Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-04-19, 05:46:08
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Peugeot Metropolis
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 3 Skriv ut
Författare Ämne: Peugeot Metropolis  (läst 30370 gånger)
Praske
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 3
Antal inlägg: 17


« skrivet: 2015-05-02, 10:42:10 »

Hej,
Har en Peugeot Metropolis 2014.
Har nu hunnit köra ca 50 mil med den och det är hur kul som helst, hade en Yamaha Raptor innan men går inte ens att jämföra.
Lite frågor bara.
1. vet någon om en bra verkstad i närheten av Sundsvall?
2. någon bra sida där man kan köpa tillbehör, ej franska sidor?

Vad blir luffare på franska?
Mätt Grin
Loggat
Yoko
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 28

Kör: Piaggio MP3 500 LT -13
Kör2: Gilera Runner SP 50
Kör3: Vespa LX50



« Svara #1 skrivet: 2015-05-02, 14:25:47 »

Hej och välkommen Praske! 

Kul med en medlem på en Metropolis  thumbsup

Kan inget om modellen eller bra serviceställen i närheten av Sundsvall men kan i alla fall tipsa om easyparts.nl som dom gånger jag beställt därifrån varit snabba och har rimliga priser.

Och håll oss uppdaterade kring hur hojjen upplevs/funkar för dig.

Mvh,
Yoko
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2015-05-02, 14:48:25 »

@Praske,
Hej och Välkommen som sagt!


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Praske
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 3
Antal inlägg: 17


« Svara #3 skrivet: 2015-05-03, 09:28:06 »

Tack för alla välkomnanden Smiley

Skall försöka att hålla uppdateringar ang Metropolisen.
Hoppas att även någon annan kan tillägga info ang Metropolisen.

Den hade bara gått 40 mil när jag köpte den, för närvarande har den gått 85 mil.
Står i instruktionsboken att full effekt nås vid 100 mil. Undrar om den "mappas" om då via styrenheten?
Har haft en Ski-Doo renegade 800 som gjorde så vid 50 mil, vart en jäkla skillnad (men är ju skillnad på 150 hk och 37 hk Cheesy ).
Loggat
Praske
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 3
Antal inlägg: 17


« Svara #4 skrivet: 2015-05-06, 10:27:02 »

Har nu precis passerat 100 mil med Metropolisen och upplevde det som att den går mjukare och renare nu. Kan inte säga om det är någon effektökning mer att den går mer rent. 
Loggat
Praske
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 3
Antal inlägg: 17


« Svara #5 skrivet: 2015-05-21, 19:01:44 »

Har nu passerat 150 mil med Metropolisen och nu börjar man bli ganska säker på nerläggen i kurvorna.

Gillar starkt den elektriska handbromsen och keyless systemet Smiley

Om det finns någon fler medlem med en Peugeot Metropolis på forumet så skriv gärna några rader så att vi kan utbytta erfarenheter.
Loggat
Johank
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 2


« Svara #6 skrivet: 2016-08-26, 12:41:32 »

Hej Praske och alla andra!

Köpte igår en "begagnad" Metropolis 400i (-15) som innan jag tog ut på provkörning gått 46 km!

Som ny såklart och allt verkar funka utom den elektriska handbromsen. Jag får den inte att fungera. Tips?
Skall kolla genom säkringarna ikväll. De sitter väl i batteriboxen va?

Framfjädringen känns bra, men bak är den hård och stötig (i alla fall med bara en person på). Någon som vet om bakfjädringen är ställbar?

Läste på något engelskt forum att Peugeot på "senare modeller" satt dit ett större batteri. Från när kom detta? Tror mitt var på 13 Ah. Där stod också att batteriet gärna står och drar ur sig. Kanske pga key-less systemet. Hur fungerar detta på din Praske? Får du underhållsladda när den står längre tider?
Loggat
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland


Ha det gött


« Svara #7 skrivet: 2016-08-26, 12:56:52 »

Hej Johank och  till forumet

Jag kan inte hjälpa dig i din förfrågan om Metropolis 400i mer är att det brukar gå att få tag på handböcker på nätet.

Men som jag har sagt så många gånger förut så finns det duktiga "gubbar" här på forumet, så jag överlåter expertisen till dessa.

- Rogga 



Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
Praske
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 3
Antal inlägg: 17


« Svara #8 skrivet: 2017-02-21, 19:25:28 »

Hej Johank,

Snacka om sent svar.
Ang elektriska handbromsen så började min lampa blinka i somras(2016) p-bromsen funkade inte då för mig.
Lämnade in den på verkstad som lånade instrument från Garage 24 och sen kunde dom nollställa styrenheten och sedan dess har det funkat.
Har inga problem med att batteriet drar ur, kör den ca 2-3 ggr per vecka. Vintertid står den med ctek laddare.
Brukar också starta den på vintern och varmköra den.
Gillar körställningen med platt fotsteg, justerbar ruta etc...
Bakdämparna går att justera, vrid på klackarna.
Byte bromsbelägg bak samt bakdäck på 1000 mil.
En bra sida att beställa ifrån är Three Cross Motorcycles Ltd.
Har beställt bentäcke samt handtagsmuffar, bromsbelägg,handskydd, 1000 mila servicekit etc. Snabba leveranser men dyr frakt, beställ mycket på en gång.
Längtar till våren/sommaren.
Loggat
Johank
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 2


« Svara #9 skrivet: 2017-02-22, 10:03:29 »

Hej Praske och tack för svar. "Bättre sent än aldrig..."

Det var själva parkeringsbromsknappen som pajat. En liten plastflärp hade gått av. Efter 46 kilometers körning... Jag rekommenderar att man trycker försiktigt och mitt på knappen vid i- och urläggning av parkeringsbromsen.

Tack för dina tips!

Jättenöjd med Metropolisen. Kompisar som provkört den (och som kör "två-hjulig motorcykel" till vardags) blev mycket förvånade och imponerade. "Man märker ju inte att den har två framhjul..."

//Johan
Loggat
Praske
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 3
Antal inlägg: 17


« Svara #10 skrivet: 2017-02-22, 12:17:48 »

Bra tips om p-bromsen, då skall jag smörja lite där med silikonspray.
Min knapp för bagagerummet som sitter vänster bak började kärva ifjol, men efter upsmörjning med silikonspray vart den som ny.
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2017-02-23, 12:31:17 »

Hej Johank och Välkommen till forumet som redan sagts!

---

Ni som har/kör Metropolis så kan man läsa lite i tråden om vad ni tycker och det verkar positivt.
Men jag skulle också vara lite nyfiken på mera upplevelse info, och ex. vad som fick er att välja just den modellen, hur är det med service/försäljnings ställen osv.

Jag får erkänna att jag har mycket lite koll, men gillar utseendet på den och alltid roligt att lära sig.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Praske
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 3
Antal inlägg: 17


« Svara #12 skrivet: 2017-02-24, 10:35:46 »

Hej Tomas,

Anledningen att jg valde en Metropolis var att den kändes modernare än Piaggo. Gillar som sagt keylessen, elhandbromsen, platt fotsteg.
Det negativa är att det borde vara större förvaringsutrymme under sadeln, tror att det är större på Piaggon.
Har fått bra hjälp av Northbike när det har behövts.

Är sugen på "nya" Metropolisen som kommer i år, med ABS och ASR som Piaggio fick redan 2014.
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #13 skrivet: 2017-02-25, 12:41:26 »

Tack till Metropolis-gänget för feedbacken, fortsätt gärna skriva om era erfarenheter och upplevelse då denna maskin hamnat lite i skymundan...

 

Jag kör en MP3:a men stället där jag servar hojen (MC-shopen i Häggvik/Sollentuna) är även återförsäljare för Metropolis. Så de senaste två åren har jag fått en Metropolis som lånehoj när jag servat där och kört kanske 30-35 mil med den. Jag har främst uppskattat det större benutrymmet och märkt att detaljfinishen är något bättre än på Piaggion. Å andra sidan så känner jag att det är mer kraft/moment i MP3 500, något bättre förvaringsutrymmen, ingen större skillnad i styrkänsla (Metropolis ska ha en lite mer avancerad och lättare upphängning fram men det märks inte så mycket i verkligheten). Så jag känner inget direkt sug att byta ut MP3:an mot en Metropolis, men upptäckte inga stora nackdelar med den heller under de 3-4 dagarna som jag kört den... Hoppas MC Shopen får in årets modell när det är dags för service så jag får chansen att få testa den med...
Loggat



Motorburen Ungdom
Praske
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 3
Antal inlägg: 17


« Svara #14 skrivet: 2017-03-02, 18:57:38 »

Hej Yoss,

Hoppas att du får låna en Metropolis 2017 års modell, då kan du väl skriva några rader om upplevelsen av den maskinen.
Bra att få en "opartisk" bedömning av någon som har testat både gamla modellen och kör MP3.
Loggat
Sidor: [1] 2 3 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.09 sekunder med 22 databasfrågor.