Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-21, 23:09:14
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Meka/Tillbehör/Extrautrustning
| | |-+  Motorn går varm och rasslande/malande ljud
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Motorn går varm och rasslande/malande ljud  (läst 6405 gånger)
svebbe
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 4

« skrivet: 2016-06-07, 21:46:56 »

Hej,

Jag har ett problem med min Honda SH300 2007. Den första frågan rör att motorn går varm. Mätaren för värme går upp till hälften och fläkten startar. Mätaren går upp till hälften för att stanna där, och fläkten fortsätter att gå utan att stänga av. Har haft scootern på verkstad flera gånger och de bytte termostaten och rengjorde kylaren. Kylaren var mycket smutsig sedan förra ägaren använt den. Första gången jag körde hem från återförsäljaren så var expansionskärlet helt snustorr, och jag menar verkligen torr. Men det verkar bra nu, men ändå har jag det här problemet med värmen / fläkten. Några förslag? Vattenpumpen? Återförsäljaren är bra och tar inget för åtgärdandet, men jag behöver min scooter och vill inte att den står still på verkstaden hela tiden.

Det andra problemet kom för ett tag sedan. När jag accelererar jag kan höra ett rasslande / malande ljud bakifrån. Min första tanke var att det skulle vara hjullagret eller vikterna i kopplingen som behöver bytas. När jag slår av på gasen upphör ljudet. Några idéer här?
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2016-06-08, 13:51:29 »

Hej svebbe och Välkommen till Forumet! 

Inga direkt förslag när det gäller dina problem, men många med SH300 här så det kommer nog.
Kanske något om hur deras kylarfläkt beter sig när det gäller från/tillslag?

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
svebbe
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #2 skrivet: 2016-06-08, 22:12:47 »

Ja, hoppas det. Den ska in till verkstaden nu igen i juli. De har testat ny termostat och rengöring av kylare. Nu blir det väl kanske vattenpump, och om inte det hjälper kanske ett nytt kylarpaket. Vi får se...trist att behöva vara utan den så länge bara.
Loggat
svebbe
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #3 skrivet: 2016-08-06, 18:54:00 »

Efter ett antal turer in och ut från verkstad är problemet äntligen löst! Det visade sig att hela kylaren var igensatt av småsten och annat som inte skulle vara där, vilket ledde till att kylningen inte blev som den skulle. Och motorn gick varm. Antagligen har förra ägaren bott vid någon grusväg eller så. Lite trist att kylarpaketet sitter så utsatt. Framskärmen är ju väldigt kort också. Tror inte heller det går att sätta på någon framskärmskydd pga att det är så pass tajt där. Honda MC Center i Göteborg både hämtade och lämnade tillbaka hondan hemma hos mig. 60 mil tur och retur. Stor eloge till dem för bra kundhantering!  hello2
Loggat
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland

Ha det gött

« Svara #4 skrivet: 2016-08-08, 13:54:45 »

Hej Svebbe och   till forumet.

Om man bor på en grusväg eller inte spelar ju ingen roll eftersom kylsystemet är hermetiskt slutet. Skräp och skrot som ligger i kylaren kommer från fabrik. Och gällande sten grus och damm på utsidan av kylaren, låter märkligt i mina öron, men visst....Kanske i så fall hjälpt med en vattenslang. (En vanlig tvätt alltså.)

Hade liknade problem på -80 talet med en Mustang Mamba, där bensintanken hade en hel del glasblästersand som i sin tur satte igen bensinfiltret, men som efter några tömningar löste sig.

Hur som helst så hoppas jag att din SH300 går bra idag.

- Rogga  
« Senast ändrad: 2016-08-08, 14:00:13 av Rogga » Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.064 sekunder med 22 databasfrågor.