Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2018-10-16, 08:45:51
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Meka/Tillbehör/Extrautrustning
| | |-+  Trött på det erbarmligt, usla mc-lyset?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Trött på det erbarmligt, usla mc-lyset?  (läst 4594 gånger)
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 17
Antal inlägg: 258

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« skrivet: 2015-12-21, 18:51:03 »

Snurrade häromkvällen omkring på de lika oupplysta som becksvarta vägarna nere på Södertörn. Ett jäkla tvivelaktigt äventyr när man knappt ser handen framför sig. Det är för mig en gåta att det ska vara så svårt att leverera hojar med ett ljus som är mer än bara ett positionsljus och väl mest liknar kosmetika och/eller en ren designgrej.

Påmindes då – liksom killen på länken nedan - om att tidningen Bike ju faktiskt testade lite mer hardcore-lampor (nr 2/15, månne?). Redaktör Wallners gamla Ducce Monsters H4 hade i original ett halvljus på ynka 35 meter (vilket ändå är långt mer än de flesta skotrar, inklusive min egen SH300). Med Cyklops LED (som kostar omkring 450 spänn och har ett duktigt ljusflöde om 3600 Lumen) ökade det till 67 meter. HID Xenon bättrade på det ytterligare till 79 meter. Gissar att en ny modern lamptyp nog kan vara både den bästa och billigaste förändringen man någonsin kan göra med en mc? Med den lilla haken att det inte är ”tillåtet” då såväl LEDen som Xenon har en lite för bred spridningsvinkel. Så vartannat år inför kontrollbesiktningen tvingas man alltså skifta tillbaka till den gamla erbarmliga H4an. Ja, såklart en nitisk länsman även skulle kunna påskynda den switchen…

Säger således som Gud: Varde ljus!


Och passar samtidigt på att önska alla en riktigt God Jul. Eller Gul Jod, som vi säger härhemma…

https://www.youtube.com/watch?v=rj1iP-tPQI4
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 3376

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2015-12-22, 12:05:19 »

Detsamma, God Jul!  icon_santa
Man möter nuförtiden cyklister som besitter verkligen oanade ljusresurser, du får berätta vad/om det blev för uppgradering.

Alltid varit svag för "mycket ljus" och ledtekniken har verkligen kommit riktigt långt.
Köpte för ett tag sedan en grymme lampa som såldes "busbilligt" just då (utgående första versionen av x21 med "endast" 1000lumen) med nästan löjligt bra ljus att ha i båten och på andra ställen, bara så imponerande vad som är möjligt.


-Tomas
« Senast ändrad: 2015-12-22, 12:11:18 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Stig45
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 10
Antal inlägg: 151

Kör: Yamaha Beluga -92
Kör2: Vespa Touring -60 (fn i småbitar..)
Kör3: ..och en massa annat 50-1200cc
Hemort: Småland



« Svara #2 skrivet: 2016-01-06, 15:12:02 »

Köpte förra året en Honda GL500 en sk "SilverWing" (en Goldd:o har jag redan Smiley) en -82.a..
Den var försedd med en gul strålkastarlampa, dvs knappast något ljus alls.
Kom hem  vid 2-tiden på natten efter 48 mils körning..
Sista biten hem i mörker var INTE kul..
Första jobbet väl hemma blev alltså att byta gula glödlampan (H4) mot en vit. Klart bättre ljus.
Slarvigt nog har jag ännu inte kollat matningsspänningen, saknas troligen nån dryg Volt.
Som extra framtida back-up ligger det två st, fel 4 st kinainhandlade pilotljus a 2000lm/st och väntar.
Kollade dem med ett batteri ute på gatan.. H-e vilket ljus!!!!
Hjälper tyvärr inte halvljuset.....
Vad ville jag då komma fram till, jo innan man börjar mickla med något annat, kolla spänningen fram till strålkastarlampan och avhjälp alla spänningsfall som finns, både på plus och jordsida..
Brukar vara ett stort kliv framåt
« Senast ändrad: 2016-01-07, 14:30:59 av Stig45 » Loggat
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 17
Antal inlägg: 258

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« Svara #3 skrivet: 2016-01-06, 19:27:00 »

Precis som Tomas har jag lite avundsjukt noterat att trampjonnarnas lyktor ibland liknar rena ljusbomberna. Och där finns också en del tester gjorda. Men förutom Bike-testet finns förvånansvärt lite skrivet och få tips att hämta om hur man förbättrar mc-ljuset så man famlar verkligen bokstavligen i mörkret. Hur stark lampa ska man välja, finns det plats i lamphuset, funkar reflektorn, har man ström nog, o s v? Ja, ett frågetecken kunde snabbt rätas ut: LED drar ju i runda slängar ungefär hälften av en motsvarande vanlig standardlampa så där är det bekymmersfritt.

Men, för att nu börja någonstans och testa mig fram vad som kan behövas åkte jag ändå iväg och köpte just två cykellyktor. Biltemas kombilykta, LED, 20 w och 1600 lumen för 499 pix, inkl laddningsbart batteripack och laddare. Och Sigma Lightster (finns hos Clas Ohlson) för ungefär samma pris, inkl laddare och batterier, med mer måttfulla 78 lumen och 20 LUX.

Så, lärde jag mig något? Jo, 1600 lumen är ett väldigt starkt ljus men inte värt ett vitten om ljuset inte har en koncentrerad ljuskägla. Och det har inte Biltemalyktan. Det lyser kort sagt all over the place. Att synas men inte se (lite som motsatsen till det gamla Wallenberg-mottot, alltså) känns inte riktigt vad jag önskade mig. Den betydligt ljussvagare Sigman drämde däremot iväg en fin och rätt fokuserad ljuskägla på 30 meter eller mer.

Slutsats: Dräm inte till med för stark lampa. Redan 1600 lumen är nog för mycket att sätta i en reflektor, designad för en standardlampa, gissar jag.

Testet fortsätter, dock. Så jag återkommer...

Loggat
Stig45
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 10
Antal inlägg: 151

Kör: Yamaha Beluga -92
Kör2: Vespa Touring -60 (fn i småbitar..)
Kör3: ..och en massa annat 50-1200cc
Hemort: Småland



« Svara #4 skrivet: 2016-01-07, 14:46:17 »

....
Så, lärde jag mig något? Jo, 1600 lumen är ett väldigt starkt ljus men inte värt ett vitten om ljuset inte har en koncentrerad ljuskägla. Och det har inte Biltemalyktan. Det lyser kort sagt all over the place. Att synas men inte se (lite som motsatsen till det gamla Wallenberg-mottot, alltså) känns inte riktigt vad jag önskade mig. Den betydligt ljussvagare Sigman drämde däremot iväg en fin och rätt fokuserad ljuskägla på 30 meter eller mer.

Slutsats: Dräm inte till med för stark lampa. Redan 1600 lumen är nog för mycket att sätta i en reflektor, designad för en standardlampa, gissar jag.

Testet fortsätter, dock. Så jag återkommer...
Problemt med LED är att våra reflektorer är optiskt utformade för en glödtråd, dvs en optiskt sett "liten lysande punkt".
LEDar ser ju i allmänhet inte ut på det viset..
Det är därför svårt att få standardoptiken (glas+reflektor) att lira ihop med LEDlampor.
Samma problem finns när Snabbe Viktor hemmamonterar xenonljus på sin bil med två halvljus och två hellljus. På xenon är lysande punkten för stor så det funkar sådär med det optiska..
Vilket vi andra vägfarande väl märker..Det är dessutom olagligt av denna anledning..
I mitt förra inlägg nämndes att jag köpt pilotljus, de har en tjock glaslins monterade för att åstadkomma cigarrljuskägla, dvs LED och optik matchar varandra.

Fortfarande, innan man gör något annat, kolla att det är full spänning till hel/halvljus.
Åtgärda om nödvändigt.
Edit:
Lite mätteknik.
"Spänning" på belysning skall mätas direkt på glödlampans anslutning. så när som möjligt. Det finns spänningsfall BÅDE på plus OCH minussidan!
Utgångsbudet är att man
1. Mäter direkt på batteripolerna (på polerna, inte på kabelskorna..) och noterar spänningen. (t ex 13.5V)
2. Mäter spänningen direkt på lampa fram (kanske 12.5V?)
3. Sen kan man mäta mellan plus på lampan och plus på batteriet. Skall vara 0V men är det förmodligen inte. Alla här uppmätta volt är rena förluster..Dessa kan uppträda i kablar/kabelpressningar/anslutningar/strömbrytare (ev relä) Här gäller det att kunna mäta rätt och veta vad man gör!
4. Man kan även mäta mellan minuspol på batteri och minus/jord på lampan. Skall vara 0V, allt annat är förluster.
Detta är några allmänna regler för hur man hittar spänningsfall/förluster etc, hoppas att det tillför något
..

Biltema sålde (säljer?) ju 80/100W glödlampor. hade man dåliga kablar/ansl till framlyktorna fick man SÄMRE ljus med dessa pga att "felresistansen" i kablar/omkopplare/kontaktdon sänkte spänningen.
15% underspänning = halva ljusmängden..
« Senast ändrad: 2016-01-13, 10:50:42 av Stig45 » Loggat
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 17
Antal inlägg: 258

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« Svara #5 skrivet: 2016-01-07, 18:26:32 »

Korrekt, Stig! Självklart ska man checka av ev felkällor innan man börjar mixtra med annat. I mitt fall matar dock Hondan väldigt stabila 12 volt på varenda mätpunkt. Även - lite förvånande - efter det att jag lät montera värmehandtag. Trodde nog att spänningen skulle börja dippa då, men icke. (Asch, det är ju trots allt en Honda. Inget kinesskräp) Så ”felet” är väl snarare att jag har lite högre krav än att bara synas, än att skotern egentligen har sämre belysning än någon annan likvärdig skoter. Vilket ändå inte är detsamma som att jag har fel. Nästan varenda ny mc har LED idag. Även den nya modellen av Honda SH300i har det. Vilket rimligtvis borde betyda att lyset ska dyka upp i deras reservdelskatalog så småningom. Så skiter sig, mot förmodan, allt annat kan jag alltid slå en signal till Honda och kolla. De borde om inte annat kunna ge mig en beskrivning (eller ett artikelnummer?) på LED-lampan de använder…


https://www.youtube.com/watch?v=vliHnbDAoH8

Loggat
Stig45
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 10
Antal inlägg: 151

Kör: Yamaha Beluga -92
Kör2: Vespa Touring -60 (fn i småbitar..)
Kör3: ..och en massa annat 50-1200cc
Hemort: Småland



« Svara #6 skrivet: 2016-01-09, 19:49:29 »

Har du bara 12V på mätpunkterna har mycket mer lumen att hämta!
Lamporna (glöd-) brukar vara specade vid 13.2V så du ligger på 90% av rätt spänning.. sign12
Gör mätningarna med motorn igång eller ha ett rejält bilbatteri som inte dippar så mkt parallellt med mc-batteriet.
Jämför polspänningen på batteriet med uppmätta spänningar och se hur mkt det diffar.
Överraskningar kan finnas!
Loggat
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 17
Antal inlägg: 258

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« Svara #7 skrivet: 2016-01-09, 20:51:07 »

He-he! Man ska undvika att jaga spöken där det inte finns några, Stig. Nej, jag skulle nog inte kunna pressa en ynka lumen mer ur det här originalljuset, ens om jag använde locktång. Förväxla inte mitt gnäll med att det faktiskt är något fel. Det lyser kort sagt precis som det gjorde då den sprillans ny rullade ut från affären, försåtligt vitt och bra. Men otillräckligt, i min smak.

PS  Min skoter är visserligen en 12:a, men uttagen – ny - oktober 13. Gissar att förslappningen under de här två åren är större hos husse än i lillgrappens el-system…

Loggat
Stig45
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 10
Antal inlägg: 151

Kör: Yamaha Beluga -92
Kör2: Vespa Touring -60 (fn i småbitar..)
Kör3: ..och en massa annat 50-1200cc
Hemort: Småland



« Svara #8 skrivet: 2016-01-10, 15:50:50 »

He-he! Man ska undvika att jaga spöken där det inte finns några, Stig. Nej, jag skulle nog inte kunna pressa en ynka lumen mer ur det här originalljuset, ens om jag använde locktång.
Inte riktig så jag menade.
Även "nytt" betyder inte att allt är optimerat.
Koppar kostar flis och att man använder undermåliga (för små) kabeldim är väl mera regel än undantag för att spara ett par yen/yuan?
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 3376

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2016-01-11, 21:06:43 »

Bra tråd/info, sätter den sticky när jag sitter på en annan burk  icon_thumleft


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 17
Antal inlägg: 258

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« Svara #10 skrivet: 2016-04-06, 17:32:23 »

Med ”vårvärmen” (ja, typ) återkom viljan att förbättra lyset, märkte jag. Egentligen skulle jag väl bara rakt av bytt strålkastarens gamla halogen mot en fräsch LED, men medger att det suger faktiskt kamel att köra omkring med en lampa man vet man kommer blända andra med. Så jag tittade lite i finsk-svenska Valostores (har även en vanlig gammaldags butik här i Johanneshov i Stockholm) lätt hisnande utbud. Och efter lite vrakande valde jag Lumonite Navigator 2500, en multisportluma som drämmer till med 2770 lumen, 260 meter, i turboläget. Men som tur är har fyra andra val, också: 1900, 1200, 300 och 100 lumen. Jo, den är förstås långt mer lämpad för skogen än allmän väg men jäklar vad gott det lös nere på de becksvarta småvägarna på Södertörn. Okej – 2999 pistoler är en slant för något med så begränsat användningsområde, å andra sidan såg jag att de hade en Batman-luma som skickar iväg 360 000 lumen, 8 km, för det facila priset av 74900 SEK.

Nåväl, nu ska jag bara testa den på min värsta mardrömväg nr 1, också: Saltsjöbadsleden. Lika kolsvart som trixvägarna på exempelvis Södertörn. Skillnaden är bara att det går i motorvägsfart. Och så måste jag så småningom klura ut något sätt att snabbt kunna blända av, alternativt släcka ner helt, den här lilla ljuskanonen…


« Senast ändrad: 2016-04-10, 22:24:35 av Semester Stallone » Loggat
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 17
Antal inlägg: 258

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« Svara #11 skrivet: 2016-04-24, 23:00:52 »

Sparade det bästa till sist (Nej, tyvärr inget löfte, vare sig om det sista eller bästa lyset jag kommer testa), nämligen: Olight M3XS-UT Javelot, som är... ja - typ, inget annat en vanlig handhållen stavlampa, fast av det lite mer brutala slaget. I värstingläget, 1167 lumen, drämmer den till med en räckvidd på 1 km. I det mer sansade mediumläget, 576 lumen, och några hundra meter. Det är något nästan religiöst med den här lampans ljus. Helt cirkelrunt med en starkt, fokuserad glob i mitten är det förstås så långt ifrån det godkända asymmetriska strålkastarljuset man kan komma. Men ställer man den centrerade ljusbilden lågt och kort, säg kanske en 25-30 meter framför hojen, är det i det närmaste mörkerkörningens himmelrike jag någonsin varit i på två hjul. Kombinerar man dessutom den här luman med en ljusstark cykel- eller multisportlampa, med en mer grund och kort räckvidd, blir det nästan som köra i dagsljus. Jo, man måste slå av de här lysraketerna om man får möte. Så att köra med dem tända där det är mycket trafik är synnerligen olämpligt.

Olight Javelot är en rätt rejäl pjäs. Väger en del, så man får tänka till ordentligt för att hitta något ställe att montera den rimligt säkert på, särskilt på en skoter. Käkar också en del ström så lyckan räcker i mediumläget bara omkring 1,5 t. Men oj, vad jag älskar den lär lyktan…

http://www.valostore.se/produkt/olight_m3xs/



« Senast ändrad: 2016-04-24, 23:15:37 av Semester Stallone » Loggat
III
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 5


« Svara #12 skrivet: 2018-03-16, 22:01:50 »

Hade i förra skotern så kallad premiumlampa från ge, klart bättre och vitare ljus. Satt på en Yamaha. Riktigt bra ljus. Nuvarande har original led, nmax. markant sämre ljus. Speciellt bredden. Helljuset otroligt mycket sämre men fördelen med led är behagligare färgtemperatur.
Loggat
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 17
Antal inlägg: 258

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« Svara #13 skrivet: 2018-03-17, 16:27:58 »

Nej, LED är verkligen ingen garanti för ett bra lyse. Lika lite som att mest ljus vinner. Tvärtemot vad man frestas tro är dioder som skickar iväg ett massivt antal lumen inga vinnare, ens i skogen, än mindre i trafiken. Däremot är LED en garanti för låg strömförbrukning och nästan ofattbart lång brinntid.

Blir det bara lite varmare nu på kvällar och nätter ska jag återkomma med lite lysande exempel (bilder, alltså) på vad lite extra-LED kan bidra med... Eller ev ställa till med?

Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.171 sekunder med 21 databasfrågor.