Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-12, 20:15:56
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Meka/Tillbehör/Extrautrustning
| | |-+  Scala rider SHO-1
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Scala rider SHO-1  (läst 6249 gånger)
JH80
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 31

Kör: SH300
Kör2: Volvo 740
Kör3: Volvo V70
Kör4: c172, pa28
Kör5: Emmaljunga duo combi
Hemort: Göteborg

« skrivet: 2014-03-09, 21:53:48 »

Då jag har en Shoei neotec så investerade jag i en dylik efter att gått hela vintern och övertalat mig själv om att jag behöver en intercom trots att jag i princip aldrig åker med nån annan utan nästan enbart jobbpendlar.
Men det är ju så mycket trevliga funktioner förutom intercomen.
Radion, prata i mobilen och lyssna på musik.
Var ute och provade den i helgen och här är vad jag märkt hittills (har då inte testat intercomfunktionerna).

+ relativt lätt att installera trots instruktioner som lämnade typ allt i övrigt att önska.
+ mycket smidig och diskret när den väl är på plats
+ mycket enkel att programera via datorn
+ stora lättnavigerade knappar

- ljudet blir väldigt fort skränigt om man höjer volymen. Gäller oavsett ljudström men klart värst vid mobilsamtal
- ljudvolymen från ringsignalen kan endast ställas in då någon ringer (gäller även statusmeddelanden)
- röststyrningen av enheten fungerar dåligt när man kör. Enheten hör ofta fel vilket är rätt störigt.
- monteringsanvisningarna var under all kritik.
- radiomottagningen kunde varit bättre

Detta var i huvudsak vad jag kommit fram till efter en timmes användande.
Det jag är ganska besviken på är den dåliga ljudkvaliten när man ökar volymen lite.
Jag tycker faktiskt att man i denna prisklass kan förvänta sig att man ska kunna ha nära nog full volym utan att det skränar och låter som vore högtalarna totalsprängda.
Jag fick sänka ljudet såpass att jag nätt och jämnt hörde den jag pratade med i 75-80 för att ljudet skulle vara rent och klart. Då menar jag verkligen så lågt att det var riktigt svårt att höra motparten.
Tilläggas bör att jag aldrig tidigare provat någon intercom så jag har inget att jämföra med.
Det kanske är så dåligt ljud på alla, eller så är det fel på min?
Ska testa farsans vid tillfälle och jämföra. Hade det inte varit så dåligt ljud (oaktat anledning) så hade jag varmt kunnat rekommendera den. Men nu är jag inte alls så säker...
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014-03-11, 20:49:26 »

good post

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
JH80
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 31

Kör: SH300
Kör2: Volvo 740
Kör3: Volvo V70
Kör4: c172, pa28
Kör5: Emmaljunga duo combi
Hemort: Göteborg

« Svara #2 skrivet: 2014-04-22, 21:44:47 »

Dags att uppdatera lite.
Butiken där jag köpte produkten skickade iväg den till omgående och för några veckor sedan fick jag besked att hämta ut en ny eftersom det var fel på min.
Jag har dock av olika anledningar inte haft tillfälle att prova den nya förrän idag.
Men nu var det skillnad må jag säga!
Vilket ljud, klart och fint så långt man tordes höja och mobilsamtal gick som en dans trots öronproppar(noizezz).
Det enda som jag nu stör mig något på är röstaktiveringen. Det kvittar hur tydligt man försöker prata så hör den fel på on och off.
Men detta får man nog lära sig leva med.
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014-04-25, 16:43:47 »

good post / uppdatering.

-Tomas

Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.063 sekunder med 22 databasfrågor.