Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-16, 08:41:42
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Gilera fuoco och en GoPro kamera på hjälmen del II
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Gilera fuoco och en GoPro kamera på hjälmen del II  (läst 7741 gånger)
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« skrivet: 2013-05-31, 23:22:55 »

Ett nytt försök att visa upp leksaken GoPro men kanske bättre den här gången Smiley

Ok, fel forum men lite utfyllnad så här i början på sommaren kanske kan ge inspiration.
Samtidigt vill jag för dom som eventuellt tar kontakt med Yoss om att åka hit till Nora,
ta tillfället i akt att visa upp Nora.

Kameran styr jag via Wifi från telefonen.
Upplösningen var högre från början men det är inte alla som kan ladda hem 1920x1080 så jag håller mig till 720 på höjden.
 Ok, här är Ingemar Bergman den II' alster

Ride a Gilera fuoco in Nora city

« Senast ändrad: 2013-06-11, 05:26:35 av Kjelle » Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Yoss

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #1 skrivet: 2013-06-07, 20:04:00 »

Skönt å se en liten ort som inte drabbats av 50- och 60-talens rivningsmani och byggklossar typ Domus/EPA/Tempo!

Loggat

Motorburen Ungdom
Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2013-06-07, 20:31:55 »

Skönt å se en liten ort som inte drabbats av 50- och 60-talens rivningsmani och byggklossar typ Domus/EPA/Tempo!

Under 1960 och 70 talet naggade man lite i utkanten av "stan". (Jag som är uppvuxen i Stockholm har svårt att kalla det stad trots att jag har bott är i över 30 år.)

Typisk trästad från 1600 talet. Staden byggdes upp på 1700 talet efter en stor brand. Här finns många hus som är väldigt gamla.
Nora är en turiststad. Hit kommer massor av turister varje år.
Här går också kända tävlingar med ruskigt snabba båtar i Augusti.

Att ha ånglok som fungerar är dyrt men det finns några stycken.
I pershyttan är det servering i äldre vagnar samt att man kan sitta utanför vagnarna.
Hela Pershytan är K-märkt.
Här finns också en av Sveriges äldsta gruvor. Man elda mot berget och hällde vatten på så att det sprack.
I Pershyttan gör man också kolmilor.  Man kan också besöka själva hyttan tillsammans med en kunnig ciseron.

Här började Sverige en gång i tiden när man bröt järnmalm. I Nora kommun finns flera hundra gruvhål.

Här finns också Sveriges första bredspåriga järnväg. Den byggdes av Engelsmän i början av 1900 talet.
Det är samma räl som fortfarande används. Valsade i England.
Här finns också en av Sveriges älst bevarade Scania Wabis bussar som fungerar Smiley

För att vara en så liten stad, så finns det en del att se. Här bor flera kända konstnärer.
Ofta på stan kan man se Ted Ström, han som startade skäggmanslaget en gång i tiden. Han skrev också
"En Vinter Saga" texten börjar:

En kusttanker som stampar genom drivisen i Kvarken.
 Ett träningspass på Ullevi i dis.
 Gränsstationen i Torneå, en gumma på en spark.
 Landsorts fyr där snöstormen drar in.
 Tät snö som gloppar i Mariabergets backar.
 Hett och svett på Statt i Härnösand.
 En tradare i snörök mellan Kiruna och fjärran
 flämtande ljus i Visby hamn

Så har vi då Maria Lang. En ganska sopig författare men böckernas handling utspelas i Nora.

Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013-06-17, 12:59:33 »

Kul och se!
Har du någon bild på hjälminstallationen?

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Draken
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 70

Kör: MP3 500
Kör2: Gammal Toyota

« Svara #4 skrivet: 2013-06-17, 18:49:53 »

Under 1960 och 70 talet naggade man lite i utkanten av "stan". (Jag som är uppvuxen i Stockholm har svårt att kalla det stad trots att jag har bott är i över 30 år.)

Typisk trästad från 1600 talet. Staden byggdes upp på 1700 talet efter en stor brand. Här finns många hus som är väldigt gamla.
Nora är en turiststad. Hit kommer massor av turister varje år.
Här går också kända tävlingar med ruskigt snabba båtar i Augusti.

Att ha ånglok som fungerar är dyrt men det finns några stycken.
I pershyttan är det servering i äldre vagnar samt att man kan sitta utanför vagnarna.
Hela Pershytan är K-märkt.
Här finns också en av Sveriges äldsta gruvor. Man elda mot berget och hällde vatten på så att det sprack.
I Pershyttan gör man också kolmilor.  Man kan också besöka själva hyttan tillsammans med en kunnig ciseron.

Här började Sverige en gång i tiden när man bröt järnmalm. I Nora kommun finns flera hundra gruvhål.

Här finns också Sveriges första bredspåriga järnväg. Den byggdes av Engelsmän i början av 1900 talet.
Det är samma räl som fortfarande används. Valsade i England.
Här finns också en av Sveriges älst bevarade Scania Wabis bussar som fungerar Smiley

För att vara en så liten stad, så finns det en del att se. Här bor flera kända konstnärer.
Ofta på stan kan man se Ted Ström, han som startade skäggmanslaget en gång i tiden. Han skrev också
"En Vinter Saga" texten börjar:

En kusttanker som stampar genom drivisen i Kvarken.
 Ett träningspass på Ullevi i dis.
 Gränsstationen i Torneå, en gumma på en spark.
 Landsorts fyr där snöstormen drar in.
 Tät snö som gloppar i Mariabergets backar.
 Hett och svett på Statt i Härnösand.
 En tradare i snörök mellan Kiruna och fjärran
 flämtande ljus i Visby hamn

Så har vi då Maria Lang. En ganska sopig författare men böckernas handling utspelas i Nora.

Vilken PR ambassadör du är!  Blev riktigt sugen på att besöka Nora.
Vintersaga är en riktigt bra låt och när det är som gråast, blåsigast och jä.....st i November då beskriver den hur det är att bo på de här breddgraderna. Och då jag ser denna bro dagligen så vill jag lägga till (hoppas jag minns rätt): "En ensam Volvo sliter i motvinden på Tjörnbron".

Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.096 sekunder med 20 databasfrågor.