Kände bara att jag ville skriva lite om mina funderingar, tankar och ”lätt babbel” som hänger ihop med min föregående post i den här tråden.
För mig så började det här med föreningar innan jag ens hade ett körkort med Motormännens Riksförbund och min Pappa som var trogen/religiös medlem.
Självklart var det och det satt i min ryggmärg så självklart blev jag medlem när jag tog mitt körkort något som jag sedan fortsatt vara tills någonstans 2011-2012.
Några (alla?) kommer kanske ihåg Röda Korset och Bengt Westerbergs miljon dränage från verksamheten, och det var där det började för mig då jag bytte till Läkare utan gränser när jag ger och Motormännen strök också med i den vevan.
http://www.expressen.se/ekonomi/bengt-westerberg-extraknacker-for-en-miljon/Föreningsmänniskor (inte alla), byråkrater och politiker (väldigt många) har en förmåga att göra sig ”nyttiga” och skimma av tillgängliga resurser som löner, förmåner och därigenom vara orsaka att de resurser som finns till hands inte används för vilket ändamål det nu må vara på ett effektivt sätt. Skandaler och upprepningar av detta finansierat av mångas vilja att göra gott eller för att hjälpa fram en hjärtefråga utnyttjas.
Ex sökning,https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=skandal+med+hjäpverksamhetSå tillbaka till Motormännen, med de medel de får av sina medlemmar +100.000 används de på ett effektivt sätt för att föra bilisternas frågor framåt?
Visst förekommer de i vissa sammanhang men som trogen läsare av ”medlemsorganet” som tills den tidpunkten jag gav upp mitt medlemskap var det mycket en försäljningsbroschyr för olika artiklar, dåliga lån i olika former och resebyrå verksamhet och vill jag nu alls läsa biltester så tycker jag nog att jag hellre lägger pengarna på en reguljär bildtidning än använda medlemsmedel som kunde använts till advokater och lobbyister för att föra hjärtefrågor framåt.
Och vad jag kommer ihåg så undrade jag ibland vems agenda som de företrädde överhuvudtaget.
Så vad tycker jag medlemsavgifter ska användas till?
Kanske inte till så mycket byråkrater/byråkrati, reportage/resor utan kanske till en heltidsanställd advokat, lobbyister som professionellt kan driva hjärtefrågor.
----
Svammel, och pladder

När är/blir man en motorcyklist?
Räknas man som det om man fick A kort innan 1/1 76 i ”flingpaketet” och först nu går ut och köper en 250 eller måste det vara +1000?
Om man tog det strax efter/något år efter 1/1 76 (som jag) då det var riktigt enkelt räknas det eller är det endast på senare år med mer avancerad utbildning?
Om man kör större än 50cc oavsett modell är man en då?
Spelar modellen överhuvudtaget roll att man är en motorcyklist, ex vis om man kör cross är man då en motorcrossförare istället?
Om man kört 1km efter man fick sitt A kort räknas man då eller är det visst antal km som gäller?
Nu med alla klasser på A kortet, är det bara vissa av de högre som gör att du räknas som/ses som motorcyklist?
Måste du äga ett fordon för att få kalla dig det?
Och till sist,
Är jag nu emot föreningar?
Nej absolut inte, jag är medlem i flera olika.
-Tomas
Edit in,
Redigerat lite.