Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-03, 20:18:19
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Alternativ fotbroms.
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Alternativ fotbroms.  (läst 8679 gånger)
Jimpa
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 60

Kör: Piaggio mp3 500 Sport 2014
Kör2: Chevrolet cruze :)
Kör4: EL Scooter MIBIKE SC800V2 :)
Kör5: Ww Caddy på jobbet ;(
Hemort: Vällingby

« skrivet: 2014-05-20, 13:34:19 »

Funderar kanske på ny fotbroms som jag såg på Easyparts
Någon annan som funderat på denna alternativa broms ?

http://www.easyparts.nl/product/02463P-BRU-LT-1.1/0-938-377-1646/Kit_p%C3%A9dale_de_frein_au_pied_3P_Piaggio_MP3_RL_250-%3E500.html

//Jimpa

* image.jpg (5.06 KB, 125x94 - visat 890 gånger.)
Loggat

Scooter rules !
Aphanius
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 13

Kör: Piaggio MP3 500LT Touring Sport 2012
Kör2: Peugeot Speedfight 3 2012
Kör3: Saab 9-5

« Svara #1 skrivet: 2014-05-20, 17:14:00 »

Hej Jimpa
Jag ställde precis samma fråga förra året i den här tråden http://www.scooterforum.se/forum/index.php?topic=1198.0 . Efter att ha funderat lite över Hevils svar valde jag istället att investera i dessa http://modernvespa.com/forum/topic119003 då finns möjligheten flytta ut fötterna på långturerna istället.
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #2 skrivet: 2014-05-21, 07:43:29 »

Jag gjorde som Aphanius och har inte ångrat mig.

Jag märker att fotpinnar skapar mer plats för ben/fötter men även förbättrar styrförmågan och stabiliteten vid låga hastigheter. Man märker det som mest när man filtrerar genom trafiken, mycket enklare att ta sig fram, hojen känns mycket stabilare och styrningen är mer precis.

Helt klart en av de bästa investeringarna jag gjort!
Loggat

Motorburen Ungdom
Jimpa
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 60

Kör: Piaggio mp3 500 Sport 2014
Kör2: Chevrolet cruze :)
Kör4: EL Scooter MIBIKE SC800V2 :)
Kör5: Ww Caddy på jobbet ;(
Hemort: Vällingby

« Svara #3 skrivet: 2014-05-21, 17:59:38 »

Okidoki !!

Vill ha fotpinnar jag med......... hello
Hur gör man? help

Kollat alla länkar som ni skickat !!
Fattar ingenting 

Ja vill ha !! laughing4

Loggat

Scooter rules !
Aphanius
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #4 skrivet: 2014-05-21, 18:57:26 »

Hej Jimpa
Det första man skall göra är att registrera sig på forumet Modern Vespa ( www.modernvespa.com) Det går till på ungefär samma sätt som när man registrerar sig på detta forum.

Därefter svarar man i tråden ovan till Old As Dirt(OAD) att man är iintresserad av en uppsättning floorboards. Vad som händer sedan beror på 2 saker.

1. Om det är "slut på lagret" så brukar han vänta med att beställa nya till dess att han fått ihop 15-18 stycken intresserade. Dessa kommer han sedan skicka ut ett PM till och begära en deposition ifrån innan han lägger beställningen till verkstaden som tillverkar fotstöden. När dessa sedan är färdiga så får man ett nytt PM med uppgift om slutbetalning inklusive fraktkostnad ( återkommer längre ner om detta)

2 Har man tur så kanske någon hoppat av efter att beställningen gjordes och då får man direkt ett PM med totalkostnad ink frakt.

Det man skall tänka på är att det är tunga grejor så frakten till Sverige går på mellan 62 -84 dollar beroende på vilket fraktalternativ man väljer ( läs hur bråttom man har)

OAD är snäll och skriver att det är en gåva på paketet så att man skall slippa bekymmer med tullen men tyvärr i mitt fall så ville han vara extra snäll och försäkra försändelse vilket gjorde att farbror Tullen fick ett försäkringsvärde som de kunde kräva införselavgifter på Angry

Så kan man tänka sig att ta risken att paketet försvinner på vägen så kan det löna sig att meddela OAD att man inte behöver försäkringen.  Grin

Lycka till.

P.S Är det någon som vet var man kan få tag på bra fjädrande Highway Pegs med 3/8 gänga så tar jag gärna emot tips.
Loggat
Aphanius
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #5 skrivet: 2014-05-21, 19:09:41 »

Glömde att nämna att fotplattorna är gjorda för de amerikanska mp3:orna, dvs den högra plattan saknar hål för fotbromsen. I och med att de är ca 1 cm tjocka i massivt stål så gäller det att man har bra verktyg eller gott om tålamod för att göra hålet själv. Finns annars de som lever på att göra hål i stål Cheesy

Det är däremot inga svårigheter med att markera var hålet skall vara eftersom de skall monteras ovanpå de befintliga fotplattorna. Ta bara bort den befintliga högra och använd den som mall för var hålet skall göras.
Loggat
Benke
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 41

Kör: Kawasaki ER6N -14
Hemort: Stockholm

« Svara #6 skrivet: 2014-05-22, 18:13:19 »

P.S Är det någon som vet var man kan få tag på bra fjädrande Highway Pegs med 3/8 gänga så tar jag gärna emot tips.
http://www.nostalgia.se/reglage/fotpinnar/fotpinnar-o-ring-m-fyrkantf-38.html

http://www.roffesshop.se/index.php?route=product/product&product_id=11438
Observera att dessa inte är uppfällbara, vilket säkert är att föredra (som de ovan)
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.079 sekunder med 18 databasfrågor.