Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-12, 18:58:44
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Meka/Tillbehör/Extrautrustning
| | |-+  Tändningslås
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Tändningslås  (läst 7146 gånger)
Lasse60
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 1

« skrivet: 2014-04-08, 06:51:15 »

Hej
Min dotter fick sin moped stulen och dom rev sönder tändningslåset.
Jag köpte ett nytt tändningslås som såg likadan ut och satte dit.
Satte dit det och startade mopeden och det funkade bra men sen när jag skulle stanna den så gick det inte att stanna den på nyckeln. Jag var tvungen att dra tändhatten, för att kunna stanna den .
Det är så här att från tändningslåset kommer det 5 kablar som ska ihop med 4 kablar som kommer från mopeden . Skickar med en bild som visar hur det ser ut .
Tacksam om det är någon som kan ge mig ett snabbt svar .

* S__0030.jpg (99.03 KB, 1168x876 - visat 1373 gånger.)
Loggat
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen

« Svara #1 skrivet: 2014-04-09, 14:41:20 »

Jag erkänner...

Jag är kass på el !
Lycka till , eller så kanske du redan löst det ?

Gullan
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2014-04-09, 19:12:56 »

Hej Lasse60 och Välkommen till ScooterForum! 

Trist med stölden,
Kan det vara så att det sitter en "bygel" instoppad mellan två (eller flera?) av stiften på någon synlig kontakt eller kopplingsställe i anslutning till tändningslåset och kablarna därifrån? (något som inte ser ut att höra dit)
Att man bryter bort låset är väl delvis för att få bort styrlåset antar jag och för att sedan kunna starta och köra behövs kan man tänka en kabel som simulerar att nyckeln är vriden till och rätt kontakt fåtts på kablarna ut från låset.
Om det nu fortfarande sitter en kabel som simulerar att nyckeln är till så hjälper det inte hur du vrider det nya låset för att stänga av då det är förbikopplat i det avseendet.

Jag antar att dom som stal den körde därifrån och inte lastade på ett flak eftersom om det fanns ett släp hade man inte behövt bryta den låset, iofs. kanske detta skedde senare om man ville ut och köra med den.

En spekulation/förslag i ämnet, har en del el-erfarenhet från långt tillbaka i tiden. Jag hoppas det löser sig/löst sig.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.047 sekunder med 20 databasfrågor.