Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-07-28, 04:39:45
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooterturer
| |-+  Utflyktstips/Rutttips/Resetips/Reseskildringar
| | |-+  Blidö Julmarknad - 2015,
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Blidö Julmarknad - 2015,  (läst 7232 gånger)
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« skrivet: 2015-12-16, 13:28:44 »

@Yoss, med flera.

Ofta när det drar sig mot Jul så funderas det på att åka på/till någon julmarknad.
Vi har lyckats tämligen dåligt de sista åren men tänkte att i år provar vi på ett tips om Blidö som vi fick i höstas.

Lite spännande var det att åka iväg om det alls fanns någon marknad att åka till då det var rätt rejält blåsigt dagarna innan över större delen av södra Sverige.

Lite mulet och blåsigt till trots så åkte vi i alla fall iväg, kul med två vägfärjor som jag faktiskt aldrig tagit innan då jag endast varit i Furusund, men nu skulle det bli både Yxlan i flera hundra meter och Blidö i ett antal kilometer  Smiley

Fin skylt på Blidö, en bit innan marknaden.

Furusund, max otursträff på avgångstiden, en väntan som ändå förflöt rätt raskt, glad att man satt i bilen.

Fursund -Yxlan.

Yxlan - Blidö.

Extra tufft på smalvägen med bussmöte i tvär kurva och kloss i kloss med bilar, men det gick.
Kaotiskt mycket bilar, och trodde att man inte skulle hitta någon vettig parkering,
Men visade sig att flera av de boende i närheten upplät utrymme när man väl passerat hamnavfarten för 20:-, blev lite gräsmatta förstört i backarna för dom, skulle nog filtrerat på 4 hjuldrift på backsidan om vägen Smiley (inte min Saab Wink)

En bra och beskrivande skylt/vägnamn  Smiley

Början av området, inte så farligt med vind och regn längre så de/vi hade "Tur med vädret".

Marknaden ned mot kajen.
Blev en Roslags-Salsiccia från Sunda Måltider i form av en hamburgare! i magen också.
Grymt god, så det kommer att jagas reda på och grillas i sommar, fräscht och anorlunda i italienskt bröd med lite grönsaker och en kryddig sås.
https://sv-se.facebook.com/RoslagsSalsiccia/

Liten stuga med sång, kaffe, bullar och diverse försäljning att värma sig i.

Ångbåtstur från Stockholm om man gillar den typen av "happening", synkade med marknaden och låg ett tag för att folk skulle kunna kolla in marknaden,

Sjöräddningen var där med sin båt som man fick kika på, här ute på en sväng.

Tvungen att ta en bild på den "söta" biografen på Blidö som visade aktuell storfilm.

På väg hem med "kapen", tunnbröd mjukt/hårt, hjortronsylt, brändamandlar färskbakat vörtbröd, lussekatter och någon bok om skärgårdskrogar med recept i.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
mixen

Antal inlägg: 1394

Kör: honda sh 350 2021
Kör2: KTM690 SMC 2021
Hemort: dalarna

« Svara #1 skrivet: 2015-12-16, 21:13:48 »

roligt o se bilderna tomas........
har varit lite nyfiken på de där öarna .....
funderat på att lägga en tur ut dit nån fin sommardag........
men inte kommit till skott så att säga.......
mixen
Loggat

man får inget gratis allt kostar på ena eller andra sättet .........
Yoss

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #2 skrivet: 2015-12-17, 17:07:24 »

Härligt! Har varit till Yxlan (ön intill) midsommaraftonen 2011 eller 12. Det var ungefär samma väder som ni hade under julmarknaden...  Cheesy
Kul med den lilla biografen med storfilmen!

thumbsup
Loggat

Motorburen Ungdom
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2015-12-18, 22:24:59 »

@mixen,
Det låter som en bra plan, om det bara inte var så o-hemult länge kvar till sommaren.

.......Har varit till Yxlan (ön intill) midsommaraftonen 2011 eller 12. Det var ungefär samma väder som ni hade under julmarknaden...  Cheesy.....
Smiley
Bistert.

---

Glömde lite att summera såg jag,
Tyckte det var en trevlig och lite annorlunda upplevelse, så är man stöpt som oss så rekommenderas den klart, dock är den endast en dag som det ser ut så just den får läggas in i långtidsplaneringen Smiley
Jag kan tänka mig att det lite är samma stånd som dyker upp på många av julmarknaderna i Roslagen, så tyckte mig se att när jag kikade på någon sida så verkade dom inte "krocka" med varandra datummässigt.

Och talar man nu lite om "långtidsplanering" så kan jag rekommendera (tidigt Smiley) skördemarknaderna som är mot höstkanten med lokala bio grödor, vi "tok-äter, snudd på orgie" svenskodlad färsk majs när den är klar m.m, vi har kört hårt på den som hålls i Norrtälje flera veckoslut då det är rätt nära, men de finns förstås runt om i landet.

Andra Roslags grödor från lokala bönder hittar man under en stor del av sommaren direkt i vissa affärer eller hos bonden själv, sallad, tomat lök osv.
(alla har nog redan har koll på detta, men utifall att)

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.084 sekunder med 21 databasfrågor.