Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?
2018-04-19, 17:25:51
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  X-MAX 250, inget riktig oljefilter?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: X-MAX 250, inget riktig oljefilter?  (läst 559 gånger)
EVOVII
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 18

Kör: Sportcity 300 Cube -10, bruksmoppen
Kör2: Swift -05, bruksbilen
Kör3: AC Cobra, rekreationsbilen
Kör4: Flyger: Piper PA28/Cessna C172
Kör5: Sea Doo Spark, Yamaha SRX700
Hemort: Järfälla

« skrivet: 2017-04-28, 19:37:26 »

Hej,

Har börjat kolla så smått efter en ersättare till min trogna Sportcity 200 från -05 som inte har allt för långt kvar till 7000 mil nu Shocked

X-MAX 250 har jag ansett vara ett vettigt objekt tills jag läste något om att de bara har en sil som renar oljan. Jag kan bara undra hur motorn på Sportcityn hade sett ut idag med en sådan lösning.

Men jag såg en snutt på youtube när någon bytte olja på en X-MAX av lite senare snitt och den hade ett riktigt pappersfilter som satt i en lucka på sidan på motorn, tror dock det var en 125cc.

Egentligen skulle jag vilja ha en Beverly 350 men de är så galet dyra och de få begagnade jag sett håller sitt värde lite för bra Sad

/Thomas
Loggat

/Thomas
EVOVII
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #1 skrivet: 2017-04-28, 19:42:05 »

Hmm, den här tråden kanske borde legat i maxi-scooter delen av forumet  Embarrassed 249cc är ju under 250 tänkte jag Wink

Någon moderator kanske kan flytta den?
Loggat

/Thomas
Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 312

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Hemort: Lidingö

« Svara #2 skrivet: 2017-04-28, 20:24:50 »

När jag funderade på Beverly 350 för några år sedan var de nya markant billigare i t ex Tyskland. De kanske har lägre begagnatpriser?

Peter Björkdahl
Loggat

tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3328

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2017-04-29, 17:56:54 »

@EVOVII,
Hej och Välkommen till forumet!
Jag flyttar tråden till rätt del enligt önskemål.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
EVOVII
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #4 skrivet: 2017-04-29, 19:53:40 »

När jag funderade på Beverly 350 för några år sedan var de nya markant billigare i t ex Tyskland. De kanske har lägre begagnatpriser?

Peter Björkdahl

De är en hel del billigare i Tyskland nu med, nya 2016 finns från €5250 och lite äldre begagnade från drygt €3000. Trist att det är så långt till Tyskland bara, även om det antagligen blir lite billigare totalt så känns det lite tveksamt om det är värt det. Billigaste vore antagligen att flyga RyanAir ner och sen köra hem den i så fall, men frågan är hur kul det är med 100-150 mil motorväg?  Roll Eyes

Var och provkörde en begagnad 2012 X-MAX 250 idag och den var väl trevlig i sig men när jag ändå byter så vill jag nog ha lite mer knuff i motorn än så. Den kändes lite robustare än min Sportcity och lite mer effekt är det nog men den väger nog en del mer upplevdes det som, så det var ingen större skillnad i acceleration och ca 10-20km/h högre toppfart.

Frågade säljaren om X-MAX 400 och han sa att den är bra mycket tyngre men går ändå en del bättre, men sedan sa han att motorn i den inte är jättekul, en gammal konstruktion (vilket även 250cc är) som vibrerar en del och är rätt rå i gången. Han hade större förhoppningar på nya 300cc som tydligen ersätter både 250 och 400 nu. Den ska tydligen ha en helt nyutvecklad motor.

Annars är det väl Beverly 350 eller SH300 som gäller om man vill ha nått med lite mer mos utan att gå upp i riktig maxi-scooter-klass på 500-600cc eller mer, kanske borde testa en SH300 helt enkelt Smiley

För att komma tillbaka till min ursprungliga fråga så påstods det på handlaren att alla X-MAX 250 har oljesil och inget riktigt filter. Kanske inte är nått problem men jag blir lite skeptisk. Nu blir det sannolikt ingen sådan ändå så då är det ett ickeproblem Cheesy

Nån som vet hur det är med oljefilter på SH300? Wink
Loggat

/Thomas
EVOVII
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #5 skrivet: 2017-04-29, 19:54:32 »

@EVOVII,
Hej och Välkommen till forumet!
Jag flyttar tråden till rätt del.

-Tomas

Tack och tack Smiley

/Thomas
Loggat

/Thomas
mixen

Antal inlägg: 1171

Kör: t-max 530
Kör2: honda sh300
Hemort: dalarna

« Svara #6 skrivet: 2017-04-29, 21:31:00 »

@EVOVII.....
hej o välkommen till forumet.......
ang. oljefiltret på sh300 så har jag inte bytt nått själv.....(än) Smiley
lämnade på service för nån vecka sedan o då nämde verkstaden att oljan men inte filtret skulle bytas....enl. honda!!
nu bytte dom både filter o olja på min uppmaning...(men det verkade som dom bytte allt på rutin ändå).....
så filter finns på hondan ......jag gillar denna maskin mer o mer  pga den är lätt o smidig o går bra ute på långkörningar.....
den tycks klara allt.......men provkör allt du kan komma över......alla har ju inte samma smak Cheesy
mixen
Loggat

man får inget gratis allt kostar på ena eller andra sättet .........
EVOVII
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #7 skrivet: 2017-04-30, 00:25:32 »

@EVOVII.....
hej o välkommen till forumet.......
ang. oljefiltret på sh300 så har jag inte bytt nått själv.....(än) Smiley
lämnade på service för nån vecka sedan o då nämde verkstaden att oljan men inte filtret skulle bytas....enl. honda!!
nu bytte dom både filter o olja på min uppmaning...(men det verkade som dom bytte allt på rutin ändå).....
så filter finns på hondan ......jag gillar denna maskin mer o mer  pga den är lätt o smidig o går bra ute på långkörningar.....
den tycks klara allt.......men provkör allt du kan komma över......alla har ju inte samma smak Cheesy
mixen

Tackar Smiley

SH'n har ett riktigt filter vad det verkar, hoppas kunna provköra en nästa vecka så får vi se hur den känns.
Loggat

/Thomas
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.137 sekunder med 21 databasfrågor.