Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?
2018-04-22, 14:20:08
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Trimvariator mp3
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: Trimvariator mp3  (läst 2435 gånger)
Syden
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 5


« skrivet: 2016-12-28, 15:50:44 »

Hej. Får man både snabbare ax och lägre varvtal med en trimvariator? Eller är det så att snabbare ax är lika med högre varv?
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1198

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #1 skrivet: 2016-12-29, 09:52:23 »

Snabbare ax = högre varv och lägre toppfart.

CVT-lådan funkar ungefär som kraftöverföringen på en mountainbike, vill du använda de låga växlarna för att kunna accelerera snabbt (t.ex. genom att använda endast största drevet fram) så får du "betala" med att trampa mycket intensivare samt med en lägre maximal hastighet.
Loggat



Motorburen Ungdom
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 327

Kör: MP3 500 sport -15
Hemort: Linköping/Östergötland


Ha det gött


« Svara #2 skrivet: 2016-12-29, 15:55:05 »

 Cheesy

Jag är väl inte den bästa som man ska efterfråga i detta ämne, så utan vetskap så går jag på Yoss riktlinje, men det jag vet av egen erfarenhet är att varför ska man mixa och trickza med trimmvikter m.m och annat på en mp3:a.

Räcker inte 40 kusar på en mp3: 500....Huh?

För mig som ändå kör med passagerare större delen av året, så räcker det mer än väl och är man ändå inte nöjd med det resultatet så kanske det är dags att tänka över sitt behov och kanske ta ett A - kort..

- Rogga  
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
Syden
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 5


« Svara #3 skrivet: 2016-12-29, 20:59:55 »

Tack för förklaringen. Bättre ax= högre varv och lägre hastighet.
Loggat
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 327

Kör: MP3 500 sport -15
Hemort: Linköping/Östergötland


Ha det gött


« Svara #4 skrivet: 2016-12-29, 21:07:11 »

  till forumet

- Rogga 
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1198

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #5 skrivet: 2016-12-30, 11:23:02 »

För mig räcker det också med 40-nånting hästar, så jag valde att inte göra några ändringar av motorn och kraftöverföringen. Den dagen jag saknar kraft kommer jag börja leta efter en annan maskin. Men jag förstår även att det finns folk som vill och kan göra förbättringar på befintligt ekipage - bara att planera, mecka och testa kan vara halva nöjet med hojägandet...
Loggat



Motorburen Ungdom
Håkan
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 21

Kör: Honda SH300 -12
Hemort: Stockholm

« Svara #6 skrivet: 2017-01-02, 02:38:19 »

Högre varvtal och lägre topphastighet är sant om man bara byter till lättare vikter utan annan åtgärd. Du frågade ju dock om trimvariator och då är det inte riktigt samma sak. En bra trimvariator har större yta/radie, dvs drivremmen har större arbetsyta och kan verka över ett större område och ger dig på så sätt "fler växlar" att tillgå = bättre acceleration. Den utökade radien gör dessutom att du kan få HÖGRE topphastighet under förutsättning att du inte har för lätta vikter. Dock om du verkligen vill ha markant bättre acceleration så måste du ha lättare vikter i, och det betyder givetvis högre varvtal vid varje given hastighet. Men du behöver ju inte överdriva, och bara några gram kan göra stor skillnad utan att behöva ge hysteriskt högt varv. Dessutom har de flesta scootrar överdrivet tunga vikter i original för att fr allt vara så bränslesnåla som möjligt, med en ganska trist motorkaraktär som följd.

Jag har själv en Polini-variator med något lättare vikter än original och scootern har har blivit betydligt roligare, rappare och mer "på tårna" med denna setup. Något högre varv, ja, men inte så att det stör, man får prova sig fram lite med vikterna för att hitta det optimala för en själv, dvs vilken varvnivå man tycker är ok..
Loggat
Syden
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 5


« Svara #7 skrivet: 2017-01-02, 22:31:35 »

Klockren förklaring. Tack så mycket. Så en trimvariator med samma vikter ger typ "fler växlar" men ändrar inte varvtal vid tex 90 km/h
Loggat
Håkan
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 21

Kör: Honda SH300 -12
Hemort: Stockholm

« Svara #8 skrivet: 2017-01-03, 00:58:32 »

Ja ungefär...Iom den större radien på trimvariatorn får du lite annan utväxling, men vi kanske inte ska krångla till det för mycket. Om vi tar min som exempel så har jag 19g i original, Polini-variatorn levererades med 13g, vilket jag dock tyckte blev lite väl högvarvigt, så jag har nu bytt så att jag har 15,4g vilket känns helt ok. Byter du till trimvariator tycker jag det är lite bortkastat att inte också byta till lättare vikter, du kommer inte att känna SÅ stor skillnad om du inte gör det, och något eller några gram kommer inte att höja varvnivån så att du stör dig på det, det blir bara lite roligare att köra..
Loggat
Leffe
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 2
Antal inlägg: 11

Kör: MP3 500 LT Sport

« Svara #9 skrivet: 2017-01-04, 14:47:02 »

Tänkte slå till, tacksam för råd och synpunkter

MALOSSI MAXI
http://www.malossistore.eu/en/variator-multivar-2000-5114260-P
Och,
25x17 & 15.Gr
http://www.malossistore.eu/en/8-htroll-25x17-gr-15-6613554_B0-P
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1198

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #10 skrivet: 2017-01-05, 13:43:16 »

Hej Håkan, tack för att du förklarade så bra! Jag missade att skriva om vikter i mitt inlägg, trots att jag läst om det tidigare bland annat här på forumet.

Jag har noterat att gänget på Modern Vespa-forumet som trimmat mycket med MP3:orna har lovordat mest kombinationen av "fuzzy washer" (bricka vid variatorn) + Dr Pulley + 17g vikter (sliders) för 500cc maskinen, kan vara intressant att läsa de trådarna om man vill trimma.
Loggat



Motorburen Ungdom
Leffe
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 2
Antal inlägg: 11

Kör: MP3 500 LT Sport

« Svara #11 skrivet: 2017-01-05, 16:01:08 »

Jag läste det också, men var köper man det? Hittar ingen "butik"
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1198

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #12 skrivet: 2017-01-05, 17:27:24 »

En av medlemmarna på MV-forumet (Maksor från Holland) har verkstad och webbshop, har läst att flera har beställt från honom. Här kommer LÄNK till hans webbsida. Annars lär det finnas på ebay om inget annat, känner dock inte till någon återförsäljare i Sverige...
Loggat



Motorburen Ungdom
Leffe
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 2
Antal inlägg: 11

Kör: MP3 500 LT Sport

« Svara #13 skrivet: 2017-01-06, 15:24:38 »

Tack för hjälpen  thumbsup beställer två uppsättningar 17 & 18 Gr. Samt 0,5 & 1,0 mm.
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1198

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #14 skrivet: 2017-01-06, 20:08:01 »

 

Återkoppla gärna med hur det känns när allting är på plats och du hunnit testa lite!
Loggat



Motorburen Ungdom
Sidor: [1] 2 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.112 sekunder med 21 databasfrågor.