Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-03-29, 06:34:33
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Ej MC-klassade Scooters
| | |-+  Baotian Vintage går sämre efter trim
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Baotian Vintage går sämre efter trim  (läst 10957 gånger)
Anterix
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 2


« skrivet: 2014-05-20, 19:07:53 »

Hej, hoppas nån av er har en lösning på problemen alternativt vet vem jag ska beskylla.
Jag köpte nyligen en 72cc Naraku cylinderkit, köpte även ett malossi variatorkit. Samt större huvudmunstycken.
Allting frid o fröjd.
Lämnar in moppen för att få allt installerat.
Han som ska installera säger:
1. Cylindern passar inte. Utan han måste borra upp fästena.
2. En sån stor cylinder fungerar inte med orginalförgasaren.  (På twostroke sida står det att det skall fungera)
(Fast jag har munstycken till honom).
3. Han har satt dit en "modifierad" förgasare utan att jag har bett om det och han försökte ta betalt 300 spänn för det

Nu när jag har fått tillbaka dem så:
1. Går den inte mer än 60 km/h (gick 60 km/h innan ny cylinder)
2. Mopeden tvekar/hackar var tredje sekund när man är ute o kör 45 km/h eller uppåt.
3. Ett konstigt knackande ljud kan komma från variatorn när man kör.
4. Bakhjulet snurrar på tomgång med mittenstödet nere. (Provat justera tomgång utan skillnad, snurrar ändå).


Snubben ville ha 1200 spänn för arbetet. Har dock inte satt över hans pengar ännu.

Vad är fel och vad behövs göras? För jag köpte inte trim för att den ska gå sämre.

Är det han som inte vet vad han håller på med eller är det ngt jag har missat?

Kan tilläggas att jag var jävligt nöjd med moppen innan förutom att det var lite slö.
Jag använder den som en bruksmoppe så är mån om att skiten ska fungera så man slipper ta bilen överallt.
Tacksam för svar
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014-05-20, 22:36:49 »

Hej Anterix och Välkommen till forumet! 

OBS!
Bara mina spekulationer nedan.


Han som ska installera säger:
1) Jag tror inte att han borrat om det inte behövts.
2, 3) Jag antar att du har originalförgasaren kvar? och kan be honom byta för att prova om den passar, dvs. ingen skada skedd med att dom satte dit en större.

-

Nu när jag har fått tillbaka dem så:
1) -
2) Kanske blir bättre med originalförgasaren?
3) Byte av cylinder om den känns lika effektsvag som tidigare borde kanske inte orsaka ljud från variatorn, såvida den inte går väldigt ojämnt förstås.
4) Bakhjul kan snurra på en del scootrar om dom står på stöd och bakhjulet är obelastat, om inte varvtalet nu ligger högre än innan så snurrade det antagligen redan innan cylinderbytet.


-Tomas

Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Anterix
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 2


« Svara #2 skrivet: 2014-05-21, 09:35:42 »

Hej Tomas! Och tack så mkt!

Han hade tydligen borrat upp fästena för att de skulle tydligen vara för små.
Enligt twostroke, som jag har talat med så är det första gången dom hade hört det. (redan här kändes det konstigt).

Har faktiskt inte kvar orginalförgasaren. Den hade han behållit nämligen. Så jag ska tillbaka dit idag om jag hinner och ta tillbaka den, så får jag försöka byta den själv hemma så han får tillbaka sin "egengjorda". Lär ju behöva orginalförgasaren ändå om jag säljer den(scootern) i framtiden!

Tycker även att den bluddrar mellan varven när man drar på gasen, låter typ som att den får för mkt bränsle nästan.

Man blir ju lite nojjig att han har monterat variatorn fel på något sätt att det kommer skita sig där. Det liksom "knäpper till" ganska högt då och då när man är ute o kör.

Jag lämnade in i torsdags. Skulle vara klar fredag.
Kommer dit, då säger han att den är klar på lördag.
Jag ringer lördag och han säger att jag ska komma o hämta den vid två samt att han ska visa mig nånting.
Jag kommer dit(14 mil t.o.r) och då försöker han kränga på mig den här förgasaren för 300 spänn och säger att mopeden inte är klar.
Åker dit efter jobbet på måndag och den är ÄNNU inte klar, så jag ger honom 3 timmar till och då är den "klar" fast den går bedrövligt.
Så man är ju inte sugen på ge han 1200 spänn som vi först kom överens om, speciellt inte efter så lång tid och att den går sämre.
Men man tycker ju synd om han om han jobbat så länge med den och inte vet vad han sysslar med. Ändå har han en "Moped-verkstad".
Jag borde ju kunna trycka på att jag inte måste betala fullt pris när det har gått så fel.. eller har jag inte rätt?

Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014-05-22, 19:18:38 »

Låter ju trist, hoppas att det löser sig på ett bra sätt till slut.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.089 sekunder med 21 databasfrågor.