Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-17, 07:46:59
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Övrigt
| |-+  Snackoteket
| | |-+  Fiffig? FM sändare för äldre bilstereo,
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Fiffig? FM sändare för äldre bilstereo,  (läst 7015 gånger)
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« skrivet: 2016-10-15, 17:48:31 »

Shoppade en äldre? bil häromdagen, till slut dags för grabben att övningsköra m.m.

Inte lätt och hyfsat "ångestfyllt göra".
Kikade både på firma och privat, först rätt inne på någon i treenigheten av 107, Aygo och C1. (samma bil)
Lagt handpenning på en 107 då jag upptäckte två mindre friska bultar av de fyra på en sida fram och efter kollat kostnader så blev det inte den.

Sicke fall så "behövdes" nu navigator hållare och något för att få över ljudet från mobilen till bilstereon då den saknade aux.
Kom ihåg FM sändare som fanns/finns sedan tidigare och har någon liggande någonstans.

Men kikade lite hur det ser ut nu och hittade för inte många kronor en med A2DP bluetooth (v3) strömning, mp3 läsning, aux och handsfree funktion för 150:- hem till dörren, och för 35 och 40 kronor till en utmärkt hållare lösning (andra ställen).

Letade faktiskt efter att någon skulle tagit upp en sådan pass briljant uppgradering till de gamla FM sändarna här i Sverige, men hittade knappt något och i varje fall inte en lika fiffig.

Men som alltid har man ingen som helst aning om hur bra/dåligt det fungerar förrän man får den och väl provar, kan tänka mig att mic fungerar tveksamt i alla fall.

Finns zillioner på ebay med fraktfritt (ca +30 dagar) så bluetooth v3 och A2DP är vad man siktar på.

google sökning till en av många olika modeller,
(klipp klistra)

fm transmitter a2dp bluetooth t10

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Yoss

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #1 skrivet: 2016-11-09, 12:40:31 »

Hallå Tomas,

Har du hunnit få hem och testa FM-sändaren? Skriv gärna hur den känns och om det funkar bra.
Min erfarenhet av FM-sändare i bilen är blandad. Eftersom jag inte har stereo med 3.5mm AUX ingång så investerade jag för ca 10 år sedan i en original FM-sändare från SonyEricsson och använde den under ett par års tid:

Mobilerna hade äntligen blivit riktigt bra mediaspelare och jag gillade enkelheten av SE-lösningen (riktigt plug & play) men trots att jag hade varianten för utländska marknader (som hade starkare FM-signal än de som såldes på svenska marknaden) så upplevde jag en del problem med räckvidden och störningarna. Till exempel vid tät trafik så stördes musikuppspelningen av att någon i bilen intill använde mobiltelefonen...

Så till slut så bytte jag till en multimediadosa (Yatour DMC) som kopplats till bilstereons CD-växlarport. Jag monterade dosan så att den sitter bakom stereon (syns inte inne i kupén) och så att en kabel med 3.5mm jack är diskret dragen till bilens askkopp (antingen pluggar jag in mobilen direkt eller kör via en enkel liten bluetoothspelare). Nu slipper jag störningarna och upplever bättre ljudkvalitet än med FM-sändaren:

Men jag kan tänka mig att FM-sändarna är blivit bättre på de här tio åren och dessutom är de billigare så skriv gärna om dina erfarenheter!
Loggat

Motorburen Ungdom
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2016-11-10, 14:46:46 »

Jag fick den ena för ett tag sedan och har hunnit prova den en hel del.
Tyckte det kändes lite brusigt men det visade sig att man måste maxa ljudet på telefonen och BT sändaren för att få rätt ljudnivå och bästa signal brus förhållande och endast använda stereons volymkontroll.

Fungerar som aviserat och mic'en är lite svag men ljudet som går ut i högtalarna då någon ringer är väldigt bra, så kortare samtal fungerar fint.

När det gäller strömning av musik (telefon/bt till BT mottagaren via FM till stereon) så är det enligt mig förbluffande bra kvalitet och ingenting som de tidigare sändarna som jag provade för många år sedan.

Nu är det inte världens bästa stereo i bilen, men ändock 8 högtalare med separata "tweeter's" (dessa inkluderat i 8 Smiley) och visste man inte bättre skulle jag säga att man tror att BT strömmingen är som om det vore original och inte gick via FM, mycket imponerande och lite förvånande.

Ska bli intressant och se hur den andra 150:- kronors håller upp eller om det är samma grejer under skalet.

-Tomas
Loggat

Groucho Marx.
Yoss

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #3 skrivet: 2016-11-13, 09:00:27 »

Vad bra, då har det hänt en del utveckling på FM-sändarfronten.  Glömde skriva att jag testade en billigare sändare innan jag köpte den från Sony Ericsson som var helt värdelös... Men nu verkar det finnas bra såna. Kul när prylar bara funkar!
Loggat

Motorburen Ungdom
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2016-12-03, 18:21:57 »

Den andra kom för ett tag sedan, har en kortare arm vilket var bra men håller inte positionen fysiskt lika bra.

Bättre placerad USB port nere i basen.
Manlig röst istället för kvinnlig.
Ingen fjärrkontroll som med den med längre arm, men har ingen praktisk betydelse alls.
Signal brus och volym förhållande som det borde vara, dvs man behöver inte maxa volymen för att få ett bra signal/brus förhållande.
Häpnadsväckande bra kvalitet på BT strömmandet, men ungefär lika medioker/dålig mic funktion.

Blir den senare som kommer att användas pga. ergonomin och bättre SNR möjligheter.

-Tomas
Loggat

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.045 sekunder med 21 databasfrågor.