter, inte ett "skepp"..Enl mig är SH300 svårslagen i sin klass, klarar i princip allt man kan önska. Visst, den har sina brister i förvaring under sadeln och möjligen i design (håller med om att Beverlyn ser coolare ut..), men i allt övrigt är det en fantastisk allround-maskin.
Loggat
EVOVII
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #2 skrivet: 2017-05-11, 12:36:33 »

Tack för svaret Håkan Smiley Jag har målat upp en bild av att Beverlyn med sina 33hk borde flytta på sig riktigt bra. Jag vill också hålla mig ifrån "skepp-känslan" och tittar just därför på maskiner runt 300cc. Kanske ska avvakta några veckor och provköra en X-Max 300 när den kommer och se hur den känns. Men du anser alltså att SH300'an känns starkare och piggare än Beverlyn rakt av?

Fler åsikter från folk som kört Beverlyn?
Loggat

/Thomas
Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 321

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Hemort: Lidingö

« Svara #3 skrivet: 2017-05-11, 14:59:31 »

Jag har provkört BV350 och SH300.
Tycker att Piaggion är klart piggare med en snärtig koppling. Hondan tycker jag känns ganska mjukt dämpad och sävlig.

Jag tyckte också BV350 var för dyr ny och då jag körde dessa var den nylanserad så det fanns inga begagnade. För min del blev det då en BV500 från 2006 som hade gått 175 mil istället (den har min pappa nu). 350 som är lättare än 500 går ungefär lika bra men tar lite mindre bensin.

Alla tre är bra scotrar med lite olika karaktär.

Peter Björkdahl
Loggat

EVOVII
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #4 skrivet: 2017-05-12, 09:22:01 »

Ja, det optimala hade ju varit att provköra dem alla och helst relativt tätt inpå, inte så lätt att få till tyvärr, Beverlyn är ju helt klart den svåraste att få fatt i, X-Max 300 kommer nog att finnas som demo hos de flesta Yamaha-handlarna nu inom några veckor. Min Sportcity fungerar plötsligt lite bättre igen, utan någon logisk anledning, så jag hoppas den fortsätter så ett tag till tills jag haft möjlighet att testa de sista två på något sätt Smiley
Loggat

/Thomas
EVOVII
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #5 skrivet: 2017-05-12, 09:24:44 »

Intressant också att se hur olika folk upplever saker Smiley Enda rätta är att testa själv Cool
Loggat

/Thomas
Håkan
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 21

Kör: Honda SH300 -12
Hemort: Stockholm

« Svara #6 skrivet: 2017-05-13, 00:29:16 »

Hej, ja det är som sagt sannerligen intressant att se hur olika personer kan uppfatta samma saker så olika! Det kan hända att Beverlyn prestandamässigt i rena siffror slår SH300, men jag vidhåller att Hondan KÄNNS både rappare och fr allt betydligt smidigare, dessutom är det fortfarande en scooter i dess rätta bemärkelse, och just inget "skepp" som jag ändå tycker att Beverlyn snuddar vid..."Sävlig" har jag väldigt svårt att förstå, men återigen; vi är alla olika..F.ö. och om man vill; en Malossi-koppling och lite lättare vikter fixar ju annars den delen om man önskar till en billig peng..XMax 250/300 har jag inga erfarenheter av, men den serien har aldrig intresserat mig eftersom den i ännu högre grad passerar min definition av smidig scooter..
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.135 sekunder med 21 databasfrågor.