Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-19, 12:50:22
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Rekreations redskap eller transport redskap?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: Rekreations redskap eller transport redskap?  (läst 17086 gånger)
D-man
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 17

Kör: Quadro 350s
Hemort: Norrbotten

« skrivet: 2014-05-15, 11:31:58 »

I en av de större mc tidningarna hade man för en tid sedan ett reportage där man testade scootrar. Visserligen 2-hjuliga, men i alla fall scootrar. Här slår man fast att en scooter aldrig kan vara ett rekreations redskap på samma sätt som en traditionell motorcykel. En scooter har man för att åka till och från jobbet med, och ingenting annat. Det tycker jag var en väldigt grov generalisering och ett tydligt "vi och dom" tänk.
Vad tycker ni, åker ni på rekreations/nöjes turer eller har ni fordonet för att pendla till jobbet och ingenting annat?
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014-05-15, 13:00:18 »

Själv har jag den mest för rekreation, för att jag gillar konceptet som så och det passar mig fint i min ålder/skick då man uppskattar komforten som konstruktionen i sig ger.

I alla tider har det funnits "grupperingar" för en det ena en det andra. "Rätt" telefon, "rätt" skidkläder, "rätt" bil, "rätt" trädgård, "rätt" märke eller vad det än nu må vara.
Det är lite som att säga att klassiskmusik är det ända som ger just mig tillfredsställelse och så borde det vara för alla andra, ingen njutning finns att få i pop eller opera lite trångsynt helt enkelt.
Jag tror att det kanske lite är behovet att känna att man lagt sina surt förvärvade pengar och dyrbara tid på just det som är absolut bäst och tyvärr tar detta sig rätt fåniga uttryck emellanåt.

I ditt exempel ovan från tidningen så kanske det hade varit mer korrekt att skriva "att för just mig så osv.", kanske var det lite rädsla att det skulle tas på fel sätt som man kände att man behövde distansera sig ifrån testobjekten, samma sak går att se i SMC's tidning trots ett stort antal medlemmar på scooter ser du väldigt sällan något om dom.

Men även inom skaran som håller på gillar eller bara av ren praktikalia har en eller flera scooter's så finns de som gillar "blårök" och de som inte gillar "kina" och de som gillar japan osv. det är bara hur en del fungerar och i alla tider har "grupptillhörighet" varit lika med trygghet, fotbollslag, parti, religion, pryl eller något annat.

Det fina är att vad som är "rätt" och trevligt för just mig/dig och sätter det där leendet på läpparna är inte samma sak som för nästa person.

Så kort sagt i detta ämne så är jag personligen "tok för" människor med ett öppet icke fördummande sinnelag, för jag kommer aldrig att umgås med "Nisses iphone" eller "Tures HD", utan det är med Nisse och Ture som jag umgås med.

Dvs. jag hälsar på allt när det råkar passa och väljer någon att dissa mig för vad man åker på eller kläder eller något av någon annan anledning så är det deras förlust och som säger så mycket mer om den personen än om mig som jag ser det.

Jag är verkligen väldigt glad över de som finns här på forumet för väldigt många är verkligen öppna vidsynta och riktigt trevliga medmänniskor.

Från inledningsposten i det här forumet, som tangerar lite i ämnet.
Citat
Välkommen till Scooter Forum!

Min tanke med detta är att likasinnade ska kunna utbyta erfarenheter och information oavsett vad man åker på i Scooter väg.

Alla som har ett intresse för Scooter i alla dess skepnader har samma status, dvs Scooter intresserad och eventuellt Scooter förare.

Jag gör detta som ett hobby projekt då jag själv saknat ett mer generellt ställe för att utbyta Scooter information.

Så jag hoppas att ni som (i bästa fall  Wink) kommer att tillbringa lite tid här inte skapar admin arbete genom att följa sunt förnuft i vad som gäller umgänge, dvs här ”dissas” ingen för vad du åker på eller av andra skäl.

Hoppas ni får en trevlig stund här på Scooter Forum.

-Tomas

Jag får väl lägga till en rad där också fast det är väl redan väl känt att om man har konverterat till annat så är det inget hinder för att umgås här.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Draken
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 70

Kör: MP3 500
Kör2: Gammal Toyota

« Svara #2 skrivet: 2014-05-15, 13:45:14 »

I en av de större mc tidningarna hade man för en tid sedan ett reportage där man testade scootrar. Visserligen 2-hjuliga, men i alla fall scootrar. Här slår man fast att en scooter aldrig kan vara ett rekreations redskap på samma sätt som en traditionell motorcykel. En scooter har man för att åka till och från jobbet med, och ingenting annat. Det tycker jag var en väldigt grov generalisering och ett tydligt "vi och dom" tänk.
Vad tycker ni, åker ni på rekreations/nöjes turer eller har ni fordonet för att pendla till jobbet och ingenting annat?

Nytta, till och från jobb, handla mm.
Nöje, kurviga 70 vägar på landet, längre turer för att besöka tjocka släkten (...tycker fortfarande att det är väääldigt roligt att köra scooter)
Loggat
erkagn

Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå

« Svara #3 skrivet: 2014-05-15, 13:50:21 »

Min lilla Honda Lead är bara på 7 hk och går ca 75 km/h, men är riktigt skoj att köra. Så för mig är den lika mycket ett rekreations- som transportfordon.
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2014-05-15, 13:54:04 »

Nytta, till och från jobb, handla mm.
Nöje, kurviga 70 vägar på landet, längre turer för att besöka tjocka släkten (...tycker fortfarande att det är väääldigt roligt att köra scooter)

DU har så rätt Draken!

Moderna scootrar tror jag inte kan  jämföras med den gamla tex. Vespan.
Jag använder min för att åka runt på landsbyggden och fotografera samt att se mig om men jag har
den också till och från jobbet samt åker och hälsar på släkten i Stockholm.
Den är också bra på det sättet att benen är skyddade från regn och vind.
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Yoss

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #5 skrivet: 2014-05-15, 14:26:26 »

95% quality time riding för min del, mest småvägar norr och söder om hufvudstan. Vilar mig typ en timme efter jobbet och sen drar iväg och kör ett par timmar, 15-20 mil.

Kör annars en bränslesnål liten bil som tar mig till jobbet på under 20 minuter även när det är värsta trafikkaoset i stan. Uppvärmd garage hemma och på jobbet, det är bara å sätta sig i bilen och köra. Så scootern är inte nåt pendlarverktyg för min del (tar längre tid att klä på sig/ta av sig stället än vad det tar att köra med bilen till jobbet).
Loggat

Motorburen Ungdom
Semester Stallone

Antal inlägg: 274

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo

« Svara #6 skrivet: 2014-05-15, 14:48:01 »

Nyttoaspekten får nog skotern dras med, även iklädd raffset. Det går ju inte att komma ifrån att värstingarna i hojklassen kan leverera 200 hästar eller mer. Det är INTE en nyttoaspekt. Gilera GP 800 är väl skoterns motsvarighet med sina långt mer modesta 75. 75 hästar är väldigt liiite även i mellanklassen, 600 cc. Sånt där gör skillnad i pojkrumsvärlden och bland korvmojsposörerna.

Kan man då alltså inte ha ”kul” även med skoter? Självklart, kan man det, även om man får svårt att lockas att tro att man i själva verket sitter på en monstermissil. Det är lite tryggt, skönt och bekvämt. Och ibland rent av hisnande kul. Men det där ”rätta” badboy-stuket infinner sig ju bara inte, hur man än vrider på gasrullen. Och det kan jag plättlätt leva med. Skoter är skitkul. Också. Bara en annan sida av tvåhjulsmyntet.

Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2014-05-15, 18:21:03 »

Nyttoaspekten får nog skotern dras med, även iklädd raffset. Det går ju inte att komma ifrån att värstingarna i hojklassen kan leverera 200 hästar eller mer. Det är INTE en nyttoaspekt. Gilera GP 800 är väl skoterns motsvarighet med sina långt mer modesta 75. 75 hästar är väldigt liiite även i mellanklassen, 600 cc. Sånt där gör skillnad i pojkrumsvärlden och bland korvmojsposörerna.

Kan man då alltså inte ha ”kul” även med skoter? Självklart, kan man det, även om man får svårt att lockas att tro att man i själva verket sitter på en monstermissil. Det är lite tryggt, skönt och bekvämt. Och ibland rent av hisnande kul. Men det där ”rätta” badboy-stuket infinner sig ju bara inte, hur man än vrider på gasrullen. Och det kan jag plättlätt leva med. Skoter är skitkul. Också. Bara en annan sida av tvåhjulsmyntet.

good post
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Yoko
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 28

Kör: Piaggio MP3 500 LT -13
Kör2: Gilera Runner SP 50
Kör3: Vespa LX50

« Svara #8 skrivet: 2014-05-15, 19:39:21 »

@Semester 

Håller med fullständigt. Visst använder jag min MP3 för att ta mig till och från jobbet men det är på helgen, när jag kan åka iväg dit vägen och min MP3 råkar föra mig (åker gärna vilse), som jag njuter som mest. För mig är den är en lisa för själen, tar mig till platser jag antagligen inte besökt utan den och är dessutom ett nyttofordon.

Är det hästkrafter, prestanda och "bad boy" attityden man är ute efter så är ju inte en scooter så passande men om känslan av frihet, upplevelse, bekvämlighet och praktiskt handhavande högre prioriterat så kommer man mycket långt på en scooter  scooter

- Yoko
Loggat
Jimpa

Antal inlägg: 60

Kör: Piaggio mp3 500 Sport 2014
Kör2: Chevrolet cruze :)
Kör4: EL Scooter MIBIKE SC800V2 :)
Kör5: Ww Caddy på jobbet ;(
Hemort: Vällingby

« Svara #9 skrivet: 2014-05-15, 20:54:04 »

Ähee.... Kommer aldrig bry mig va andra tycker, smaken e som baken. Jag tycker ja e cool med min scooter hursomhelst  headbang
//Jimpa

PS. Imorn drar jag till morsan & farsan i norra Värmland, blir jysta småvägar via Ludvika ca. 40 mil på älsklingen  sunny
Loggat

Scooter rules !
masun

Antal inlägg: 79

Kör: Piaggio MP3 Yourban 300
Hemort: Stockholm

« Svara #10 skrivet: 2014-05-15, 21:58:28 »

Endast transport och enda anledningen att jag kör en trehjulig skoter är såklart för att jag bara har B-kort. Den dagen jag känner för mer rekreation tar jag mc-kort.
Loggat
Wiggo
**

Antal inlägg: 36

Kör: Piaggio MP3 500 ABS/ASR Business -14
Kör2: Vespa ET2 -99
Kör3: Diverse fordon som FM tillhandahåller
Hemort: Stockholm & Nylands län
GLVP - Gilla läget, var positiv!

« Svara #11 skrivet: 2014-05-16, 02:08:01 »

"Alle beide" för min del!

Visserligen är just det dagliga pendlandet till kontoret smidigare med min ET2:a (ett skäl till att den ännu är min ägo) eftersom den har kortare startsträcka, dvs jag har då endast hjälm, handskar och jacka med skydd, men också för att den har bättre framkomlighet då den är mindre och fartresurserna räcker inne i Stockholm. Men så länge jag saknar garageplats här så blir det mest med trehjulingen jag åker, dessutom är det lätt att då svänga iväg på okynnesresor efter jobbet resor som blivit både fem och tio mil. Kunde jag låsa in den för rimlig peng skulle dagliga jobbresorna företas med ET2:an huvudsakligen med risk för färre okynnesresor förstås!

Huvudanvändningsområdet för "Storscobon" är dock att underlätta mina resor hem till familjen i Finland då jag kan välja på fler avgångar på dygnet till Åbo och därifrån köra de dryga 20 milen till Borgå - det har jag ännu inte gjort med ET2:an (den har 'bara' gått några vändor från Helsingfors och Borgå... Och Stockholm-Enköping med för den delen).  Grin

Sedan midsommarveckan förra året har Storscobon rullat nära 1100 mil (fattas fyra) trots den stått på verkstan i tre längre omgångar pga reparation av prejningsskador samt (vad det verkar även relaterade) motorproblem.
Nu står den där sedan igår för fjärde gången.   Undecided

Summa summarum så känner jag för det mesta att det är avkopplande att köra - stort och smått, kort och långt! Hann ju med en Nifsta-träff förra sensommaren och träffade då en del av personerna bakom signaturerna här (H-P, Mixen, Hoffcat) samt även en trevlig 'efterjobbetrunda' runt Täby-Arlanda-Knivsta-Sigtuna med bl a Mieri och Yoss!  Kände mig mycket väl emottagen och inkluderad båda gångerna så det blir nog fler träffar så fort "Storscobon" tillfrisknat Cheesy
Loggat

GMY//Wiggo
Yoss

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #12 skrivet: 2014-05-16, 08:19:52 »

Wiggo, hoppas MP3:an är frisk snart, du (och alla andra så klart) är välkommen till våra utflykter ute i spenaten!
Loggat

Motorburen Ungdom
Benke
**

Antal inlägg: 41

Kör: Kawasaki ER6N -14
Hemort: Stockholm

« Svara #13 skrivet: 2014-05-16, 23:07:44 »

Endast nöje!  scooter8
Loggat
D-man
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 17

Kör: Quadro 350s
Hemort: Norrbotten

« Svara #14 skrivet: 2014-05-17, 12:48:21 »

Kul att det blev lite respons på min hastigt utkastade fråga. Det verkar som om de flesta kombinerar nytta och nöje. Ingen överaskning det, det är så jag själv gör. Att inte bry sig om vad andra kan tänkas ha för uppfattning om ditt fordon gillar jag. Det blir ganska tydligt vilka som anser att man är är en katt bland hermelinerna när man är ute och kör. Fast det är nog en annan diskussion.
Loggat
Sidor: [1] 2 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.143 sekunder med 18 databasfrågor.