Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-05-31, 17:46:01
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  Köpa ny variator - lite frågor
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Köpa ny variator - lite frågor  (läst 4832 gånger)
sjokeckset
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 3

« skrivet: 2015-05-12, 08:41:30 »

Det är nu så att jag införskaffat ny koppling, kopplingsklocka, remm  och vikter från Dr Pulley till min Majesty 250 -98. En frid att slippa slirande koppling.

En fråga som uppstod när jag tog isär variatorn dock var; varför är den full av smörjfett OCH kan vikterna skapa egna spår i viktbanorna?

Vad gäller smörjfettet så gjordes den grundligt ren med WD40 och t-röd. Spåren som upptäcktes däremot fick mig att fundera på att även behöva införskaffa en ny variator. OM så är fallet, är det då värt att lägga på den extra summa pengar det kostar att köpa sig en Malossi Multivar 2000 inkl den fina tryckfjädern jag troligen inte kommer använda för en saftig summa av dryga 1500:-? Eller, köpa en Naraku "Racing" variator för knappa 900:- och däri sätta sina Dr Pulley vikter?

Det må vara så att jag med övriga delar i Malossi borde skaffa även variatorn i samma märke för bäst harmoni? Vad gäller eftermarknadsvariatorer i sig så verkar de alla lova bättre acceleration och högre toppfart för annars ser väl inte folk någon nytta i att köpa dem?

Vad gäller en eventuellt ny variator kontra den gamla så undrar jag lite över den mässingsfärgade plåtbit som skruvas på bak på variatorn. har skruvat isär en del skotermopeder och sett att dessa inte har men när min Majesty fick sig en genomgång så upptäckte jag denna. Antog att det var ett extra skydd och för att hålla tryckplattan på plats. Gör den här plåtbiten något annat än att skydda tryckplattan och hålla saker på plats? Begränsar den hastigheten? Jag kunde se om den faktiskt begränsade variatorns förmåga att öppna sig fullt ut.

LÄNKAR:
Malossi Multivar 2000
Naraku Racing
Plåtskyddet som är fäst med 4 skruvar
Loggat
ChriG
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 53

Kör: Suzuki Burgman 400 K8
Kör2: KTM 950 SM (SÅLD - får se vad det blir här näst..)
Hemort: Huddinge

« Svara #1 skrivet: 2015-05-30, 01:37:44 »

Nu är de ju lite svårt att säga när man inte vet exakt hur det ser ut, men om orginal-variatorn inte är direkt skadad så skulle jag ha testat att sätta dit dina Dr. Pulley-sliders och se om den uppför sig "normalt" först.

/ Christian
Loggat

Kungen av Sthlms bilköer!
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.167 sekunder med 21 databasfrågor.