Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-05-31, 19:14:00
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  Koppling till Yamaha YP 250 Majesty -98 - En del frågetecken
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Koppling till Yamaha YP 250 Majesty -98 - En del frågetecken  (läst 5086 gånger)
sjokeckset
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 3

« skrivet: 2015-04-27, 20:38:00 »

Hej!

Söker mig hit för att försöka reda ut vad jag kan ha för koppling till min YP 250 -98. Jag skulle först beställa från racing-planet, de hade en för 560:- men ironiskt nog så försvann den till dagen efter att jag skulle beställa den. MEN den finns till de övriga YP 250 modellerna som kom -00 och framåt. Valet jag har är en Malossikoppling för 1674:- vilket jag inte riktigt kan motivera. Alla de olika inställningarna som är möjliga har jag nog ingen användning för ärligt talat.

Finns det något bra ställe man kan beställa en vanlig koppling till sin YP 250 -98?

Vad är det även som skiljer modellerna mellan 96-99 mot de som kommer direkt efter?

EDIT:
Jag har tänkt beställa en ny malossirem, malossi kopplingsklocka(duktigt sliten original i den jag har), sen lite smått och gott från racing-planet i servicessyfte. Det är även Dr Pulley vikter på 14gr på väg från USA.

Tack på förhand!

sjokeckset

« Senast ändrad: 2015-04-27, 20:50:54 av sjokeckset » Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2015-05-02, 14:30:56 »

Hej sjokeckset och Välkommen till ScooterForum! 

Kan tyvärr inte hjälpa dig med dina frågor, men det kanske någon annan kan?
Vet i alla fall att ramen och fäste för packbox förändrades från 00, hade svårt att hitta bitar till min som jag hade då, dvs ingen hjälp i ämnet Smiley

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
sjokeckset
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 3

« Svara #2 skrivet: 2015-05-06, 23:11:38 »

Det slutade med att jag gick helt apeshit å köpte koppling, kopplingsklocka och rem från malossi. Till det så köptes även Dr Pulleyvikter på 14gr. Efter att ha fått rengöra variatorn grundligt från allt smörjfett som någon kladdat på så kom även de på plats.

Resultatet? Bättre acceleration från 0-80kmh, inte så mycket skillnad mellan 80-130kmh. Överlag så känns det klart att varvtalet är mer behagligt vid väl uppnådd hastighet. Den gamla kopplingen var bedrövlig, klackarna föll sönder när man petade med skruvmejsel..

Malossis luftfilter gjorde inte prestandan bättre. Detta beror nog på att förgasaren tillsammans med öppnare avgassytemet får för mycket luft och måste jettas om. Nytt stift är också på plats. Det förra såg dock mkt fint ut bortsett från rost(?) på toppen. Fick göra ren hatten.

Nu ska resten skruvas samman och så återstår bara omlackering. Färg ännu ej bestämd. Ska bygga färdigt min super tenere först:)
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.062 sekunder med 22 databasfrågor.