Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?
2018-04-19, 17:28:54
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  Nybörjarens tankar och funderingar...
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Nybörjarens tankar och funderingar...  (läst 724 gånger)
Sangris
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 2
Antal inlägg: 52

Kör: Suzuki Burgman AN400
Kör2: Saab 9-3 TTiD
Kör3: Opel Frontera 3,2 V6
Kör4: TUR 84
Hemort: Bredaryd



« skrivet: 2017-04-29, 23:37:58 »

Som jag skrivit i en annan tråd så är jag nybliven ägare av en Suzuki Burgman 400.
Som ett brev på posten ploppar det upp frågor i huvudet direkt efter den första turen.

- Är det normalt att scootern är lite ryckig när man kör iväg? Enl uppgift är det ny drivrem monterad. Kan det vara den som beter sig så innan den slitit till sig lite? Eller är det den encylindriga motorn som ger vibrationer?
- Hur mycket "sämre" är en scooter med sina mindre hjul jämfört med MC? Jag tänker på väghållning på våt vägbana eller grusväg.

Den här tråden kommer jag nog att fylla på allt eftersom, då nya "problem" uppstår...
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1198

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #1 skrivet: 2017-04-30, 20:59:24 »

Lite förenklat: encylindrigt + centrifugkoppling + CVT = ryckig start (även på sprillans nya hojar), i synnerhet när motorn är kall. Går att lösa med en del eftermarknadsprylar eller så vänjer man sig efter ett tag...
« Senast ändrad: 2017-04-30, 21:06:35 av Yoss » Loggat



Motorburen Ungdom
Sangris
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 2
Antal inlägg: 52

Kör: Suzuki Burgman AN400
Kör2: Saab 9-3 TTiD
Kör3: Opel Frontera 3,2 V6
Kör4: TUR 84
Hemort: Bredaryd



« Svara #2 skrivet: 2017-04-30, 23:49:01 »

Lite förenklat: encylindrigt + centrifugkoppling + CVT = ryckig start (även på sprillans nya hojar), i synnerhet när motorn är kall. Går att lösa med en del eftermarknadsprylar eller så vänjer man sig efter ett tag...

Vad tänker du på för eftermarknadsprylar då?
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1198

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #3 skrivet: 2017-05-01, 10:26:21 »

Oftast är det sportvariator och -koppling, olika variatorvikter etc som folk lekt med. Men jag valde att köra med originalprylarna...
Loggat



Motorburen Ungdom
Håkan
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 21

Kör: Honda SH300 -12
Hemort: Stockholm

« Svara #4 skrivet: 2017-05-02, 10:25:16 »

Hej, jag hade samma problem på min SH300. Trodde först att det var den bakre kopplingen som var sliten och bytte den, men det visade sig att det var främre variatorn som krånglade, den gled alldeles för tungt på hylsan vilket gjorde starten väldigt ryckig. Bytte till en Polini som har en egen lösning för smörjning mellan hylsa och variator, och nu är det silkeslent i starten. Kan vara ett tips..
Loggat
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 326

Kör: MP3 500 sport -15
Hemort: Linköping/Östergötland


Ha det gött


« Svara #5 skrivet: 2017-05-02, 13:43:45 »

Hej alla goa och glada.. Smiley

Jag kör som Yoss, helt orginal och det fungerar för mig.. Cheesy

Vill jag ha något bättre, snabbare, kraftfullare så byter jag helt enkelt cykel..

- Rogga 
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
Sangris
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 2
Antal inlägg: 52

Kör: Suzuki Burgman AN400
Kör2: Saab 9-3 TTiD
Kör3: Opel Frontera 3,2 V6
Kör4: TUR 84
Hemort: Bredaryd



« Svara #6 skrivet: 2017-05-02, 23:06:13 »

Tack för tips!

Nu till en annan fråga.... Min Burgman har nyrenoverad motor. Riktigt vad som är gjort har inte klarlagts, men i alla fall en omborrning. Då är det inkörning som gäller, men jag läste i handboken om inkörning av ny cykel så gäller max 4000 rpm de första 80 milen. Det innebär att jag ska ligga i 60-65 km/h i 80 mil. Det blir långtråkiga mil det..... Vad säger ni andra? Vad gäller vid inkörning?
Loggat
Håkan
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 21

Kör: Honda SH300 -12
Hemort: Stockholm

« Svara #7 skrivet: 2017-05-03, 19:48:19 »

Rogga, nu är du väl ändå lite "out of topic", eller vad har ditt inlägg med frågan om ryckig start att göra..?? Ingen som efterfrågat vare sig kraftfullare eller snabbare..förstår inte riktigt..
Loggat
Sangris
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 2
Antal inlägg: 52

Kör: Suzuki Burgman AN400
Kör2: Saab 9-3 TTiD
Kör3: Opel Frontera 3,2 V6
Kör4: TUR 84
Hemort: Bredaryd



« Svara #8 skrivet: 2017-05-03, 22:12:03 »

Rogga, nu är du väl ändå lite "out of topic", eller vad har ditt inlägg med frågan om ryckig start att göra..?? Ingen som efterfrågat vare sig kraftfullare eller snabbare..förstår inte riktigt..

Jag fattade vad Rogga menade i alla fall.... :-)
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.08 sekunder med 21 databasfrågor.