Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-03-28, 10:26:17
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  MC-klassade Scooters på upp till 249cc
| | |-+  Scooter i Österrike?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Scooter i Österrike?  (läst 3518 gånger)
klash
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 0
Antal inlägg: 1


« skrivet: 2013-06-24, 21:56:15 »

Hej!

Jag flyttar till hösten till Österrike och är sugen på en scooter där på plats. Jag har dock inte riktigt koll på reglerna, men jag vet att man på flera håll i Europa får köra 125cc eller 150cc på vanligt B-körkort (vilket är det enda jag har). Är det någon som har koll på vad som gäller? Vart vänder man sig i annat fall för svar?
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #1 skrivet: 2013-06-27, 07:49:19 »

Hej och välkommen klash!

125cc går bra att köra på B-kort om man genomfört en 6-timmars kurs. Dock måste du ha haft B-kort i minst 5 år.
Källa: Wikipedia

Class: A1
Motorcycles with a cylinder capacity not exceeding 125 cubic centimetres and a power not exceeding 11 kW; and motor tricycles with a power not exceeding 15 kW.
Age: 16 years. (17 years in the UK).  
Remarks: B licence holders in Austria are allowed to drive motorcycles not exceeding 125cc. In Austria (after five years, training of 6 hours), a practical training without exam is needed for B licence holders.

Men varför nöja sig med 125cc? Lägg på ett hjul och då finns väl inga begränsningar (tänker på Piaggio MP3, Peugeot Metropolis, Quadro 350D och liknande trehjuliga scooters). Förutsatt att du tagit ditt B-kort innan 2013.
Loggat



Motorburen Ungdom
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.069 sekunder med 21 databasfrågor.