Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-19, 17:01:05
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Hjälp mig övertyga frugan!
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: 1 [2] 3 Skriv ut
Författare Ämne: Hjälp mig övertyga frugan!  (läst 38050 gånger)
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2013-06-08, 12:00:59 »

Välkommen till forumet Explorer_82 

Man tröttnar ine 
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Explorer_82
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 22

Kör: Piaggio mp3 500 sport
Kör2: Saab 9-5
Kör3: Keeway matrix
Hemort: Lysekil

« Svara #16 skrivet: 2013-06-08, 13:31:32 »

Tackar!

Låter härligt det  blob7

Har ni haft några problem med eran mp3,
eller är dom ganska driftsäkra.

Sen undrar jag om man behöver göra nått åt fjädringen bak om en passagerare ska åka med, har läst att den går göra hårdare.
Eller funkar det bra som den är från fabrik?

Mvh Robert
Loggat
Yoss

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #17 skrivet: 2013-06-08, 13:50:59 »

Snart 900 problemfria mil för min del...förutom en mutter som gav upp.
Jag har skrivit en hel del om mina erfarenheter i den här tråden...

Du läste rätt, det kan vara bra att justera fjädringen bak om ni ska åka två på hojen. Står i manualen hur man ska göra men kortfattat gäller:
1. Lyft upp hojen på stödet.
2. Använd det medföljande verktyget för justering av fjädringen (ser ut som en skära, tänk gamla sovjetflaggan, "hammaren och skäran").
3. Vid behov använd en skruvmejsel eller en skiftnyckel som hävarm.
4. Dra runt till önskat läge, nya hojar brukar levereras med fjädring i läge 1 (mjukast).
5. Testa dig till det som funkar bäst för dig/er

scooter
Loggat

Motorburen Ungdom
Explorer_82
**

« Svara #18 skrivet: 2013-06-08, 14:37:36 »

Tack för tipsen!

Intressant läsning om dina erfarenheter av hojen, nu får man hoppas att det blir en fin sommar så man kan köra mycket  Cheesy

Mvh Robert

Loggat
Jimpa
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 60

Kör: Piaggio mp3 500 Sport 2014
Kör2: Chevrolet cruze :)
Kör4: EL Scooter MIBIKE SC800V2 :)
Kör5: Ww Caddy på jobbet ;(
Hemort: Vällingby

« Svara #19 skrivet: 2013-06-08, 19:21:46 »

Själv kör jag en MP3 500 buissnes

Har alltig lika roligt när ja kör, mina döttrar (10 &12 år) tjatar hela tiden att jag hämtar dom på skolan....(har extra hjälm under sadeln)

Tänker ibland att ja ska ut o köra en stund........slutar ofta med en lååååååång stund.......

Älskar min MP3..............

Loggat

Scooter rules !
Explorer_82
**

« Svara #20 skrivet: 2013-06-08, 21:53:24 »

Okej låter toppen  Smiley

Längtar verkligen tills jag får min.
Undrar lite över låsning av framgaffeln, om man kör i tex 80 och kommer åt knappen som låser så vore de ju livsfarligt eller finns det nån säkerhet som gör att det inte går?

Är väldigt nyfiken på allt som berör mp3 då jag är helt grön på detta :-)

Mvh Robert
Loggat
hevil
Admin-hevil

Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping

« Svara #21 skrivet: 2013-06-09, 00:48:37 »

låsningen funkar inte över 1200 rpm.. 

Välkommen till forumet ! och med tanke på dina inlägg så låter det som start - stopp övningar på en stoor p-plats är första anhalten och när du är där så kör åttor.. åsså kollar di med ögonen vart du ska, så märker du att motorcykeln följer ögat lika lätt mm armmuklerna,.. .  Det är enbart för ditt eget bästa!! Läs oxå trådarna i forumet, och även några lektioner på körskola skulle kunna vara väl investerade kronor.!!   problemet är ALDRIG att starta, utan att få stopp på prylarna....  Jag vill inte skrämmas på något sätt!! Men ha respekt för 2-300 kilo skrot och att lära sig att behärska det kommer att ger mer glädje av ert fordon än du trodde var möjligt!!

grattis till hojen..   
Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
TMax500
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 229

Kör: Kawasaki J300
Kör2: Triumph Thruxton
Kör3: Triumph Sprint ST
Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #22 skrivet: 2013-06-09, 10:07:37 »

...med tanke på dina inlägg så låter det som start - stopp övningar på en stoor p-plats är första anhalten och när du är där så kör åttor ... ....och även några lektioner på körskola skulle kunna vara väl investerade kronor.!!   problemet är ALDRIG att starta, utan att få stopp på prylarna....  Jag vill inte skrämmas på något sätt!! Men ha respekt för 2-300 kilo skrot ...
Mycket bra inlägg, hevil! Det är faktiskt en tung motorcykel vi talar om, där du kan lägga dig i 130-140 km/t i vänsterfilen på 40:an mellan Borås och Göteborg. Helt utan utbildning på fordonet.

Detta skall man ta på visst allvar. Så några lektioner på en körskola låter som en väldigt bra idé. Bland icke-mcförare  stöter man ibland på udda uppfattningar (om t ex hur man bromsar bäst) och en körlärare kan lära dig det viktigaste och ta bort det som eventuellt är tokigt i din körning.
Loggat

Float like a butterfly, sting like a bee
Yoss

« Svara #23 skrivet: 2013-06-09, 10:26:44 »

Vad är rätt bromsteknik för en motorcykel? Och hur tillämpar man den bäst på en MP3:a som är framtung (masscentrum ungefär vid fotbromsen) till skillnad från en mc?

Jag har läst en del och övat också, det jag kunnat komma fram till är att:

- frambroms är effektivast för att få ner farten, bakbroms för att stabilisera hojen, använder oftast fram (80%) och bak (20%) broms för att sakta ner, omvända förhållanden de sista metrarna för att få stopp på hojen på ett stabilt sätt och undvika att framupphängningen "niger".
- undviker att använda frambroms under sväng för att då vill hojen rätta upp sig och fortsätta rakt fram, får ner hastigheten innan det är dags att svänga och sedan motorbromsar/gasar jag mig igenom svängen.

Som det redan skrivits tidigare så kan jag rekommendera alla nybörjare att spendera flera timmar på en stor tom parkeringsplats och öva, öva, öva.
Öva manövrering i trånga utrymmen (lägg märke hur hojen lutar i en allt snabbare takt, lär dig parera genom att gasa), kurvtagning genom direktstyrning, inbromsningsteknik, få till det här med att dra upp parkeringsbromsen samt att låsa/låsa upp framupphängningen till rutin genom att upprepa det om och om igen.
Nästa steg blir att öva kurvtagning genom motstyrning på en otrafikerad kurvig väg.

Här står det mer om ämnet: http://www.scooterforum.se/forum/index.php?topic=291.0
Loggat

Motorburen Ungdom
TMax500

Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #24 skrivet: 2013-06-09, 11:05:50 »

....Jag har läst en del och övat också, det jag kunnat komma fram till är att:
- frambroms är effektivast för att få ner farten, bakbroms för att stabilisera hojen, använder oftast fram (80%) och bak (20%) broms för att sakta ner, omvända förhållanden de sista metrarna för att få stopp på hojen på ett stabilt sätt och undvika att framupphängningen "niger".
- undviker att använda frambroms under sväng för att då vill hojen rätta upp sig och fortsätta rakt fram, får ner hastigheten innan det är dags att svänga och sedan motorbromsar/gasar jag mig igenom svängen ...

.....Nästa steg blir att öva kurvtagning genom motstyrning på en otrafikerad kurvig väg.....
Yes Yoss, det är mycket att lära och det är lite det jag menade i förra inlägget. Några timmar med ett proffs för att snabbare få till det rätt. Så kan man läsa på teorin parallellt och testa själv

Ditt resonemang om fram/bakbroms gäller ju alla mc, oavsett antalet framhjul. Sedan finns olika uppfattningar (och olika hojar) om det är 80/20, 70/30, 90/10 som är rätt. Varierar som sagt.

Visst vill man undvika att bromsa i en kurva. Hojen rätar upp sig. Alltså, så får man kombinera inbromsningen med att hänga ned den ytterligare för att kompensera resningen. Och att göra det mycket försiktigt för att inte få framhjulssläpp. (Kanske mindre risk på en trehjuling - dubbelt så mycke' gummi där...Wink) Bakbromsen är ingen höjdare i kurvan. Bakhjulet är väldigt lite belastat under retardationen och släpper därför lätt från underlaget, vilket kan resultera i en bredsladd och i värsta fall en helt livsfarlig s k high sider (googla eller kika på http://www.youtube.com/channel/HC7Ft_ptzQMCE).

Och motstyrning - det gör man ju hela tiden.  Det är så en hoj styrs. Med undantag för rena lågfartsmanövrar. Men alla "där ute" är inte klara över det utan ser motstyrning som något nytt att lära in. Analyserar man hur en hoj styrs - så motstyr man med den för att få den att svänga.

Till TS:, ladda ned den här filen "Full kontroll" http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Kortips/ den är bra!

EDIT: lycka till med övertalningsförsöken! Det är väldigt kul att köra två- eller trehjuling! Smiley
« Senast ändrad: 2013-06-09, 13:04:23 av TMax500 » Loggat

Explorer_82
**

« Svara #25 skrivet: 2013-06-09, 14:21:59 »

Tack för alla tips och råd det uppskattas.
Har en dum fråga, men vad är motstyrning samt medstyrning och direktstyrning?

Är motstyrning om jag har förstått det rätt att hojen svänger vänster om du vrider höger på styret?
Tycker inte de stämmer för om jag svänger åt vänster med min EU moppe så går den ju åt vänster.
Är lite förvirrad om detta med styrning  Undecided
Loggat
TMax500

« Svara #26 skrivet: 2013-06-09, 15:26:14 »

...Har en dum fråga, men vad är motstyrning samt medstyrning och direktstyrning?....
Motstyrning: tryck styret åt höger, och hojen svänger åt höger. Tryck åt vänster, hojen svänger vänster. I fart, alltså. Det är fysik! Smiley Ladda ned filerna jag länkade till tidigare.

Det faller sig naturligt att lägga ned och motstyra när man är på rull. Men man tänker kanske inte på det alla gånger att det är just så som man får hojen att byta kurs.

Vid stillastående, parkeringsmanövrar och liknande så svänger du ju med styret, "medstyr", som du själv konstaterar.
Loggat

Explorer_82
**

« Svara #27 skrivet: 2013-06-09, 16:02:21 »

Tackar har nu blivit lite klokare.

Ska ladda ner filerna i länken.

Mvh Robert
Loggat
Yoss

« Svara #28 skrivet: 2013-06-09, 18:42:23 »

Nu har det blivit en del offtopic från ursprungliga ämnet men det känns alltid bra att inleda en diskussion om körteknik (har alltid varit intresserad av det).

Direktstyrning är det klassiska - vrid styret åt höger = hojen svänger åt höger. För MP3:an funkar det vid upp till ca 15 - 20 km/h för att sedan övergå till motstyrning.

Motstyrning är att INLEDA en sväng genom att styra åt motsatt håll - vrid styret åt höger = hojen lutar åt vänster och påbörjar svänga åt vänster.

För en nybörjare låter det som något helt galet men det är så det funkar för alla fordon som svänger genom att luta - inklusive cykel. I 99% av fallen sköts detta per automatik av hjärnan och de flesta som inte har en aning om vad motstyrning är för något klarar utan problem att framföra fordon som svänger genom att luta. Problem uppstår i paniksituationer (t.ex. plötsligt behov att snabbt svänga för att undvika kollision) då den "tänkande hjärnan" tar över kommandot från "rutinhjärnan". Den får dig att vrida styret åt det håll du vill svänga - och då svänger motorcykeln/moppen/cykeln åt motsatta hållet.

Min rekommendation till nybörjare: efter att man övat lite lågfartsmanövrering på stor tom parkeringsplats, ta ut hojen på en raksträcka och håll måttlig jämn hastighet. Kör rakt fram, luta inte, gör bara en sak: vrid styret lätt åt endera hållet och observera vartåt hojen svänger. När du fått lite erfarenhet, försök att undvika hål/ojämnheter/skador på vägen genom att medvetet motstyra. Upprepa tills du får det till en rutin (kommer att ta ett tag). Det viktiga är just det att man ska få det till en rutin så att man gör rätt även i paniksituationer.

Detta är mina observationer efter ca ett års erfarenhet med MP3:an, rätta mig gärna om jag har fel...
Annars finns det rätt mycket skrivet om just detta ämne ute på nätet (googla på motstyrning eller countersteering), som till exempel den här korta artikeln.

scooter
Loggat

Motorburen Ungdom
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2013-06-17, 12:55:19 »

Hej mrmatias & Explorer_82  och Välkomna som sagt till ScooterForum! 

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: 1 [2] 3 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.152 sekunder med 20 databasfrågor.