Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?
2018-04-20, 16:45:49
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter:   Scooterträff 1-3 juni (fre-sön) på Kinnekulle camping Hällekis? (läs de sista posterna i tråden för aktuell status)  icon_sunny >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1810.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Övrigt
| |-+  Snackoteket
| | |-+  Skotrar i MC-pressen
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Skotrar i MC-pressen  (läst 458 gånger)
Bruce
Gäst
« skrivet: 2017-01-10, 18:26:14 »

Hej!

Är jag den ende som tycker att skotrar behandlas ganska styvmoderligt i MC-pressen? I årskatalogen hamnar skotrar intill mopeder, oftast med betydligt mindre utrymme för presentation än de för konventionella motorcyklar. Provkörningar/tester förekommer mer undantagsvis - knappast regelbundet.

Jag kan förstå att motorjournalisterna inte riktigt lyckas mobilisera något superintresse för marknadens alla modeller med motorer på 125 cc och därunder. Ofta är tekniken under skalet otroligt lika mellan olika fabrikat och modeller. Ibland är konstruktionen förmodligen till och med identisk, då tillverkad på licens från någon japansk jätte. Det som skiljer kan ibland vara karosser och fabrikatnamn. Då är det inte så lätt att skriva de korta texterna till alla presentationsrutorna i årskatalogen, det fattar jag. Det hade jag knappast själv gått i land med heller.

Men från 250 cc och uppåt börjar modeller och fabrikat att skilja sig mer åt. Från 500 cc och uppåt talar vi om individuella modeller i allra högsta grad. Hondas crossover-modeller, BMW:s modeller - än så länge ? - med Kymcoteknik under skalet. Kymcos, Yamahas och Suzukis större modeller. Andra fabrikat är på väg i den övre änden av skalan också, bara inte alltid i Sverige. Och i toppen av listan Piaggio-gruppens 850-kubikare.

Kanske består problemet i att antalet fabrikat och modeller på den konventionella sidan är betydligt större än på skotersidan? Eller att större skotermodeller kostar mer än motsvarande konventionella motorcyklar? Hur som helst tycker jag att man ibland till och med anar ett ointresse, eller till och med förakt, från motorjournalistens sida när det gäller skotrar.

Själv är jag tillbaka bland skotrar efter en sejour med konventionella motorcyklar. Trevliga saker de också, bara det att jag personligen gillar skotrar bättre. Självklart skall var och en välja den eller de motorcykeltyper hen tycker bäst om, därom är vi fullständig eniga. Själv uppskattar jag litet av det sydeuropeiska. Medelhavsområdets mat, dryck, musik och andra kulturuttryck går inte av för hackor, om du frågar mig. Och miljoner asiater kan väl inte ha fel när de tar sig fram i rusningstrafiken på överlastade skotrar med små motorer? Hade varit kul med litet större entusiasm för fordonstypen hos motorjournalisterna.

Bruce
Loggat
mixen
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 1171

Kör: t-max 530
Kör2: honda sh300
Hemort: dalarna

« Svara #1 skrivet: 2017-01-11, 00:26:14 »

den känslan är du inte ensam om Cheesy
jag har skojat o sagt att alla mc förare i sverige skulle tvingas köra t-max i tre månader Cool
sedan för att se hur många kommer att byta tillbaka till sin gamla maskin efteråt headbang
skämt åsido.....scootrarna ÄR för dyra om man ser till storleken på dom.....130 lakan för nya hondan
är ett skräckexempel i det fallet.....t-max....bmw....burgman ...även nya kymcon är för dyra egentligen.......
man får väldigt fina vanliga cyklar för dom pengarna.......så försäljningen blir låg bara av den anledningen..... angry1
för inte tala om rädslan inför andra att bli stämplad som omanlig om man åker scooter här i landet Cheesy Cheesy Cheesy
i hemlighet är det en o annan som funderar på en scooter men inte törs pga ovanstående anledningar.....
man hör sådant till o från..... Smiley
mvh mixen
Loggat

man får inget gratis allt kostar på ena eller andra sättet .........
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3328

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2017-01-11, 20:20:22 »

@Bruce,
Kan väl tyvärr bara hålla med, och mixen och du själv Bruce fick väl med många/de flesta av de viktigaste orsakerna som jag också ser det.

Men ändå så har jag känslan av att det ändå "luckrats upp" under åren, och är inte alls lika "betongsåsikts" längre, och jag tror att det kommer att bli än bättre med tiden.
Och en bidragande orsak till den "åsikts uppluckringen" kan väl vara att det numera finns "hybrider" på det "heliga" både när det gäller utseende och maskinellt som automat samt att en del modeller av scootar har krupit upp i storlek.

---

Något jag skrev i en tråd här för några år sedan som berör ämnet något,
Själv har jag den mest för rekreation, för att jag gillar konceptet som så och det passar mig fint i min ålder/skick då man uppskattar komforten som konstruktionen i sig ger.

I alla tider har det funnits "grupperingar" för en det ena en det andra. "Rätt" telefon, "rätt" skidkläder, "rätt" bil, "rätt" trädgård, "rätt" märke eller vad det än nu må vara.
Det är lite som att säga att klassiskmusik är det ända som ger just mig tillfredsställelse och så borde det vara för alla andra, ingen njutning finns att få i pop eller opera lite trångsynt helt enkelt.
Jag tror att det kanske lite är behovet att känna att man lagt sina surt förvärvade pengar och dyrbara tid på just det som är absolut bäst och tyvärr tar detta sig rätt fåniga uttryck emellanåt.

I ditt exempel ovan från tidningen så kanske det hade varit mer korrekt att skriva "att för just mig så osv.", kanske var det lite rädsla att det skulle tas på fel sätt som man kände att man behövde distansera sig ifrån testobjekten, samma sak går att se i SMC's tidning trots ett stort antal medlemmar på scooter ser du väldigt sällan något om dom.

Men även inom skaran som håller på gillar eller bara av ren praktikalia har en eller flera scooter's så finns de som gillar "blårök" och de som inte gillar "kina" och de som gillar japan osv. det är bara hur en del fungerar och i alla tider har "grupptillhörighet" varit lika med trygghet, fotbollslag, parti, religion, pryl eller något annat.

Det fina är att vad som är "rätt" och trevligt för just mig/dig och sätter det där leendet på läpparna är inte samma sak som för nästa person.

Så kort sagt i detta ämne så är jag personligen "tok för" människor med ett öppet icke fördummande sinnelag, för jag kommer aldrig att umgås med "Nisses iphone" eller "Tures HD", utan det är med Nisse och Ture som jag umgås med.

Dvs. jag hälsar på allt när det råkar passa och väljer någon att dissa mig för vad man åker på eller kläder eller något av någon annan anledning så är det deras förlust och som säger så mycket mer om den personen än om mig som jag ser det.

Jag är verkligen väldigt glad över de som finns här på forumet för väldigt många är verkligen öppna vidsynta och riktigt trevliga medmänniskor.

Från inledningsposten i det här forumet, som tangerar lite i ämnet.
Citat
Välkommen till Scooter Forum!

Min tanke med detta är att likasinnade ska kunna utbyta erfarenheter och information oavsett vad man åker på i Scooter väg.

Alla som har ett intresse för Scooter i alla dess skepnader har samma status, dvs Scooter intresserad och eventuellt Scooter förare.

Jag gör detta som ett hobby projekt då jag själv saknat ett mer generellt ställe för att utbyta Scooter information.

Så jag hoppas att ni som (i bästa fall  Wink) kommer att tillbringa lite tid här inte skapar admin arbete genom att följa sunt förnuft i vad som gäller umgänge, dvs här ”dissas” ingen för vad du åker på eller av andra skäl.

Hoppas ni får en trevlig stund här på Scooter Forum.

-Tomas

Jag får väl lägga till en rad där också fast det är väl redan väl känt att om man har konverterat till annat så är det inget hinder för att umgås här.

-Tomas

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.135 sekunder med 21 databasfrågor.