Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-21, 21:43:37
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Meka/Tillbehör/Extrautrustning
| | |-+  Effektmätning på bakhjul eller på motor
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Effektmätning på bakhjul eller på motor  (läst 8463 gånger)
Cowboy
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 8

Kör: Skall köpa scooter våren 2017
Kör2: MC Honda CM 125 T 1982
Kör3: Moped Cresent Kromstockholmare 1972
Kör4: Volvo V70 2013
Hemort: Uddevalla

« skrivet: 2016-11-13, 21:29:14 »

Hej alla, har två frågor.
1. Undrar om motoreffekten som anges i scooterspecifikationer är uppmätt på scooterns bakhjul (i bromsbänk) eller är det vad motorn presterar (utan variator)?
2. Ungefär hur mycket effekt stjäl variatorn, 1 hk ?
Loggat
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 274

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo

« Svara #1 skrivet: 2016-11-14, 17:04:42 »

Hej alla, har två frågor.
1. Undrar om motoreffekten som anges i scooterspecifikationer är uppmätt på scooterns bakhjul (i bromsbänk) eller är det vad motorn presterar (utan variator)?
2. Ungefär hur mycket effekt stjäl variatorn, 1 hk ?

Hej,

Effekten brukar väl mätas på vevaxeln? Hur stor effektförlusten sedan blir till bakhjulet varierar nog en del. Jag har aldrig låtit bänka en skoter men väl en massa vanliga hojar. Som exempel ska min Honda Hornet 900 lämna 109 Hk enl spec. Bänkad lämnade den 99 Hk på bakhjulet, alltså i runda slängar 10% mindre än spec, Sedan, med andra pipor och power commander, steg förstås effekten igen till 110 Hk. Men det är ju en annan femma.

Sannolikt är effektförlusten ännu större för skotrar. Ett envist rykte sa exempelvis att min gamla Honda SH300i som uppgavs lämna drygt 27 Hk i själva verket gav endast 22 hästar på bakhjulet. I så fall långt mer än 10 %. Men det är inget jag faktiskt vet…  Ännu mindre hur mycket effekt som smyger ut genom skoterns transmission…

Loggat
Cowboy
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #2 skrivet: 2016-11-14, 18:48:36 »

Stort tack Semester Stallone!
Det var som jag befarade dvs. att mätningen sker på vevaxeln. Anledningen till min fråga är att om jag köper en 125 cc scooter med ca 8 hk på vevaxeln och sedan "stor" förlust på variatorn så blir jag kanske missnöjd och vill byta till scooter med mera effekt.
Hade en Vespa Super Sport 180 cc i slutet på 60-talet (kedja o handväxlad) den fungerade perfekt (bortsett från 10 tumshjulen på gropiga grusvägar). Min lilla Honda MC på 125 cc är också OK effektmässigt men 5 fotväxlar är inte kul i stadskörning. Efter att ha läst din kommentar om effektförluster så får det nog bli en Kymco Like 200i på 163 cc eller Kymco Agility City på 150 cc (förgasarmotor).  Smiley

Loggat
Semester Stallone

Antal inlägg: 274

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo

« Svara #3 skrivet: 2016-11-14, 19:50:17 »

Stort tack Semester Stallone!
Det var som jag befarade dvs. att mätningen sker på vevaxeln. Anledningen till min fråga är att om jag köper en 125 cc scooter med ca 8 hk på vevaxeln och sedan "stor" förlust på variatorn så blir jag kanske missnöjd och vill byta till scooter med mera effekt.
Hade en Vespa Super Sport 180 cc i slutet på 60-talet (kedja o handväxlad) den fungerade perfekt (bortsett från 10 tumshjulen på gropiga grusvägar). Min lilla Honda MC på 125 cc är också OK effektmässigt men 5 fotväxlar är inte kul i stadskörning. Efter att ha läst din kommentar om effektförluster så får det nog bli en Kymco Like 200i på 163 cc eller Kymco Agility City på 150 cc (förgasarmotor).  Smiley

Hej, igen!

Fast effekt är inte allt. Långt viktigare tycker jag är att skotern är precis sådär supersmidig, följsam, rapp och kul där det är trångt och trixigt att annars ta sig fram.

Själv menar jag nog annars att klassen kring 300 cc ger överlägset mest valuta i skotervärlden. I allt, faktiskt. Oftast fortfarande små och relativt lätta men med rejäl skjuts i motorn. Faktiskt så pass att man med 25-30 skoterhästar – om man så önskar – kan köra åttor runt mångdubbelt starkare traditionella hojar (åtminstone innan de fattar vad som hänt och fått upp farten). Rimliga serviceintervaller, med. Klarar oftast även touring, långfärder och de mest trista motorvägspassagerna galant…

Loggat
Cowboy
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #4 skrivet: 2016-11-14, 20:19:52 »

Tacksam för alla råd S. Stallone men kanske skall nämna att jag är gammal gubbe på 66 bast som har passerat bäste före datum. Har även haft lite tyngre MC tidigare men nu vill jag bara ha en liten lätt scooter att främst åka i staden med, handla mat, åka till båten etc. Dock blir det säker lite nöjeskörning på landet/landsväg och då blir det lätt tråkigt om man vrider på gasen och ingenting händer. Men hyggligt ax och toppfart på 100 km/tim är tillräckligt för mig. Har även kollat på scootrar med 250 och 300 cc som du föreslår men då blir det vattenkylning med pump, slangar, ökad vikt etc. och mer saker som kan krångla,  "keep it simple" är min filosofi.   scooter
Loggat
Rogga

Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland

Ha det gött

« Svara #5 skrivet: 2016-11-14, 21:14:06 »

Mest valuta, vet jag inte om jag håller med Stallone om. Allting är relativt, vad man värdesätter och inte.
Värdesätter man bara stadskörning så kan jag nog hålla med Stallone, då fungerar nog en 300 bäst.

Men åker jag motorväg eller motortrafikled och behöver göra en omkörning. Då föredrar jag nog mina 42 hk.

Och ska jag packa cykeln för en semestertur eller åker med frugan därbak t.ex så håller jag inte med dig.

Förstår inte vem eller vad som ska avgöra vad som är bäst. Är det inte lite upp till var och en och efter behov.

- Rogga  
« Senast ändrad: 2016-11-14, 21:31:42 av Rogga » Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.068 sekunder med 18 databasfrågor.