Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-09, 18:59:10
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooterturer
| |-+  Ta en sväng och kanske en fika?
| | |-+  Roslagsrunda nästa helg (29/6 eller 30/6)?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: 1 [2] 3 Skriv ut
Författare Ämne: Roslagsrunda nästa helg (29/6 eller 30/6)?  (läst 37488 gånger)
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #15 skrivet: 2013-06-30, 01:32:54 »

Jodå, det blev en ordentlig sträcka. Från att ha planerats som en kort runda till Wira bruk och Riala så blev det en roslagsrunda av modell större. 43 mil sammanlagt för min del, inte helt tokigt det. Jag satte mig på hojen klockan 9 imorse och kom hem kvart i midnatt...

Vi startade från Stavabacken, jag, Kenneth som körde en Yamaha v-Twin, mieri på sin fin-fina Guldvinge och så dagens överraskning - mixen.  thumbsup
Patrik på Buell och en till (minnet är kort, mieri kan kanske fylla i) joinade utmed vägen, så vi var sex hojar som mest... Mieri bjöd på härlig gammal kassettbandsmusik från sin rullande bergssprängare - Dire Straits och "Calling Elvis" passade fint inne roslagsskogen.

Stava - Sättra - Riala - Bergshamra - Norrtälje avverkades i lagom tempo, vi fastnade bakom ett större gäng tvåhjulingar av blandade modeller, körda av ett gäng glada 65+:are, samt stötte på drivor med grus på vägen i höjd med Riala (vägverket eller vad de nu heter för något har lagt ny grus utmed vägen utan att sätta upp varningsskyltar  ).

Från Norrtälje blev det småvägar norrut till Älmsta där vi stannade till och åt - grekisk bondsallad var tydligen gott, själv satsade jag på pizza som satt bra den med. Färden fortsatte norrut på Väddö, vi tog oss tid för ett kort stopp vid Hotell Havsbaden i Grisslehamn, en kort men intressant sightseeingrunda på campingen i Grisslehamn samt en foto-stopp mitt på bron från Väddö till fastlandet. Och allt detta till tonerna från Orups debutalbum från 1988...

Återigen småvägar förbi Hallstavik till Hargshamn. Vi avskrev planer på att bada efter en kort diskussion, får ta det vid något annat tillfälle...
Istället siktade vi på Östhammar och ett välbehövligt fika. Kaffe och cheesecake blev det för min del, andra satsade på glass och dammsugare.
Så, hade vi fått nog av Roslagen för denna dag? Nope, inte en chans! Ut mot Raggarö på härliga och tomma småvägar, sen vidare till Öregrund.

Öregrund bjöd på glasspaus men även på en del krångel. Det var Guldvingen som läckte bromsvätska till hydraulkopplingen. Problemet gick tyvärr inte att åtgärda på plats, mieri fick be en bön till MC-gudarna att allting ska hålla ett tag till och fortsätta resan i lugn tempo lyssnandes på Madonnas Greatest Hits-album från tidigt 90-tal. 

Vägen söderut gick förbi Östhammar och Gimo där vi svängde av från stora vägen och körde Gimo - Knutby - Rimbo. Nu var det bara mieri och jag kvar, övriga hade vi "tappat" utmed vägen. Inte långt ifrån Rimbo gick även vi skilda vägar... Men snart möts vi väl igen? Det här var en fantastisk upplevelse för mig, vill gärna ut och köra igen i dessa trakter.

Tack alla för en härlig hojdag!

icon_salut
Loggat

Motorburen Ungdom
mieri

Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen

« Svara #16 skrivet: 2013-06-30, 08:51:47 »

Godmorgon,

Tack Yoss för igår och den mycket väl utförda sammanfattningen . Jag tänkte bara fylla i lite grann här nu då med några inlägg / bilder. Peter i Bergshamra / Norrtälje på en Yamaha 1100 Dragstar var väl den saknade personen i ditt inlägg. Peter anslöt med oss en stund under dagen.
Jag börjar med bilder redan från fredagen då jag mötte upp mixen från Avesta i Sigtuna, Våfflan . Och som tidigare nämnt så har det blivit ett litet småhaveri.. På min hydrauliska koppling på Vingen. Det försvinner vätska . Ingen ( broms) vätska = ingen koppling. Och denna olägenhet upptäcktes just på vägen hem från Sigtuna den kvällen . Men hem kom vi i alla fall då fast kopplingen fungerade i praktiken inte alls den sista milen hem. Så fängelsevägen framfördes i största möjliga mån på bara högsta växeln. När mixen och jag väl kom hem till mig så började meckandet. Tror klockan var ca 2300 ungefär. Efter att vi hade donat å fixat , fyllt på vätska så hade klockan blivit nästan 0030.
 Vi drog nån eller några kalla sen blev det gonatt.

http://campl.us/j8o5dJ7fM1Q
« Senast ändrad: 2013-06-30, 11:48:21 av mieri » Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
mieri

« Svara #17 skrivet: 2013-06-30, 09:13:03 »

Bildomgång no 2. Från Åkersberga finvägar till Bergshamra / Norrtälje. Där customPeter anslöt. Vidare mot Norrtälje på så krokiga vägar som möjligt . BuellPatrik anslöt norr om Norrtälje. Sedan lunch på Zorbas i Älmsta. Därefter Grisslehamn. Där ingick det lite offroadkörning...

http://campl.us/kwZzMX6QLAG
« Senast ändrad: 2013-06-30, 23:21:27 av mieri » Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
mieri

« Svara #18 skrivet: 2013-06-30, 09:26:12 »

Bildomgång no 3. Jag säger bara Ronöholmsvägen ! Underbar ! ( Innervägen mellan Hallstavik & Hargshamn)
Östhammar, ut på halvön Söderön / Långalma med siktet inställt på Raggarön. Perfekt hojväg om du frågar mig. Men frågar du mixen så håller han inte med... Klockan var väl ca 18 eller nånting sånt när jag ? Ändå tyckte jag att vi klämmer väl Öregrund när vi ändå är här . Ca 2 timmars resa hemifrån...
Snurra omkring där en stund . Åt glass plus lite diverse meckande med Gullan.. Fantastisk väder !
Då gick det trots allt ingen nöd på oss.

http://campl.us/j7od65vZpYQ
« Senast ändrad: 2013-06-30, 11:50:38 av mieri » Loggat

mieri

« Svara #19 skrivet: 2013-06-30, 09:30:18 »

Bildomgång no 3. Jag säger bara Ronöholmsvägen ! Underbar !
Östhammar, ut på halvön Söderön med siktet inställt på Raggarön. Perfekt hojväg om du frågar mig. Men frågar du mixen så håller han inte med... Klockan var väl ca 18 eller nånting sånt när jag ? Ändå tyckte jag att vi klämmer väl Öregrund när vi ändå är här . Ca 2 timmars resa hemifrån...
Snurra omkring där en stund . Åt glass plus lite diverse meckande med Gullan.. Fantastisk väder !
Då gick det trots allt ingen nöd på oss.

http://campl.us/j7od65vZpYQ

Jag glömde nämna att det blev en snabbis i Hargshamn oxå. Där finns det en till Grekrestaurang som heter Zorbas ( eller om det var Zorba...)

Eller man brukar ju säga att alla vägar bär av till Rom eller nåt sånt ? Men i det här fallet så tycker inte jag att det gäller. För om man kommer söderifrån så bär Ronöholmsvägen av till Hargshamn. Så det så !
Loggat

mieri

« Svara #20 skrivet: 2013-06-30, 09:50:29 »

Avslutningsvis bildomgång no 4.

Som innehåller lite " hej då" bilder vid Börstils kyrka utanför Östhammar. Det var Buell Patrik som skulle mot snabbaste vägen till Norrtälje. Men jag tror att han även fick men en Ronöholmssväng till på vägen..
Yoss jag + 1 st mix for vidare mot Gimo. Det blev en del actionbilder från Vingen på vägen dit...
Notera vyn som jag har framför mig . Ca 80 km/ t , ca 2000 varv. OD = overdrive . Cruisecontrol på.
Då är det inte synd om Mieri vill jag lova.
mixen åkte vidare mot Uppsala. Yoss och jag tog den grymt Goa Knutbyvägen söderut. Passerade Knutby , Rånäs och Rimbo lyssnandes på Orup å Suzzie Tapper... Ljudandes från vingens 4 högtalare.
Vid E18 Roslagsstoppet sa Yoss och jag hej då till varann. Där togs den pompösa rumpbilden på den upplysta ( uppblåsta ?) Gullan.
Kopplingen funkade hela vägen hem. Jag har sagt det förr : det är synd om er som ej kunde närvara. Men denna  tripp kan vi göra flera gånger så Fler chanser finnes.

Mieri

http://campl.us/cvf2iApxvc4

« Senast ändrad: 2013-06-30, 09:56:18 av mieri » Loggat

mieri

« Svara #21 skrivet: 2013-06-30, 12:49:40 »

Avslutningsvis bildomgång no 4.

Som innehåller lite " hej då" bilder vid Börstils kyrka utanför Östhammar. Det var Buell Patrik som skulle mot snabbaste vägen till Norrtälje. Men jag tror att han även fick men en Ronöholmssväng till på vägen..
Yoss jag + 1 st mix for vidare mot Gimo. Det blev en del actionbilder från Vingen på vägen dit...
Notera vyn som jag har framför mig . Ca 80 km/ t , ca 2000 varv. OD = overdrive . Cruisecontrol på.
Då är det inte synd om Mieri vill jag lova.
mixen åkte vidare mot Uppsala. Yoss och jag tog den grymt Goa Knutbyvägen söderut. Passerade Knutby , Rånäs och Rimbo lyssnandes på Orup å Suzzie Tapper... Ljudandes från vingens 4 högtalare.
Vid E18 Roslagsstoppet sa Yoss och jag hej då till varann. Där togs den pompösa rumpbilden på den upplysta ( uppblåsta ?) Gullan.
Kopplingen funkade hela vägen hem. Jag har sagt det förr : det är synd om er som ej kunde närvara. Men denna  tripp kan vi göra flera gånger så Fler chanser finnes.

Mieri

http://campl.us/cvf2iApxvc4

Jag tänkte även nämna att vi körde riktigt lugn och fin körning nästan hela tiden. Snittade väl ca 80 km/ t .
Och då drog min " lagårdsdörr" 0,5 l/ mil. bra va.
Loggat

Yoss

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #22 skrivet: 2013-06-30, 15:05:33 »

Låter nästan för bra för att vara sant. B6:a, 400 kg och 0.5 l/milen. Då blir det nästan 50 mil på en tank, eller?  thumbsup
Men samma var det här med, körde på väldigt låga 0.33 l/milen med en sjättedel av cylindrarna och nästan hälften av vikten...

Det var som sagt riktigt lugn körning, tror inte vi passerade 100 i timmen nån gång alls. Förmodligen därför plus alla korta stopp som gjorde att man kände sig rätt utvilad när man kom hem.

Hoppas nu det löser sig med kopplingen!
Loggat

Motorburen Ungdom
mieri

« Svara #23 skrivet: 2013-06-30, 20:49:32 »

Hi,

Jo det är 24 literstank så om jag kör ännu snålare vilket borde gå så blir det 50 mil på en tank !
Jag hade lite kontakt med en annan Guldvingeägare idag och han bekräftade placeringen på slavcylindern. Och den vet vi ju sedan tidigare att den såg inte ut att komma något läckage ifrån ? Så det blir till att in å grotta bakom panelerna. Ev bort med " limpan " + batteri för att se något, Läckage...
Jag har haft problem med att det justerbara kåpglaset / vindrutan åker ner när jag framförallt åker på det som mr mix inte gillar = guppig väg, åker ner. Det är nu bekräftat att det är vanligt på 1500: an som jag  har införskaffat. Det blir till å bulta fast den ! Silvertejp = nej.
Har idag klämt ytterligare 20 mil på roslagsvägarna utav bara farten. Sitter just nu och njuter av solnedgången med ett glas utav det vita som brukar drickas kallt.

Mieri & Gullan hälsar

Loggat

mixen

Antal inlägg: 1394

Kör: honda sh 350 2021
Kör2: KTM690 SMC 2021
Hemort: dalarna

« Svara #24 skrivet: 2013-06-30, 22:12:14 »

som sagt ........
alla som inte kom med på denna tur  Sad             
 missade
årets hittills bästa tur
då herr yoss o herr mieri har gjort ett heltäckande  reportage
har jag inget att tilllägga............kanske att om vägen ut till raggarön har varit slät
kunde man funderat på att bosätta sig där Wink
 resan hem gick bra
mixen
Loggat

man får inget gratis allt kostar på ena eller andra sättet .........
mieri

« Svara #25 skrivet: 2013-06-30, 22:30:17 »

Tjena mr mix,

Om du dig gifta dig med 1 st Gullan eller Sillan ( Silverving) du kunna bosätta dig i Roslagens famn.
Tack för igår !

Mieri
Loggat

mixen

« Svara #26 skrivet: 2013-06-30, 22:36:32 »

tack detsamma..... Smiley
hann ut o övningskörde m kompisen idag......
sedan åkte jag på o köra hö åt kusin .......är mör nu o tar en kall...(välförkänt)
lite bilder.........

våfflan sigtuna

* P6280421.JPG (323.5 KB, 1200x900 - visat 1164 gånger.)

* P6280422.JPG (404.76 KB, 1200x900 - visat 1217 gånger.)
Loggat

mixen

« Svara #27 skrivet: 2013-06-30, 22:37:34 »

lite till

vet ej vad m  ber om
kunde inte ha bättre väder

* P6290434.JPG (313.75 KB, 1200x900 - visat 1197 gånger.)

* P6290435.JPG (351.38 KB, 1200x900 - visat 1173 gånger.)
Loggat

mixen

« Svara #28 skrivet: 2013-06-30, 22:38:52 »

2 sista
bron över väddö kanal sedd från zorbas....
lite letande.....

* P6290439.JPG (356.52 KB, 1200x900 - visat 1143 gånger.)

* P6290451.JPG (343.94 KB, 1200x900 - visat 1140 gånger.)
Loggat

mieri

« Svara #29 skrivet: 2013-06-30, 23:10:13 »

Bra där mixen med mera bilder.

Kommer ej heller ihåg vad jag bad om ? Kanske till guden Gullan ? Eller var det enkelt bara så att att jag försökte beskriva för BuellPatrik var vi befann oss ?
De e svåra frågor det här. Du måste ta lite mera " egokort" Det var aningens för många bilder på " m"

Snart gonatt / Mieri
Loggat

Sidor: 1 [2] 3 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.181 sekunder med 22 databasfrågor.