Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-03-28, 10:09:09
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Handskydd?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: 1 [2] 3 4 Skriv ut
Författare Ämne: Handskydd?  (läst 40679 gånger)
callecoach
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 7


« Svara #15 skrivet: 2014-01-09, 13:30:10 »

Här kommer en bild på de monterade handskydden. Åtminstone det ena, det andra sitter på andra sidan och ser likadant ut, fast spegelvänt! Dom funkar bra. Förra vintern körde jag i minus 18 som kallast och jag frös inte om fingrarna (så mycket) så kylan vid kallt har inte direkt varit ett problem för mig, vad dessa verkar göra bra är att dom håller handskarna torra, vilket är kanon.


* Handskydd.jpg (357 KB, 1632x918 - visat 1378 gånger.)
Loggat
V Saarela
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 11
Antal inlägg: 130

Kör: Honda ANF 125 Innova
Kör2: Piaggio 250 MP3
Kör3: Honda NPS 50 Zoomer
Kör4: Div andra hojar



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2014-01-09, 14:07:02 »

Det var ett par rejäla vindskydd callecoach med vindskydd mätt.

Jag bor ju i en kylig del av landet och tycker väl att sk handskydd ger inte speciellt mycket skydd mot kylan. Tycker dom är mer skydd för vätan istället.

Jag kör vintertid med påsar istället. Använde dom även på min MP3 på tidig vår och sen höst. Mest för att jag inte ides montera värmehandtag på den(brukar annars göra det)

Finns ett antal sorter. Dom jag använder är typ från Biltemas förra sortiment. Sett att dom har förnyat den nu.

Loggat

callecoach
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 7


« Svara #17 skrivet: 2014-01-09, 14:57:42 »

Jag har ett par liknande som jag fick med när jag köpte fordonet, men jag tycker inte dom fungerade riktigt bra. Dom satt inte bra på styret bl.a. (remmarna var lite i kortaste laget, man var tvungen att "tvinga" på handskarna.) Jag vill även kunna se vad mina händer gör!? + att som jag skrev tidigare så var/är inte kylan i sig ett problem för mig.
Loggat
Nex
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 8
Antal inlägg: 128


« Svara #18 skrivet: 2014-02-18, 17:38:12 »

Här kommer en bild på de monterade handskydden. Åtminstone det ena, det andra sitter på andra sidan och ser likadant ut, fast spegelvänt! Dom funkar bra. Förra vintern körde jag i minus 18 som kallast och jag frös inte om fingrarna (så mycket) så kylan vid kallt har inte direkt varit ett problem för mig, vad dessa verkar göra bra är att dom håller handskarna torra, vilket är kanon.

Körde du i -18 grader utan att frysa?!?! Va har du för handskar? Wink Jag kör ca 3 mil till jobbet på hojen och är det under 5 grader så fryser jag sista biten... Kör i ca 100km/h... Men nu skall jag också beställa dessa handskydd!
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #19 skrivet: 2014-02-19, 20:41:15 »

Då har jag också köpt och monterat handskydden från 3P. Inte riktigt plug-and-play som jag hade hoppats att de skulle vara, bland annat får man borra ett par hål i plasten kring styret i närheten av handbromsarna.

De skruvar som följde med (till fästen vid handbromsarna) var ett skämt - typ träskruvar. Jag bytte ut dessa mot ordentliga skruvar med låsmuttrar...



Testade i ca en timme idag med temperaturer kring 2 grader och 80-90 km/h, mycket nöjd med resultatet.
Loggat



Motorburen Ungdom
Nex
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 8
Antal inlägg: 128


« Svara #20 skrivet: 2014-02-23, 19:43:23 »

Härligt å höra! Väntar fortfarande på mina! Hur lång tid tog det för dig att få hem dina skydd?
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #21 skrivet: 2014-02-24, 09:34:31 »

Knappt två veckor, det var inte världens snabbaste leverens. Men de kom fram...
Loggat



Motorburen Ungdom
Nex
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 8
Antal inlägg: 128


« Svara #22 skrivet: 2014-02-26, 18:04:53 »

Fick hem mina nu men det följde inte med en enda beskrivning bara alla delar i en låda... Kan väll lista ut hur jag skall göra men en monteringsanvisning hade ju inte varit fel...
Loggat
Nex
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 8
Antal inlägg: 128


« Svara #23 skrivet: 2014-02-26, 19:45:01 »

Grr, skruven på mitt vänstra handtag satt så hårt att den tyvärr gick åt skogen när jag skulle skruva ur den och givetvis sitter den fortfarande lika hårt där den sitter :/ Några idéer om hur jag kan få loss den? Funderar på att dra hela ändknoppen med en rörtång och se om det funkar... För övrigt så fattar jag inte riktigt var alla brickor å annat skall sitta som följde med skydden?! Finns det verkligen inte en beskrivning? Dessutom så är ju den svarta plastbiten som är snedskuren väldigt märklig! Hade förstått om den var sned i ena änden men i båda är ju bara skumt! Blir skitkonstigt då man sätter dit den...
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #24 skrivet: 2014-02-27, 08:59:25 »

Den som söker, den finner: Monteringsanvisning.
Tråkigt att den inte följde med, jag fick min i lådan med resten av grejorna.

Vet ej vad bästa sättet å få bort strippat insexskruv är. Måste ha suttit riktigt hårt från fabrik. Skruven ska bytas ut mot ny längre som kom med handskydden, så innan du ger dig på ändknoppen (och eventuellt skadar den) så försök att få bort skruven först. Fila ner en storlek större insexnyckel för att sen hamra den in i inset:en?

Improvisera mera...  Cheesy
Loggat



Motorburen Ungdom
Nex
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 8
Antal inlägg: 128


« Svara #25 skrivet: 2014-02-27, 10:20:02 »

Tack för beskrivningen, lite lättare nu Wink Skall se om lite våld kan lösa det...
Loggat
Nex
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 8
Antal inlägg: 128


« Svara #26 skrivet: 2014-02-27, 10:25:16 »

Hmm, bild 4 och 5 fattar jag inte, jag har inte fått med någon plugg som de verkar ha på dessa bilder? Däremot emot har jag en svart rörbit som skruven passar i men den är snedskuren i båda ändar så jag fattar inte hur jag skall sätta den :/
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #27 skrivet: 2014-02-27, 12:35:31 »

Det stämmer, när jag kollat närmare så ser jag att denna beskrivning skiljer sig lite från min. Den ser ut att vara till en Yourban.
Största skiljnaden som jag kan se är just pluggen på bild 5, den har jag inte fått och den fanns inte heller på beskrivningen som följde med mina handskydd, så den lär inte behövas till MP3:an.

Den svarta rörbiten på bild 4 (visas horisontell, men ska monteras upprätt på MP3:an!) har jag filat ner på bägge sidorna så att den ligger an på ett bra sätt mot både handskyddet och styrkåpan, tog ca 5 minuter. Resten av ritningen ser ut å stämma...

May the force be with you!  Cheesy
Loggat



Motorburen Ungdom
Nex
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 8
Antal inlägg: 128


« Svara #28 skrivet: 2014-02-28, 11:42:38 »

Det stämmer, när jag kollat närmare så ser jag att denna beskrivning skiljer sig lite från min. Den ser ut att vara till en Yourban.
Största skiljnaden som jag kan se är just pluggen på bild 5, den har jag inte fått och den fanns inte heller på beskrivningen som följde med mina handskydd, så den lär inte behövas till MP3:an.

Den svarta rörbiten på bild 4 (visas horisontell, men ska monteras upprätt på MP3:an!) har jag filat ner på bägge sidorna så att den ligger an på ett bra sätt mot både handskyddet och styrkåpan, tog ca 5 minuter. Resten av ritningen ser ut å stämma...

May the force be with you!  Cheesy

Ja visst va denna rörbit konstig! Man märker att dessa skydd inte passar direkt till 500 utan är designade för Yourban... Hur som helst så drog jag åt ganska hårt och då sitter den ganska snyggt på plats. Mitt vänstra skydd tar dessutom i karossen om jag ger full styrning åt höger... Det märkliga är varför man skickar med så långa trä!skruv, de går ju en bra bit in bakom plasten och har man otur och borrar någon millimeter fel så hamnar skruven ivägen för bromsreglagen... Har man inte tummen mitt i handen så kan man ju iaf få dit detta snyggt och resultatet idag i ösregn 6 grader i blåsiga Göteborg va riktigt bra! Handskarna bli väldigt blöta ändå men å andra sidan det regnar underifrån här i Göteborg men varma goa fingrar har man iaf...
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #29 skrivet: 2014-02-28, 12:11:19 »

Ja, det gällde att improvisera en del men handskydden kom på plats ändå.  thumbsup

Bytte du ut "träskruvarna"? Det är inte så mycket belastning på dem så som de sitter men jag bytte ut dem på direkten ändå, kändes bara fel. Resten av handskydden var det nemas problemas med, fick dem på plats så att det är ca 5mm buffert till närmaste plastbit (rutan i mitt fall) vid fullt höger/vänster.

Har inte testat i regn men i kyla så funkar det fint.
Loggat



Motorburen Ungdom
Sidor: 1 [2] 3 4 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.158 sekunder med 22 databasfrågor.