Ja, jag kanske ska berätta hur jag upplever C1.
Ja, den är vindkänslig och är lite olustig att köra i byig sidvind. Men jag har haft några offroadstånkor och de har varit ungefär lika olustiga i byig sidvind.
Den är också lite effektsvag, 15hk eller 18hk på närmare 200kg gör ingen raket av den.
Men det är de enda riktiga nackdelarna med den. Jag körde min 900mil och sålde den till förmån för en Piaggio Beverly 500 (som min pappa har nu) eftersom jag hade mestadels 100-väg till jobbet. C1 funkar bra i 70-80, acceptabel i 90 och toppar 110 enligt mätaren (104km/h enligt gps). Bra i regn men eftersom de ofta blåser byig vind när det regnar så...
Bäst var den faktiskt med sandaler och shorts riktigt heta dagar.
Pratar vi vindskydd så slår den nog allt (Mieri får rätta mig här) då de blåser lite kring armbågarna och på nacken (bakifrån som på en cabriolet ungefär).
Sen är det en speciell känsla att bromsa kraftigt (Brembobromsar) och "hänga" i fyrpunktsbältet
Passa på och prova en nu när det finns några på Blocket. Min sålde jag för 19000:- för några år sedan och hade några som var intresserade så det försvann på 2 veckor. Tycker att många har för stor övertro på värdet så om någon är sugen försöka att pruta kraftigt, de är trots allt 11-13 år nu.
//Peter Björkdahl