Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-05-31, 18:46:17
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  Burgman 400 2008 - med under 100 mil på mätaren ^^
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Burgman 400 2008 - med under 100 mil på mätaren ^^  (läst 8777 gånger)
ChriG
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 53

Kör: Suzuki Burgman 400 K8
Kör2: KTM 950 SM (SÅLD - får se vad det blir här näst..)
Hemort: Huddinge

« skrivet: 2015-04-24, 00:30:01 »

Några tomtar tyckte att det var en bra ide att försöka att tjyvkoppla min X-Max 250...vilket så klart inte går, men det resulterade i alla fall i sönderbrutna kåpor och klippta kablar etc.

F-bolaget tyckte att det kostade för mycket att reparera och kastade åt mig 25kkr för att köpa en ny scooter.

Sedan dess (någon månad) så har jag febrilt letat efter en ersättare som kan ta mig rutten Huddinge C <-> Garnisonen (Östermalm) på daglig basis.

Kikade på en helt gäng olika scootrar i 25k-klassen - 250-500cc, men var inte alls nöjd med skicket på någon av dem..

Jag ville helst undvika en 2-cyl scooter i.o.m. att jag oftast har både en större och MC och en scooter att pendla med - och jag vill gärna att scootern är en stånka som jag kan meka med själv utan problem så att det inte blir allt för höga servicekostnader sammantaget.

Till slut så ramlade jag över en Burgman 400 -08 som ägdes av en gammal pensionär som hade hämtat den ur butiken under slutet på 2010. Han hade då satt sig och åkt runt lite, ner till Västra Götaland osv. för att komma upp i närmare 100 mil så att han kunde lämna in den på första servicen under hösten.

Tanken var sedan att han skulle ut med frugan och åka runt på den, men hon hade för stora problem med ryggen för att komma upp på scootern.

Nu gav de upp och konstaterade att det aldrig skulle hända och sålde den, med 92 mil på mätaren.

Han begärde betydligt mer än de 25kkr jag hade fått ifrån f-bolaget (39kkr för att vara exakt) - men jag kunde inte göra annat än att slå till. Är ju nästan som att köpa en helt ny och då är mindre än 40kkr inte så farligt mycket pengar  Cheesy
Loggat

Kungen av Sthlms bilköer!
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå

« Svara #1 skrivet: 2015-04-24, 04:38:39 »

Grattis till köpet! Vilket klipp! Men hur är de med servicen på en lågmilare? Är den förstaservad och sen en gång om året? Fast har ju ingen betydelse när garantin gått ut. Och du servar ju själv.
Loggat
mieri

Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen

« Svara #2 skrivet: 2015-04-24, 09:46:13 »

Grattis till köpet !

Det blir skitbra de där :-))

Mieri
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2015-04-27, 14:52:40 »

Stort Grattis till det inköpet!  occasion14

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
ChriG
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 53

Kör: Suzuki Burgman 400 K8
Kör2: KTM 950 SM (SÅLD - får se vad det blir här näst..)
Hemort: Huddinge

« Svara #4 skrivet: 2015-04-27, 23:16:49 »

Tack tack Smiley

Stortrivs på den - är faktiskt stor skillnad mot X-Maxen. Gillade Yamman också, men detta är något annat när det kommer till komfort. Sadel och fjädring är i en annan liga + att den är stabilare och ålar sig inte på samma sätt över markeringar och annat på vägen Smiley

Kikade även på Burgman 650 och även Silvervingen men gillar som sagt att den är rätt basic maskinellt och skall enligt utsago vara väldigt driftfsäker och krångelfri Smiley

@erkagn: Den är servad en gång vid runt 88 mil, men sedan har den i princip bara stått still (varmgarage). Jag kommer dock att byta olja/filter omgående och under sommaren även bromsvätska och kylvätska.
Övrig service som t.ex. ventiljustering och dylikt är ju inte beroende av ålder på samma sätt utan snarare miltal Smiley
Loggat

Kungen av Sthlms bilköer!
erkagn

Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå

« Svara #5 skrivet: 2015-04-28, 18:27:58 »

Perfekt den stått i varmgarage. Låter som en väldigt trevlig och bra hoj.
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.127 sekunder med 22 databasfrågor.